1/12 Måndag - äntligen december

Jag gillar december :-). Det är en spänd förväntan inför julen, helt plötsligt så är det pyntat i alla hus och trädgårdar. Små ljusglimtar i totalt kolmörker. Ni som bor i stan kan inte ens föreställa er hur kolsvart det är här ute på landet! I morse så blev det cykel till busshållplatsen kl 6.45 och man såg inte ens handen framför sig. Tur att jag har lyse på cykeln och att jag hittar vägen ut till stora landsvägen. Dessutom är det adventsljustakar hos varje granne nu, så man kan ta riktmärke mellan husen ;-), annars hade jag nog hamnat vart som helst utom vid busshållplatsen!!

Det räcker ju liksom med att man är trött vid denna okristliga tid på dygnet - känner ju inte ens igen känt folk på bussen när man kliver på - nu skulle det vara skönt med lite snö som ljusar upp tillvaron ;-).

Full rulle på jobbet idag, och full rulle när man kom hem. En tur till ridhuset stod på schemat. Hade lite idétorka när det gällde hur jag skulle lägga upp ridpasset. Tog fram min pärm med ridövnignar och fick ett par idéer faktiskt. När stall och hästmat var fixat så var det bara på men pannlampan och irra runt ute i kolmörkret och leta efter ett par pållar. Sabina var lätt att hitta. Hon stod utanför stalldörren, men det var värre med den stora damen.... jättedimmigt ute, så det var som att knalla runt i mjölk. Hjälper ju inte ens med pannlampa då, men till sist så hittade jag den lerinpackade damen... Hon hade så mycket lera runt hals och huvud så reflexgrimman var totalt täckt med ett tjockt lager lera. Inte alls konstigt att den inte syntes när jag lös på den. Som tur var så var lera torr och det gick hyfsat lätt att få bort den. Att regntäcket är lila - DET går inte att se längre....

Gick bra att lasta från stallet, vi börjar få rutin på lastning från stall. Jobbigt att köra i dimma, men det regnade ju i alla fall inte ;-). Mötte ett ekipage i ridhuset som var på väg ut, men Oktawia fick i alla fall lite miljöträning ett tag. Hon var lite spänd i början och lite trippig i skritten, men efter uppvärmning i trav så hade hon lugnat ner sig.

Hade valt ut två övningar som jag skulle testa idag. Inga avancerade saker, utan det handlar om ren grundridning. Den första körde jag i trav efter uppvärmningen, och det var en "enkel" övning. Att vända rätt upp  och rida rakt fram på medellinjen och svänga höger varannan gång och vänster varannan gång. Inte alls så himla enkelt... jag är rätt sned... när jag red i höger varv gick det bra att svänga rätt upp, men i vänster varv hann jag inte alls med att forma damen i tid utan hamnade långt ifrån medellinjen, jag och min dåliga vänstra sida *suck*. När jag gör övnignar så bestämmer jag mig alltid för att göra ett visst antal vare sig det går bra eller dåligt, hellre då pausa och göra om efter ett tag om det gått dåligt än att hålla på och tjata sönder en övning. Oftast gör jag samma övning 3 gånger, lika så denna gånger vände från höger varv 3 gånger och så när jag gjort klart från vänster 3:e gången så tyckte Oktawia att det var dags för paus. Denna damen är alldeles för smart och det skulle inte förvåna mig om hon kan räkna!!!

Skrittpaus ett varv och sedan testade jag nästa övning. Rida en liten fyrkant, vända över mellan B-E och verkligen tänka på hörnpasseringarna, varva med att rida ett varv på volten. Alltså vartannat varv på litet 4-kantsspår och vartannat varv på voltspår. Testade först i skritt, och det funkade bra. Sedan gjorde jag samma jobb i traven och det funkade kanonbra :-D. Detta var en övning som Oktawia gillade!! Antagligen för att det händer saker hela tiden och inte blev så mycket rena transportsträckor. Oktawia frustade flera gånger, sökte sig framåt-nedåt och kändes kanonfint - SÅ roligt :-D.

När jag gjort övningen - 3 gånger i varje varv förstås - så blev det trav på serpentinbågar så damen fick jobba loss överlinjen och sedan var det dags för avskrittning. Jättenöjd med dagens jobb, även om Oktawia blev lite trött på slutet så jobbade hon på jättebra. Verkligen en helt annan inställning till jobb nu mot hur det varit tidigare. Dessutom så är hon bra mycket mer förlåtande när det gäller sin mattes oroliga sits *skäms*, men nån gång ska jag väl få ordning på min gamla kropp....

Kameran var med försås ;-) och jag hade bett maken att filma lite, men det enda som hände var att han tog ett kort när jag ridit klart och var färdig för att sitta av ;-)



OBS! Jag har inte ojämna stigläder, utan det är Oktawia som vilar ena bakbenet ;-)

Det var inte ett speciellt hårt ridpass, men damen var trött i huvudet idag. Men det är bara bra - det är hennes lilla skalle som behöver mera motion än kroppen för att hon ska hålla sig i skinnet ;-) I morgon får damen vila och så är det träning på onsdag - hoppas damen sköter sig bra då också :-).

Väl hemma igen så var det bara att göra klart pållan och natta hästarna, var klar med allt till kl 22.00. Och nu är jag också färdig för sängen ;-)

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0