1/7 Måndag - Fått lite gjort...

Så då var vi inne på semestervecka nr två :-). Eftersom jag bor på en liten gård på landet, finns det egentligen ALLTID saker som behöver göras. Gäller bara att se till att man får nå't gjort ;-). Idag fick jag i alla fall lite fart på T och efter frukostsbestyr med djur och fixat iordning sig själv satte vi lite fart.
 
Idag fick det bli en tur till ÅVC. Det är två år sedan jag var iväg till ÅVC med skräp senast. Under tiden har jag (och T) samlat på hög... Under ett par timmar så samlade vi ihop skräp, byggavfall, gamla kläder, metallavfall, elektronikavfall osv. In med skräpet i min hästtrailer så den blev full - och då finns det ändå skräp kvar!!! Kommer bli ett par turer ytterligare till ÅVC. Det är inte klokt hur mycket skräp man kan samla på sig!!!
 
Innan vi for iväg så passade jag på att fixa stallet så det var avklarat. Vi käkade också lite lunch innan vi for iväg.
 
Framme vid ÅVC var det full rulle - vi var inte ensamma om att tillbringa semestern med att rensa och slänga ;-). Det tog en timme att tömma trailern och sortera iväg skräpet till rätt fraktioner - skönt när det var avklarat. Soligt och varmt var det i alla fall :-) Vi kunde slänga allt utom en motorgräsklippare - vi hade missat att den var tvungen att vara tömd på olja. Alltså fick den följa med hem igen och så får den följa med på nästa vända istället.
 
Vi for hemåt och hakade av trailern. Sedan åkte vi igen på en gång. Nu när vi kört iväg en hel del skräp så for vi iväg till det lokala loppiset och spanade in andra saker ;-). Ibland finns det bra saker och ibland inte. Det finns både gammal och nytt och det är en stor lokal att gå runt och spana i.
 
Idag så gjorde vi faktiskt några fynd ;-). Ett jättefin jordspett som är 190 cm lång och väger hur mycket som helst. Jag klarar knappt av att lyfta det - så spetta stolphål med det spettet - kommer funka alldeles utmärkt. Spettet kostade 200 kr och det är billigt. Ett par begangnade hjul för 75 kr/paret fick följa med hem också. T kollade på dem och sa att dessa hjul är av riktigt bra kvalite då det är exakt likadana han köpt till sin cykelkärra för några år sedan - till ett helt annat pris. Kommer funka bra till ponnyrockarden :-). Jag hittade också nytt möbeltyg för 100 kr metern i en snygg gul färg. Köpte med 2,5 meter hem - kommer bli snyggt till mina matsalsstolar som är stort behov av omklädning. Även ett par förpackningar dartpilar fick följa med hem. Dessa kommer till användning på min födelsedagsfest ;-)
 
 
Väl hemma igen så fick det bli lite fika i trädgården och slappa lite. Det var jätteskönt ute, men på mig "kliade det i fingrarna". Jag har aldrig någonsin klätt om en stolsdyna tidigare och jag var extremt nyfiken på hur det skulle se ut under tyget. Till sist kunde jag inte hålla mig längre, utan jag började med en stol.
 
Jag har 8 stycken chippendalestolar med originalklädsel. Tyget har varit mörkgrönt, men bleknat till något beige variant. Katterna har dessutom kloat sönder tyget.
 
 
Själva sittdynan ligger löst i stolsramen så den var bara att lyfta upp. Tyget var fastspikat med små nubbar, som jag lätt kunde pilla loss. Nubbarna sparade jag på för att återanvända. Tog försiktigt bort tyget och själva sittdynan består av ett lager halm och ovanpå detta ull. De fick vara kvar som det var.
 
 
Det gamla tycket la jag med baksidan uppåt på det nya tygets baksida och nålade fast ordentligt. Använde alltså det gamla tyget som mall. Klippte utmed kanterna på det gamla tyget.
 
 
Sedan la jag ut det nya tyget på stolsdynan. Slätade ut ordentligt och vände på det hela. Spikade fast tyget med de gamla nubbarna och till sist så var alla nubbarna på plats och dynan fått på sig nytt tyg.
 
Som en ny dyna!
 
 
La dynan på plats i stolen och vips hade jag en ny stol :-). Jobbet tog cirka en timme och jag är supernöjd över resultatet :-D

 
Jag visade T vad jag lyckats åstadkomma under den timmen han satt i trädgården och löste korsord - han blev faktiskt lite imponerad ;-). Mumlade något om att jag kanske borde byta yrke ;-). Tror dock inte jag har någon framtid som möbelrenoverare... ;-)
 
Jag tyckte i alla fall att detta var ett himla roligt jobb och gjorde samma procedur med en stol till. Fungerade bra med denna stolsdyna också och kvällens arbete resulterade i TVÅ "nya" stolar :-)
 
 
Resten av stolarna får jag ta vid något annat tillfälle. Det var dags för T och Lexi att fara in och kolla till lägenheten. Innan de for iväg så plockade vi in pållarna från nya hagen. Även idag kom Oktawia galopperandes när jag ropade på henne :-D.
 
Min kväll avslutas således med lite stallpyssel. Borstade båda pållarna ordentligt. De har klarat sig rätt bra från sommarsår. Jag sprayar med mitt hemmagjorda insektsmedel två gånger per dag - hjälper hyfsat mot bromsarna. På riktigt utsatta ställen smörjer jag in pållarna med Fyra ess tjärsalva - gäller främst skapet, under magen, mule och Oktawias ärr på bringan. Pållarna har också klarat sig bra, än så länge, när det gäller ögonen. Bianca har ju lång pannlugg och Oktawia får ha flyviel på sig. Har testat flughyva med den plockar Oktawia av sig hela tiden. Samma sak med flugtäcke - jag har ett - men Oktawia avskyr det. Får alltså spraya med insektsmedel...
 
Efter hästpysslet och jag drog en runda i trädgården och kollade till rabatter, plockade bort vissna blommor ur blomlådor och urnor. Vattnade där det behövdes osv. Avslutade dagen med att kvällsmata pållarna och förpassa mig in i huset. Innan jag parkerade mig i soffan så drog jag en repa och kollade till alla kattlådor - de var också i behov av mockning.
 
Mer än så här blir det inte idag i alla fall!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0