8/6 Lördag - Mera hårt arbete...

 Bra väder idag också och det fick bli frukost ute i trädgården. Helt ljuvligt :-). Men eftersom det bli väldigt varmt att jobba med grävningen mitt på dagen, blev det till att sätta lite fart. Dags att fortsätta med att gräva upp ogräset i örtagården. Känns som ett evighetsarbete och ryggen är aningens stel. Bara att mjuka upp kroppen med mer fysiskt arbete...
 
T orkade inte gräva utan han klippte gräsmattan istället ;-). Jag jobbade på med rensandet fram till lunchtid - då blev det för varmt och vi behövde även få i oss något ätbart. Fick bli fil och müsli i värmen. Efter att jag vilat en stund så fixade jag mockningen så det var avklarat. Sedan var det dags att dra iväg till höbonden för att hämta säsongens sista omgång med hö, vilket innebar att jag hade 2 lass att hämta idag eftersom höbonden behöver städa inför kommande säsongens höskörd.
 
Vid 14 hade jag bokat in tid med höbonden och vi var där på utsatt tid. Gick snabbt att lasta in en ett lass hö i trailern. Jag gjorde upp det ekonomiska och vi for hem med höt, lastade av och höt fick ligga i stallet under tiden som vi for iväg till höbonden igen och hämtade hölass omgång nr 2. Totalt tog det 2 timmar med åkandet och lastandet. Vi var lite trötta när vi kom hem och innan vi lastade upp höt på höloftet så käkade vi varsin pizza som vi shoppat med oss på vägen hem från höbonden. Smakade riktigt bra! Efter pizzan var det välbehövligt med lite fysiskt arbete. Alltså passade det bra att lasta upp höt på höloftet. När vi kom in i stallet så hade Nalle och Elvis intagit varsin del av höt i stallet... och där låg de och vaktade på varandra ;-)
 
 
En timme senare var 1 ton hö på plats på höloftet och jag hade glömt bort att ta på mig lånbrallor. Packade iordning höt iförd korta tights... kommentarer överflödiga... blodiga ben är ordet men jag orkade inte klättra ner från höloftet för att byta om...
 
När höt var på plats så var det ingen idé att vila för då hade jag inte kommit igång igen. Utan jag tillbringade ett par timmar i örtgården och fortsatte mitt grävande.
 
Vid 21-snåret fick det dock räcka med fysiskt arbete för idag. Den enda som är kvar att gräva upp är 1,5 kvm kajp... Det får jag ta i morgon, men för övrigt är jag nöjd med att äntligen fått bort det värsta ogräset! Nu börjar et likna någonting...
 
 
Mitt grävande har resulterat i rejält mycket ogräs. Två stora högar. T har lagt upp ena högen på ett galler för att det ska torka fortare. Så får vi se vart vi ska göra av det. Ingen idé att lägga det på komposten...
 
 
Dessa kryddplantor väntar på att bli återplanterade i nya örtagården, snart så ;-)
 
 
Satte mig i en stol inlindad i en filt och ett glas rödvin - måste ju spana in resultatet av mitt arbete - och det var en underbar kväll om än kylig.
 
Vid 22-snåret plockade vi in pållarna och resten av kvällen tillbringas med soffhäng framför soffan. Så detta är allt för idag!
 
/Lizzie
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0