26/8 Tisdag - Träning

Idag är jag en nöjd och glad hästägare :-D

Sabina stod kvar i sin sjukhage när vi kom hem från jobbet. Hon såg piggare ut. Eftersom det spöregnade när vi kom hem från jobbet så mockade jag direkt i ett rasande tempo och så plockade jag in kusarna och de fick sin em-mat inne. Oktawia fick täcke på sig så hon skulle torka innan träningen idag.

Idag hade vi ingen lasthjälp eftersom grannen var upptagen, men vi började i alla fall hemma. Ställde trailern på vår uppfart, och så testade vi. Oktawia måste ha glömt bort sig, för hon klev på direkt, men när hon var halvvägs uppe så backade hon ut igen. Maken fick ta lina runt rumpan på henne och då fick vi faktiskt in henne. Och det UTAN att Oktawia blev skitförbannad!! Hon stod stilla i trailern när vi åkte, ett tag så funderade vi på om vi åkt utan häst...

Vi åkte iväg till Wittvångs gård där vi hade bokat in en tid med tömkörningstränaren. Första gången vi åkte dit, så vi var lite spända på hur Oktawia skulle uppföra sig. Hon har ju en tendens att flippa ur när det är nya miljöer.

Men hon klev ur trailern och uppförde sig alldeles lysande. Följde snällt med in i det nya ridhuset. Jag gick runt med henne ett varv och hon var helt kolugn. Jag var helt förvånad! Framför allt med tanke på hur STORT ridhuset är i jämförelse med det hon är van vid (ÖTR's sunkiga ridhus...)

Tränaren la på tömkörningsutrustningen och även denna gången så tömkörde hon. Jag berättade vad vi gjort sedan sist.
Jag fick filma under träningen, men har inte hunnit gå igenom filmerna ännu, ska försöka hinna med det i morgon och lägga ut dem på Youtoub - länk kommer :-)

För övrigt gick träningen KANONBRA! :-) Oktawia skötte sig helt enkelt exemplariskt! Inga stegringar eller kast, inge tjafsig, utan bara så superambitiös!

Hon är fortfarande lite låst i ryggen, men nu är hon på rätt väg. Hon har antagligen lärt sig fel, typ blivit låst med gramantygel eller något liknande och då tar det ett tag innan hon lär om. Men nu börjar hon förstå vad det handlar om i alla fall och det känns jättekul.

På slutet kom det in ett ryttarekipage och Oktawia brydde sig INGENTING :-O Maken och jag såg ut som gapande fiskar... T o m när vi var klara så kunde vi stå stilla nära spåret och den andra hästen skrittade förbi på spåret, då kom det faktiskt en reaktion från Otkawia, ryckte till lite, men inte ens i närheten hur det brukar kunna vara. Maken trodde att hon var helt enkelt för trött ;-).

Fick hjälp av tränaren att lasta med hjälp av linorna och då klev pållan in direkt.

Bokade in en ny tid, så onsdag om 2 veckor är det dags för träning igen :-). Under tiden ska jag fortsätta med samma jobb som hittills.

Passade på också och frågade tränaren vad hon tyckte om att ha medryttare på Oktawia, och hon tyckte faktiskt att jag ska skippa den idén. Oktawia behöver bli lite "omprogrammerad", ett jobb som endast jag ska syssla med, tillsammans med tränaren. Bättre att vänta ett tag tills poletten trillat ner i skallen på Oktawia, men då kommer jag antagligen inte vara intresserad av någon medryttare *fniss*. Det räcker om jag aktiverar pållan varannan dag, både för hennes hjärna och muskler mår bra utav den typen av träning. Korta, men intensiva pass.

Vi var hemma igen kl 21. Gjorde iordning Oktawia, borstade Sabina och kollade hur hon mådde. Ingen puls idag - skönt!

Så nu är det dags för mig själv att ta en närmare titt på min säng :-)

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0