22/11 Lördag - En lugn dag

Idag kan man säga att det börjar det likna vinter :-) På morgonen-fm sken solen, lite vitt puder på backen och så -5 grader. Kallt i huset och jag chockade maken med att få fyr i kaminerna på första försöket *fniss*.

Eftersom det ar lite kallt och blåste ute så tog jag på mig fodrade ridbyxor och underställ. Ville inte frysa på min ridtur. Kl 10 var vi klara för att ge oss ut på en liten tur. Oktawia var pigg!

Oktawia klar för ridtur

Ska vi inte gå snart??

Vi tog vår vanliga runda och första biten kunde Oktawia inte skritta lugnt. Utan hon taktade fram och det kändes som om jag satt på en krutdurk :-O. När vi kom fram till banvallen så fick hon äntligen börja trava, lugn samlad trav eftersom det var hårt i backen. Funkade bra. När halva sträckan var avklarad så la hon in en annan växel och jag fick jobba bra för att få damen att hålla sig lugn. Hon ville nog helst dra iväg i full galopp - det ville inte matte ;-). Dessutom så var det en flock kajor som vi skulle förbi. Oktawia är inte rädd för fåglar och de höll sig lugna. Allt gick bra tills en fågeldjävel kraxade till. Då blev Oktawia livrädd och jag fick mig en resa. Satt kvar som tur var, men det var inte mycket mer.

Det är inte första gången hon blir livrädd för kajor eller skator som kraxar till. Fattar inte varför hon blir rädd för det ljudet när hon inte bryr sig om stora flockar med svanar och andra fåglar som också för oväsen.

Hursom helst, efter den skrämselhickan så var Oktawia laddad till max och vi travade en lång sträcka, eller rättare sagt - Oktawia travade och jag höll i mig *fniss*. När vi skulle skritta vår vanliga avskrittningssträcka så var Otkawia fortfarande laddad och stressad så hon taktade och skuttade för allt. När vi hade 500 m kvar hem så tröttnade jag och hoppade av. Jag vill att hon ska kunna skritta sista biten hem i lugnt tempo och vara avslappnad i skallen också. Fick till det när jag gick brevid istället. Så damen var lugn när vi kom hem.

Men det märks att Oktawia gillar att komma ut och se sig omkring för hon ville gärna vara kvar på stallbacken och se sig om ;-)

Till sist så blev det in i stallet, avskötsel och sedan ut i hagen. När jag var klar med mockning och maten till pållarna så var det dags för lite persedelvård.

En syssla jag gillar och denna gången fick jag lite hjälp ;-)

Silver tyckte att han kunde sitta i vattenburken...

Sedan fick sig sadeltvålssvampen en omgång ;-)

Tyvärr så var ju matte tvungen att hälla vatten i burken så Silver fick förpassa sig ner på golvet. Så jag hade 3 st kattungar somförsökte hänga i tränset när jag gjorde rent och smörde in det ;-). Metallspännena skramlade ju så där lagomt kul för en liten kissunge...

När jag gick över till sadeln så hade kissungarna tröttna och lekta med sig själva stället. ;-)

Nysmord sadel och rent schabrak, redo för nästa ridtur.

När jag var klar med allt så hade jag tid att gosa med kissarna en stund. Lilla Nalle är en riktig kelgris :-)

Så här är några mysiga bilder på lilla Nalle :-)

När jag var klar i stallet så var det dags för lunch. Hittade maken ute i trädgården, han höll på med den roliga sysslan "plocka hundbajs". Jag är himla glad över att han orkar göra det, med 3 hundar skulle vi ha hundskit överallt annars.

Med sig ute hade han Lexi och Lillan. Nu när det är kallt får Lillan ha på sig sitt täcke, den lilla vovven fryser annars.

Efter lite lunch och koll av mail, surfing osv så tog jag järnhästen (cykeln) och trampade iväg till kyrkogården. Tog med mig Lexi på turen, det var andra gången jag cyklade med henne och hon skötte sig jättebra. Den typen av motion är verklien bra för henne eftersom hon travar runt HELA tiden. I början hade hon lite svårt att förstå att hon inte kunde stanna och lukta i diket, men hon fattade snabbt att hon skulle trava brevid cykeln. Tände på mamma och pappas gravar och så cyklade vi hem igen. Det blir totalt 4 km fram och tillbaka, Lexi var inte ett dugg trött! Den hunden har verkligen hur mycket spring som helst i benen.

Maken och jag fixade sedan till en liten trevig middag, måste ju fira att jag fått nytt jobb :-D. Vi bakade först en blåbärskaka som blev efterrätt och så lagade vi ordning rumpstek, potatis och frästa grönsaker. Till det delade vi på flaska rödvin som jag fick av min svägerska + sambo i fördelsdagspresent. Smakade alla tiders.

För att göra det lite festligt så dukade vi upp i vardagsrummet.

Vårt middagsbord

Efterrätten blåbärskaka som serverades med vaniljvisp :-)

Resten av kvällen tog vi det lugn, skönt att göra ingenting ibland :-). Plockade in pållarna vid 21.30 snåret och de fick sin kvällsmat. Och så var denna lördagen till ända :-)