17/7 Onsdag - Operation Stallstädning...

Vaknade relativt tidigt, vid 8-snåret, men kravlade inte ur sängen förrän 8.30. Det var en helt underbar morgon och jag fixade snabbt iordning frukost till mig. T's utemöbler är numera placerade i min trädgård, närmast köksingången. Passar väldigt bra där ;-) och jag släpade ut dynorna och så fick det bli frukosthäng ut. Sol, lagomt varmt och helt vindstilla - kan inte bli bättre start på dagen :-).
 
När frukosten var uppäten hämtade jag datorn och så fick det bli lite slösurfning ute i trädgården. Här blev jag sittandes fram till strax efter 10-snåret när T och Lexi dök upp. T hade kollat till pållarna på vägen och de var kvar i hagen.
 
Vi hade en liten fundering kring vad vi skulle göra idag. Jag skulle verkligen behöva komma igång med aktivering av Oktawia. Samtidigt så behöver jag också göra den årliga städningen av stallet och då behöver stallet stå tomt ett tag för att torka osv. Eftersom det var rejält varmt idag så bestämde vi oss för att köra stallet. Alltså dags för "Operation stallstädning sommar 2013". Men innan vi satte igång så fyllde jag upp vatten i dunkarna och vi for iväg och kollade till pållarna. Vatten fylldes på och jag knallade ner i hagen och hittade pållarna ståendes i skuggan. De verkade trivas alldeles utmärkt och det syntes att de hade utforskat hagen. Snyggt spår utmed staketet var nämligen upptrampat. Känns bra att de har skugga. De hade inga bromsar på sig, men en del flugor. Jag sprayade med mitt insektsmedel och så for vi hemåt igen. Väl hemma tog jag itu med stallet.
 
Jag tömde snabbt stallet på lösa prylar, såsom grimskaft och annan utrustning. In med allt i sadelkammaren. T skruvade loss krubbors, saltstenshållare osv. Dessa ska också skuras rent. Med tomt stall började vi med att mocka ur Biancas box. T körde skottkärra till dynghögen och jag mockade.  Biancas box var helt tömd efter 8 skottkärror.
 
Biancas box innan mockning. 
 
 
Biancas box 8 kärror senare...
 
 
Varm var det och när vi tömt Biancas box fick det bli paus en stund. Efter en kopp kaffe och lite vila var jag redo  att ta itu med Oktawias box.
 
Oktawias box innan mockning...
 
 
Jag har ju permanenbäddar  åt mina pållar och Oktawias bädd är cirka 20 cm tjock och har legat ett år. Det visade sig bli en kamp att få ut den. Sågspånet hade packat ihop sig till en hård kaka och rejält tung. Att mocka med grep gick inte, förutom det översta skicktet. Sedan fick T ta över och hacka loss kakan med en spade och jag öste upp i skottkärran.
 
Men skam den som ger sig. Envis är jag och stackars T tyckte jag körde alldeles för hårt. Men till sist var boxen äntigen tömd - men det tog cirka 20 skottkärror och till sist var boxen tömd!
 
 
Efter denna mockningsinsats så var vi väl värda lite mat! T hade shoppat med sig lite ost- och skinkpaj som jag stoppade in i ugnen. Till detta fixade jag iodning en mozzarella sallad - smakade mums!
 
 
Efter mat, kaffe och vilopaus var det dags för nästa steg i Stallstädningen. T tog fram högtryckstvätten och så satte jag igång. Spolare på vatten och stallsåpa. Sedan full fart på högtrycken skurade loss all smuts. Det tog en stund, men fick rent väggarna hyggligt. Eftersom mina pållar senaste vintern förvandlats till bävrar så ser inte boxarna så himla roliga ut med tjärfläckarna - men tjäran är det enda som stoppar gnagande...
 
Biancas box skurad
 
 
Oktawias box skurad. 
 
 
Ställde upp båda stalldörrarna och nu blåste det rätt bra så det fick blåsa igenom stallet. Torkar lite fortare då.
 
 
Något jag missade i min iver när jag satte igång med högtryckstvätten, var att ta på mig gummistövlar. Alltså är mitt stallrent - men inte jag ;-)
 
.
Stallstädningen tog hela dagen och vid 18-snåret fick det bli trädgårdshäng igen. Nu var jag trött och det fick bli välbehövlig vila - och ett glas rödvin ;-).
 
Efter någon timmes trädgårshäng så fick vi besök... Det var Pigge som kom traskande helt plötsligt. En av igelkottsungarna från förra året ha valt att stanna kvar hos mig och överlevt vintern. Stor har den blivit också :-)
  
 
Den enda som var nyfiken på Pigge var Hedvig. Hon smög efter och kollade vart han tog vägen någonstans ;-). Tussan som också spanade in Pigge, men låg bra på sin upphöjda plats i trädgården. Får jag presentera Tussan - förste chaufför till åkklipparen ;-) 
 
 
Vid 20-snåret tog vi oss en cykeltur till  pållarna. Sprayade på lite mer insektsmedel, och smetade på 4Ess-salva. Pållarna hörde oss och kom knallandes utan att jag behövde ropa på dem. Sådant blir man glad av ;-). Pållarna verkade trivas alldeles utmärkt, men var lite kelsjuka.
 
Dock var Bianca väldigt nyfiken på Lillan....
 
 
När Oktawia var nöjd med mattegos så var det dags att röra på sig.. 

 
Vi cyklade hemåt igen och satt ute en stund till - en skön kväll var det. För övrigt fick det bli lite Tv som avslutar den här kvällen.
 
Så detta är allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0