19/7 Fredag - Stallmålning...

Idag blåste det rätt mycket, men det hindrade inte mig från att ha frukosthäng ute i trädgården. Tog med mig en filt och så fungerade det alldeles utmärkt. Så himla skönt sätt att börja dagen! För min del är detta med långfrukost ute i trädgården det allra bästa med sommar och semester :-D. Jag hade med mig datorn ut och passade på att slösurfa lite ;-).
 
Efter ett par timmar trädgårdshäng var det dags att röra på sig. Fixade iordning mig själv för att sedan ta cykel och vovve på släp. Det blev en liten cykeltur till hästarna för att kolla till dem. De mådde prima fick lite insektsmedel på sig innan jag och Lillan tog oss hemåt igen.
 
T hade inte dykt upp ännu och planen för dagen var att börja olja in väggarna och måla metalldetaljer i stallet. Dock skulle T shoppa med sig svart metallfärg och penslar. Eftersom jag inte visste när han tänkte dyka upp, så letade jag fram en gammal pensel för att i alla fall komma igång med oljningen. Efter lite letande hittade jag en tillräckligt bred pensel - lite hård, men det fick duga.
 
Jag tillbringade sedan 2,5 timme med att olja in boxväggarna på båda sidor. Det tar längre tid än vad man tror. Lillan tyckte jag var helt urtråkig ;-).
 
När jag var klar med boxväggarna fick det bli vila för min del. Hade lite lätt ont i handleden och så var jag hungrig! Värmde upp pannkaksrester från igår och precis när jag skulle hugga in så kommer T och Lexi farandes. T har med sig varsin fryspizza - men eftersom jag precis värmt pannkakan förpassades min fryspizza in i frysen till någon annat lämpligt tillfälle.
 
När vi käkat så tog vi itu med stallet igen. T hade shoppat med EN burk svart sprayfärg... vet inte hur han tänkte där... brukar liksom gå åt mer än EN burk när jag målar galler och andra metalldetaljer. Dessutom hade han glömt pensel till oljan...
 
T fick i uppdrag att olja in stallväggarna. Han fick alltså slita med en hårda penseln, vilket inte var populärt. Istället försvann han in i huset och började leta efter en liten roller - under tiden som han gjorde detta, hann jag göra slut på den enda burken färg han shoppat. Det räckte till ena boxväggens galler när det gäller Oktawias box...
 
Bara att piffa till sig lite och så drog vi iväg till Marieberg för att shoppa färg. På Biltema, som T hade varit, var det helt tomt på färg. Vi åkte runt till lite olika affärer för att hitta billig metallfärg. Eftersom hästarna är väldigt duktiga på att gnaga på galler och u-balkar, är det ingen idé att köpa svindyr kvalitetsfärg. Jag måste i alla fall måla om nästa sommar.
 
Till sist fick det bli en burk färg från ÖB, dock ingen spray. Full fart hemåt och äntligen kunde jag sätta igång med måleriarbetet.
 
Så under tiden som jag målade med svart metallfärg så oljade T in stallväggen. Det tog några timmar innan vi var klara - och för en gångs skull så fick stallradion stå på och spela skvalmusik ;-)
 
Men till sist var vi klara och det är många gallerpinnar som är målade nu...
 
 
Nymålade metalldetaljer och trät är inoljat med träolja för att stå emot fukt.
 
 
 
Är nöjd med resultatet, får se ifall jag behöver bättra på det svarta något i morgon...
 
 
Välbehövlig vila fick det bli en stund. Det sliter mer än vad man skulle kunna tro av att måla... Tur att jag inte behöver måla HELA stallet...Olja trät är betydligt lättare än att måla med färg...
 
Efter en stunds vila fyllde vi på vattendunkarna och for iväg till hästarna. Vattenkaret fylldes på och båda pållarna kom farandes för en stunds gos. Visiterade båda pållarna och de tyckte det var skönt att bli lite kliade ;-). Sedvanlig insmörjning och sprayning innan vi for hemåt igen.
 
Resten av kvällen tillbringades med lite trädgårdshäng och vid 20:30-snåret fick vi besök av en inneboende i trädgården. Det var Pigge som helt orädd dök upp vid kökstrappan. Lillan stirrade misstänktsamt på besökaren, men höll sig på behörigt avstånd. Hedvig fick syn på Pigge och är jättenyfiken och smyger efter Pigge. På bilden nedan så syns det inte att lilla Hedvig är typ 10 cm bakom Pigge... hon törs inte konfrontera Pigge, utan det ska smygas efter... ;-)
 
Pigge verkade hungrig och först fick han lite hundmat, men det ville han inte ha. Fjäskade med lite kattmat i stället... det var Pigge mer sugen på...
 
 
 
Pigge är VÄLDIGT förstjust i katternas torrfoder...
 
 
Resten av kvällen avslutas med att jag och T mumsar lite på mina 50-årspresenter. Goda ostar och portvin - kan det bli bättre?
 
 
Roligare än så här blev det inte idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0