26/7 Hopplöst varmt

När det väl blir sommar på "riktigt" och de efterlängtade värmen kommer - ja då är ingen som helst måtta på eländet!!!

Jag tyckte det var i varmaste laget igår, men idag var det ännu värre... vi bestämde igår kväll att nu på fm skulle vi tvätta det sista av det vita. Vi hade ett fönster kvar, ytterdörren och en halv vindskiva kvar. Eftersom det är västerläge på det hela så blir det FRUKTANSVÄRT varmt från lunchtiden och framåt när det är varma soliga sommardagar. Så antingen får man jobba med denna sida av huset TIDIGT på fm eller på kvällen efter kl 18:00 när det blir skugga på väggen.

Eftersom vi har semester så glöm det där med tidig fm...

Det tar ju alltid lite tid att få fram alla prylar som behövs när man ska göra något, nu var det högtryckstvätten, vattenslang skurborste, stege som skulle fram och för att icke förglömma alg & mögeltvätten för husfasader.

Så när klockan närmade sig 12 kunde vi börja och redan då var det VARMT. Nåja, när vi väl började med tvättningen, så tog det inte så lång tid. Maken är ju den som är smidigast och starkast, följdaktligen är det han som fick i uppdrag att stå och vingla på en stege med skurborste i en näve ;-). Han fixade det alldeles utomordentligt. Höll sig kvar på stegen och jag slapp ringa efter ambulans ;-). Fönstret och dörren fixade jag att tvätta, och sedan spola av med högtryckstvätten - det är ju roligt :-).

En timme senare var vi klara, och jag och maken var klart smutsigare innan vi började ;-). Nu pustade vi i skuggan en stund. Sedan ringde jag till en kompis och kollade om de var hemma eftersom jag skulle dit och lämna av lite Oriflame och passa på och göra en social visit. De var hemma och hade tid, så efter att vi fräschat till oss så lämnde vi vårt Kartorp för ett par timmar.

Ett par timmar som vi tillbringade hos kompisar, på deras altan där vi fikade och snackade allmänt strunt . Hade allmänt trevligt med andra ord ;-). Tyvärr ville husbonden i huset inte vara med på bild...

 

Något som min make inte heller är så förtjust i ;-)



En som gärna är med på bild är min systerdotter ;-), eller vänta förresten... det måste ju vara någon "Hulken-alien" som tagit över systerdotterns kropp ;-) Har i alla fall fullt upp med att testa olika parfymer... ;-)



Efter X antal koppar kaffe (ja, jag är en kaffekärring) så var det dags att åka hem igen. Det hade börjat kurra i magen på maken och då är det lika bra att fixa käk. Så när vi var hemma igen så blev det glasnudlar med sparris, paprika, ärtor och räkor, till denna sallad så hällde man över en dressing gjord på sesamolja, citronsaft, japansk soja, riven ingerfära, salt och peppar. Smakade mums i alla fall. Sedan satt vi och slappade i skuggan en stund.

Fram på kvällningen så påbörjade vi i alla fall med det som är allra jobbigast när man har eget stall (i min värld).

Den årliga skurningen av stallet

Detta är något som bör göras under en värmebölja eftersom det går snabbare för stallet att torka upp efteråt. Hästarna kan gå ute dygnet runt och behöver allstå inte stallas upp pga regn och rusk. Det brukar ta 2-3 dgr innan stallet är så torrt att det då går att måla om där det behövs. Så en vecka brukar vi behöva för att stallet ska få sin årliga genomgång. Det tunga jobbet består utav att...

tömma boxarna på sin permanentbädd

Så här ser Sabinas box ut efter 1 år. Klimattan är väl använd, och hon har en förmåga att skita långt upp på väggen...



13 st skottkärror senare är boxen tom på spånbädd. Som tur är så mockar maken ur och jag kör skottkärrorna. Dock höll jag på att få värmeslag när jag bara gått iväg med ett par stycken kärror. Maken tyckte jag hade ett himla bra tempo de två första kärrorna, men sedan bangade jag ur - tyckte han i alla fall. Men herregud - det största problemet var ju att ta sig upp på dygnhögen som börjar bli ENORM. Så jag fick ta ner mina ambitioner vad gällde tempot, annars hade jag försvunnit som en blöt liten fläck. Skiten i boxarna försvann ju liksom ingenstans ;-). När vi började med Oktawias box så var jag tvungen att sitta ner och pausa en stund mellan varje dyngkärra. Maken passade då på att gå ut i hagen och köra av lite högt gräs under eltråden med grästrimmern. Det var ju bara 100 grader i solen, men han verkade inte märka det.

 När vi hade kommit så här långt med Oktawias box så tror jag vi hade passerat 25 skottkärror, men då hade jag börjat tappa räkningen på hur många gånger jag hade gått fram och tillbaka. Till och med mina två schäfrar var helt utslagna av värmen. Orkade inte ens gå efter mig när jag gick till dygnhögen och då är det illa.




När klockan närmade sig 20-snåret så var boxarna tömda och ursopade. Jag hade plockat bort allt löst i stallet. Det som är kvar nu är att skruva ner klimattorna och krubborna. Sedan är det bara fram med såpan och högtryckstvätten, men det väntar jag med tills i morgon. Måste ju ha någe kul att göra i morgon också :-D

Nu var det dags för lite korvgrillning. Maken hade ju slitit ut sig totalt och jag var helt uttorkad trots 1 liter vatten. Fyllde på med en kall smultroncider - det gjorde susen ;-). Eftersom det +28 grader varmt ute på kvällen så var det inte undra på att man kände sig lite mör.

Vi grillade kabanos och satt ute fram till kl 22, det var väl ungefär så mycket som man orkar göra efter att ha tömt ur permanentbädden i två boxar ;-).

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: Malin

Visst är det härligt nu när det är så skönt på kvällarna! Väl förtjänat med en cider och kvällsmys efter slitgörat!!!! ;-)

2008-07-27 @ 00:47:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0