20/12 Lördag - En vanlig dag

Efter det att både jag och pållarna ätit sin frukost så var det dags för dagens motion. Ett litet lätt ridpass hade jag planerat in. Lika bra att få det gjort på morgonen så har man resten av dagen till att hitta på andra roliga saker ;-).

All snö och is är nu borta och leran har återigen inträtt i vårt liv *suck*. Undrar hur mycket det kan regna egentligen... Pållan var ju torr och det gick snabbt att borsta rent henne. Hon var på hugget och ville verkligen att vi skulle hitta på något. Damen visste inte hur fort hon skulle komma i tränset - hon nästan hoppade i det ;-). Dock hon "hoppade" hon inte direkt in i trailern - då är hon minsann inte lika "på" ;-). Stod och tvekade ett tag, men när maken gick och hämtade körpisken så räckte det med att han kom gående med den så klev Oktawia in med bestämda steg. Visste vad klockan var slagen ;-). OBS! Vi använder enbart piskan till att vifta med i luften - absolut inget annat!

Vi var själva i ridhuset - som vanligt - och idag var det faktiskt väldigt skönt att rida i ridhus. Det vräkte ner regn utanför nämligen. Maken hade tagit med videokameran och var totalt beredd på att filma - tydligen är det lite kul för jag behöver inte BE om den hjälpen. Han knallar t o m runt frivilligt i ridhuset för att kunna filma bra! Annars så brukar han minsann sitta på en bänk djupt försjunken i sudoki eller spel på telefonen.

Efter det att jag värmt upp Oktawia i skritt och började komma igång i traven så skulle minsann förste filmaren sätta igång. Tyvärr så visade det sig att kameran hade laddat ur helt! Maken förpassade sig snabbt till bänken och började spela spel istället *fniss*. Muttrade något om att han vandrat runt totalt i onödan under tiden som jag värmt upp... ;-)

Så det blev ingen film idag, blir väl fler tillfällen. Oktawia var piggare idag än i torsdags i alla fall och det var nog bra att vi var i ridhuset. Tränade skänkelvikningar och damen sprang som om hon hade eld i baken. Jobbade henne lite på volt och hon slappnade av och sedan så funkade skänkelvikningarna bättre. Damen kändes mjuk och avslappnad på slutet i alla fall och efter 20 min travjobb så fick det räcka för den här gången. Ridpasset idag blev alltså 40 min inkl fram- och avskrittning. Var alldeles lagomt för både mig och damen.

När vi kom hem igen så fick Oktawia stå ett tag med fleecetäcket på sig eftersom hon var rätt svettig. Istället så gick jag lös på pälsbollen = Sabina. Tänkte det var lika bra att passa på att gå igenom henne när hon ändå var torr. Fick t o m rent hovskägget på henne idag. Att det sedan blev direkt tvärgeggigt vid utsläppet är en annan femma. Hon blev ren ett tag och inga muggtendenser i karlederna.

Pållarna fick sedan sin lunch i hagen och jag förpassade mig in för att själv få mig nåt i magen.

På em så gjorde vi inte så mycket, förutom en sväng ut till Marieberg. Maken har kvar att köpa julklapp till mig och eftersom han har så dålig fantasi så gick vi och spana runt lite och så fick han en önskelista av mig :-).  Finns ju massor av "bra-att-ha-saker", t ex inspelningsbara DVD-skivor, kroppssmör till mina snustorra ben, en bra korkskruv, guld & diamater går alltid hem ;-). Förhoppningsvis så har han lite mer idéer nu.

Vi tankade bilen idag också - 9:84 kr/l kostade bensinen!! Man tycker nästan att det är rena reapriset om man jämför med vad den kostade i somras!!! 200 kr billigare att tanka full tank i dag jämfört med hur det var för ett halvår sedan. Undrar hur länge detta låga pris håller i sig...

Det var i alla fall mycket folk på Mariebergs köpcentrum - och det var faktiskt skönt att bara gå runt och titta och inte behöva ställa sig i de enorma köer som var i vissa affärer. Det var några affärer som inte hade några kunder alls - de dyra... ;-)

Efter 1,5 timma var vi dödligt trötta i alla fall och åkte hem, fick i alla fall lite förnödigheter med oss hem. Typ ostbågar till kvällens TV-tittande ;-)

Men innan jag gick lös på ostbågarna så hann jag jobba åt NRU ett par timmar. Och som sällskap då hade jag lilla Nalle - det busfröt. Ett tag så skulle han absolut vara på tangentbordet för han har kommit på att mina fingrar är roliga att tugga på. Jag håller inte riktigt med då han har förbannat sylvassa små tänder! Tog fram en penna som han fick leka med ett tag.



Dock var pennan inte lika rolig som mina fingrar, men jag hade inte tid att underhålla kissen då jag försökte jobba samtidigt ;-). Nalle tröttnade och gick lös på en blomma istället!!



Som tur är så är blomman en ampellilja och Nalle är inte den första kissen som tuggat på den blomman...


Han tröttnade snart på att klänga runt på den blomman, utan gick till det andra fönstret och började klänga runt på min adventsljusstake så den nästan åkte i backen. Men då tröttnade matte och han fick vara på golvet ett tag. Eller golv och golv... köksstolarna fick sig en omgång, om man säger så. Nalle har energi för 10 kattungar *suck*.

Tills sist så hade han busat av sig det mesta, så då kom han smygande. Försökte smyga fram till bildskärmen och jaga muspekaren, men gick jag inte med på. Då tröttande han och hoppade upp och satte sig ovanpå CPU:n.


Matchar min prydnadskatt alldeles utmärkt :-)



Han tyckte det var SÅ synd om honom som INGEN ville leka med. Eller jo - schäfrarna ville gärna leka med honom med de är lite väl hårdhänta. Nalle har i alla fall fattat nu att han ska ta det lungt med vovvarna, men dock har han väldigt svårt att låta bli att leka med Lexis svans... när hon viftar med den.... ;-)

Nalle fick i alla fall komma ut till sadelkammaren när jag nattade pållarna. Lugnast att han är där på nätterna, så slipper vi oroa oss för vad han hittar på (river ner). Han blev väldigt glad att få träffa sin mamma ;-).

Resten av kvällen har tillbringast i soffan framför TV:n, men nu är det dags att gå och lägga sig. I morgon bitti ska jag upp och åka in till ÖFK för att äta grötfrukost. Det är julkadrilj på morgonen och sedan så är det grötfrukost efteråt. Jag och min kompis Karin väljer att bara äta frukosten, ska bli himla trevligt och risgrynsgröt är hur gott som helst.

Förresten - idag är det 22 år sedan jag och maken förlovade oss!! Herregud - hur gammal gör det inte mig :-O

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0