21/7 Söndag - Längre utflykt...

För första gången på hela semestern så var T uppe före mig. Kom och väckte mig vid 8.30 och då var frukosten serverad ute i trädgården. Bara att kraval sig upp med andra ord och även idag var det en fantastisk morgon och frukosthäng ute hur skönt som helst.

Planen för dagen var att vi skulle ge oss iväg på en dagsutflykt och därför blev inte frukosthänget så himla långvarigt. Satte fart och fixade iordning mig själv. Innan vi for iväg kollade jag till pållarna och la ut hö för hela dagen. Under tiden plockade T iordning lite dricka och en påse bullar. Kan ju inte åka på utflykt utan utflyktsfika :-)

Vi for iväg strax efter kl 10 och vi hade en drygt 7 mil lång resa framför oss...

På väg...

Cirka en timme senare var vi framme vid dagens utflytksmål - Kinaparken i Bastedalen. Kinaparken firar 50-årsjubileum i år och det är lite olika aktiviteter på söndagar under sommaren.

Vår plan var att hänga med på en guidad visning av parken. Vi var lite tidiga och vandrade runt lite själva i cirka 30 min ínnan guidningen skulle börja...

Anemoner var det gott om...

Självklart finns det en Buddha i en Kinapark...

Och drakar...

Eller om det är tigrar...

Fler som väntar på att guidningen sak börja...

Så kom den eminenta guiden som är den personen som är tradgårdsansvarig för parken. Hon redogjorde lite om Ying och Yang, även feng shui och Chi... allt ska komplettera varandra - så mycket fattade jag ;-)

Det finns häftiga träd i parken. Detta är ett barrträd av samma typ som lärk, tappar alltså barren på vintern...

I en Kinapark ska det egentligen finnas lotusblommor, men de fungerar inte här i norden. Istället får vita och röda näckrosor ersätta lotusblomman.

Det finns lite olika paviljnoger. En paviljsong låg högt uppe och heter "sista solstrålens paviljong" - här lyser kvällens sista solstrålar. Nu var vi där mitt på dagen och alltså var inte solen rätt på himlen ;-)

Den största paviljongen låg ute i vattnet som en naturlig avdelare av hela parken. Den heter "Dragens pärla"

Självklart fanns det en bambustig...

Och ett litet vattenfall... Det syns att parken är anlagd i ett gammalt kalkbrott...

Alla växter som finns i parken är antingen planterade för att de är standardplantor i en kinesisk trädgård, eller ersätter någon växt som inte är härdig, eller så har växten frösått sig själva. De tar inte bort något som trivs i parken, och rensar inte ogräs så hårt heller...

Vackra ormbunkar...

Vi fick också vandra på kinesiska muren... ;-)

Guidningen avslutades vid Andarnas bro, en bro som denna måste finnas i en kinesisk trädgård. Andar kan inte gå åt sidan så denna bro ska stoppa onda andar från att ta sig fram i parken...

Efter guidningen spred sig turisterna ut i parken :_)

Det är en vacker och rogivande plats. Fanns tillfälle att prova på chi-gong och meditation. Vi kände oss rätt färdiga med besöket och lämnade parken. Innan vi åkte så hälsade jag på ägaren till parken (hon var i receptionen). För 14 år sedan var jag och en kurskamrat och gjorde ett jobb (vårt sommarjobb) - hon kände igen mig även om hon inte kunde placera mig till att börja med - inte så konstigt ;-). Jag berömde den fina parken och det blev hon jätteglad över. Det blev sedan full kundtillströmning, så jag och T for vidare.

Jag var nu lite fikasugen så vid första rastplatsen efter kinaparken stannade vi till för  att käka lite bullar och dricka lite.

Rastplatsen är  vid Stora Hammarsundet...

Vi fortsatte sedan mot Askersund. Det är inte ofta vi är i Sydnärke och jag var hungrig... bullarna hade inte hjälpt ett dugg. Alltså stannade vi till vid Hamnen i Askersund och där blev det varsin räkmacka - hur god som helst :-)

Vi satt på uteserveringen en stund och tittade på folk, och framför allt på båtar som åkte fram och tillbaka. Jag är en riktig landkrabba och känner ingen längtan efter att sätta fötterna på en båt! T däremot skulle gärna vilja ha båt - det är sjön som saknas... ;-)

Jag blev mätt och belåten på räkmackan = på bra humör ;-) och vi gick en runda i Askersund. Gamla fina små hus, och så hamnen förstås. I hamnen låg det små glassbodar på rad, En bod för varje sorts glass... Den sista boden sålde Siaglass och då kunde jag bara inte motså lockelsen längre....

Det blev en Tivolivåffla....

Ups, tage på bar gärning. Inte vad jag menade när jag sa åt T att hålla min kamera....

Tivolivåfflan är nog den största våffelglass jag käkat på många år - och det tog en stund innan jag fick i mig den ;-). Proppmätt blev jag också *harkel*

Efter mitt glassfrosseri så var det full fart hemåt. Och vi var hemma igen vid 16-snåret.  Jag var INTE hungrig ;-)

T tog itu med gjutningen av första stolpen till vindskyddet. Jag roade mig med något annat. Nämligen det årliga "borstbadet"... Alla pållarnas borstar blev alltså ordentligt tvättade med varmt vatten och stallsåpa. Verkligen välbehövligt. Fick bort en hel del med päls från rotborstarna och de håller ett tag till. Även min ryktlåda fick sig en tvättomgång. Även den välbehövlig. Nu får alltihopa ligga ute på tork - hoppas på fortsatt värme alltså ;-)

Vid 19-snåret for så T och Lexi vidare till lägenheten. T's semester är nu slut och i morgon är det jobb igen. Jag har fortfarande en veckas semester kvar - helt underbart :-D

Jag tog det lugnt resten av kvällen. Vattnade blomlådor, sprayade pållar och gav dem mera hö. Matade kissarna. Satt sedan ute och slösurfade framåt 22-snåret - här gäller det att utnyttja ljuvliga sommarkvällar. Lite TV blir det i alla fall som får avsluta min kväll.

Så detta är allt för idag!