7/7 Söndag - Lite lätt trött...

Inatt fick pållarna sova ute - det börjar bli dags för den årliga skurningen av stallet och då måste pållarna vara ute dygnet runt tills stallet torkat. Nu när det känns lite säkrare med pållans dräktighet kan de få börja sova ute. Passade bra att börja inatt eftersom jag var ute på roligheter igår kväll. Det var riktigt välbehövligt med sovmorgon - kom hem sent och sov som en stock till 9.30. Så skönt att sova tills man vaknar. Sist jag hade någon sovmorgon var under semestern förra sommaren.
 
När jag väl kravlat ur sängen så fick det bli frukosthäng på altanet - där blev vi sittandes ett tag - så skönt att bara ta det lugnt. Dessutom var jag rätt trött efter gårdagens sena kväll ;-).
 
Så småningom var det dags att röra lite på sig. Jag reagerade på att det var ett sabla liv på skatorna utanför köksfönstret. Tittade ut och såg hur mitt häckande skatpar terroriserade stackars Nalle. De ryckte honom i svansen och kattstackarn försökte låtsas som ingenting...
 
Finns det några större retstickor än skator... ännu värre är de när de har ungar... detta paret har en unge som just då kravlade runt i buskarna. Därför var de mer på stackars Nalle än vanligt...  
 
 
T och jag satte lite fart och så for vi iväg till Bauhaus. Där shoppade T lite grovbetong, närmare bestämt 8 säckar. Här ska det gjutas... När vi var klara på Bauhaus blev det en tur till Willys och vi shoppade lite mat med hem. Vi hade inte käkat mat innan vi åkte in till stan och det kändes. Jag har var helt utsvulten och blev om möjligt ännu tröttare.
 
Efter shoppingen var det full fart hem och väl hemma så trodde jag att vi skulle fixa käk på en gång, men T skulle greja lite ute först. Men till sist så satte han igång grillen och så grillade vi korv. Jag var alldeles för trött, hungrig och vresig för att hitta på nåt annat avancerad maträtt... Efter att tryckt i mig ett par korvar med tillbehör så kände jag mig genast på mycket bättre humör. Dock var jag fortfarande seg så det fick bli en mugg kaffe också och lite vila i form av lite slösurf framför datorn.
 
Till sist så piggnade jag till i alla fall - det var ju strålande väder ute och riktigt varmt och skönt. Därför roade vi os med att städa vinterhagen. T hade börjat mäta ut vart vi ska börja gräva för plintar till pållarnas vindskydd. Han hade också börjat kratta upp träcken i ratorna i vinternhagen. Eftersom jag inte har så stor hage så gäller det att städa bort gammalt hö och träck. Tillbringade några timmar så här fram på kvällningen med att kratta upp gammalt torrt gräs och kratta ihop högar med gammal träck.
 
Det gamla torra höt eldade T upp på plats och träcken fraktas iväg till dygnhögen.
 
Nystädad vinterhage - längst bort på stallet ska det byggas ett vindskydd.
 
 
 
Självklart så utnyttjar T sin lilla trädgårdstraktor och sin lilla vagn för att forsla bort träcken ;-)
 
 
Jag hade räfsat utan handskar... resultatet av detta misstag blev vattenblåsor i händerna... två i varje hand... aj, aj
 
 
Trots blåsorna fortsatte jag  med utepysslet. Jag fortsatte att mocka upp träck i nya hagen. Lika bra att hålla efter träckhögarna eftersom hagen inte är så stor. Pållarna hade vi plockat in på em eftersom de sprang pga broms. Nu var det lugnt på insektsfronten och efter att ha mockat upp 3 kärror med träck fick det räcka för idag. Pållarna blev sprayade med insektsmedel och kvällshöt placerades ut i hagen, och så ut med kritterna.
 
LIte trädgårdshäng blev det sedan för mig och T. Det var en ljummen kväll och skönt att sitta ute. Gäller att passa på när man kan :-).
 
Så detta är allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0