21/7 Halvvägs

Nu har vi kommit halvvägs av vår semester. Har alltså 2 veckor kvar, och förhoppningsvis så har vi chans att få se solen så småningom :-).

På fm idag så var det riktigt varmt och kvalmigt, det var stora tunga gråa moln som hängde i luften, men vi klarade oss från åska idag. På em/kvällen blev det kallt, och på kvällen kom det lite duggregn.

Idag så hann vi i alla fall måla klart fönstrena i vardagsrum och kök. Vi utmanade ödet, men klarade oss från regn under dagen. Eftersom det var mellan fönstrena vi målade så behövde de stå öppna minst 6 timmar och torka. Det var en nervös väntan, men de blev inte blöta. Så skönt att dessa fönster ÄNTLIGEN är klara. Vardagsrummet har ju 4 fönster och det ska bli skönt att få ordning där inne och få upp gardinerna igen. I morgon ska maken putsa rent rutorna och skrapa bort färg som jag utav någon mystisk anledning fått på glaset. Dålig pensel är enda förklaringen ;-)

Däremot så innebär målning av fönsterfoder inomhus, att taket inte ser så fräsch ut. Skulle verkligen behöva en omgång med färg. När jag föreslog åtgärden så stönade maken och tog sig för pannan... undrar om han tycker jag är jobbig - kan jag väl aldrig tro ;-)




Under tiden som fönstrena torkade så målade jag dörren till verandan en gång till. Den behöver en strykning till, men sedan är den också klar. Tyvärr är fönstrena mindre kul att fixa på verandan för de är riktigt dåliga... men, dörren klarar sig ett tag till ;-)



Maken gick lös på fönster och balkongdörr i sovrummet. En hel del att skrapa, både på dörr och fönster.

   

Lillan var en god medhjälpare och höll husse sällskap ;-)

På kvällen tog jag en promenad med Oktawia. Vi gick fram till Tysslinge och tillbaka, lite lagom tur för damen att bli miljötränad på. Hus att kolla på, och man vet ju aldrig vad som rör sig i trädgårdarna ;-). När vi gick hemifrån så var hon seg som kåda... man skulle nästan tro att hon hade en magnet i baken som stod riktad mot stallet. När vi sedan vände för att gå hemåt så var det full fart. Då fick jag träna på halter och backningar ofta för att hela tiden ha henne placerad på rätt ställe. Jag hann inte med i hennes tempo, något som damen hade svårt att förstå. När vi var nästan hemma så förstod jag vad magnet var för något.

Grannens fölisar...



Visst är de helt bedårande :-) Det tycker Oktawia också ;-). Eftersom hon har problem att möta andra hästar så är allt beteende utom total panik ett steg i rätt riktning, framför allt när hästar är i hage och helt plötsligt kan dra iväg ifrån oss.

Vilket också dessa små busfrön helt plötsligt gjorde... men Oktawia höll sig kolugn. Rörde inte en hov, utan stod bara och tittade efter gänget som galopperade iväg.




Hon stod länge och bara tittade efter hästgänget som hade galopperat iväg, men eftersom hon var helt lugn så fick hon titta i lugn och ro.



När hon var klar så var det bara att knata vidare hemåt med en totalt avspänd och lugn häst :-) och det trots att fölisarna busade runt så mycket de orkade ;-)

Väl hemma så blev det direkt ut i hagen igen. Antagligen så fixade hon snabbt till ett nytt lerlager istället för det som jag borstat bort innan promenaden ;-) Sabina fick behålla sitt lerlager idag, men medans vi var ute så hade hon skrapat av det mesta själv på sin klimatta - smart dam ;-)

I morgon står det i alla fall en ridtur på schemat.

/Lizzie



Kommentarer
Postat av: jep

Här jobbar vi på. Fast egentligen är det lugnt . SNART kommer solen. Trevlig semester !

2008-07-22 @ 07:06:59
Postat av: Lizzie

Någonting som liknar solen tittar fram nu på fm. Hoppas det håller i sig :-). Skulle vara trevligt med i alla fall någon vecka med riktigt fint väder ;-)

2008-07-22 @ 10:53:16
Postat av: Malin

Jag vill också ha mer semester!!! Fast jag får iofs mer gjort när jag inte är ledig ;-) Jag har målat klart under altantaket! visst är jag duktig? ;-)Njut av solen nu!

2008-07-22 @ 21:56:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0