6/7 Lördag - Utflykt igen...

Idag vaknade jag upp till solen! Det känns som om det var rätt länge sedan det var fint väder. Mina fösta två veckor av semestern har det varit lite halvrisigt väder. Så upp, ut med pållarna, in i huset och fixade frukost. Upp till altanen med frukosten. Väckte T och så fick det bli frukosthäng på altanen. Den ligger på övervåningen i västerlänge. Alltså skugga på morgonen. Men inga blöta stolar och varmt ute - då fungerar det väldigt bra att sitta i skuggan :-)

Hur som helst, när frukosten och kaffet var slut var det dags att göra iordning mig själv. In i duschen och på med kläder. Drog ut i stallet och fixade med mockningen, fyllde på vatten ute och fixade i ordning höpåsarna. Även stallkatterna blev omhändertagna innan jag var klar i stallet.

Planen för dagen var utflykt igen, även idag var det Nora som var målet. Men innan vi drog iväg så fixade jag ordning lite lunch - är ju tvungen att få i mig mat mellan jämna mellanrum. Jag slog också in födelsedagspresent till min kamrat KN som fyllt år. Hon stod också med på dagens schema för besök :-). Alltså om kom en av gårdagens presentpåsar väl till pass. Två stycken gjorde jag igår. Jag valde den vänstra till min kamrat :-)

När allt var förberett och jag var klar för avfärd så drog vi iväg. Jag hade stämt träff med min kompis LB vid hennes lägenhet i Nora,  men vad vi missat att ta i beräkningen var ju att det fortfarande var "Noradagarna"... Det var tjockt med bilar och vi kom  helt enkelt inte fram i tid. LB bor i centrala Nora. Tur att det finns mobiler ;-). Efter lite om och men var vi på plats. LB tog sin egen bil och vi fortsatte vår resa.

Idag var det dags att besöka ett  "föl-BB" :-). LB har sitt sto med föl inackorderad hos en uppfödare utanför Nora. Jag skulle idag bli presenterad för denna uppfödare och kolla in stället för att se ifall jag är välkommen dit med Oktawia när det så är dags för fölet att pluppa ut. Jag vill gärna lämna iväg Oktawia till någon som är van vid fölningar för att få hjälp med övervakning. Jag vill också att Oktawia ska få gå med andra fölston så att fölet får lekkamrater och mamma häst får avlastning med att vakta sin teling. Dessutom är det bra ifall det finns riktigt bra hagar för sto och föl då jag inte har de bästa förutsättningarna för att föda upp fölet hemma. Har man inte så mycket mark så är det bra att gilla läget. För mig är det viktigare att fölet får en bra uppväxt och blir en hållbar häst. Jag har lärt mig den hårda vägen vad dålig uppfödning gör med hästen...

Vi var strax framme vid "föl-BB" och det var en jättefin gård med hur stora hagar som helst. Vi gick ner till den hagen som LB's sto och fölis gick i (tillsammans med andra ston och fölisar). Enorm hage, lätt kuperad och en sjö att dricka vatten ur. Bergslagen har ju lite annan natur än platta närkeslätten ;-)
LB's fina fölis :-)

Som sällskap fanns det några travföl - vilar skönt :-)

Vi väntade in ägaren som för tillfället var iväg på en träning med sin 3-åring. Vi behövde inte vänta länge och under tiden så visade LB lösdriftshallarna, lite olika hagar och stallarna. Allt så propert och redigt ut :-).

När så uppfödaren var på plats och hästen omhändertagen bjöds det på fika i trädgården. Uppfödaren berättade om sin verksamhet och hur hon vill ha det med sin hästhantering. Jag berättade om min plan med min blivande fölis och varför jag vill ha mitt sto inackorderad. Vår syn på uppfödning och hästhantering stämde överens och uppfödaren tyckte jag hade en bra plan för mitt blivande föl och jag är välkommen dit med Oktawia för att få hjälp med fölövervakning osv. Det känns jättebra och nu ska jag bara hitta på en lösning för lilla Bianca :-). Fortfarande kan mycket hända, men det är bra att ha en plan :-).

Vid 17:30 var besöket klart vid föl-BB och vi for vidare hemåt igen. Nu var det lite bråttom - planen var att jag skulle vara i stan till kl 18 och innan dess behövde jag hem för att byta om och hämta present. Självklart kan inte T's bil flyga... resan hem tog 40 in och jag bytte om i raketfart och så full fart till stan. Kom till KN vid 18:45-snåret och snart var jag ikapp med kaffet ;-)

Så min kväll avslutas i glada vänners lag - KN blev jätteglad över presentpåsen och dess innehåll :-D. Så detta är allt för idag!