11/10 Lördag - Blåsigt värre

Riktigt höstrusk var det på morgonen och fm. Blåste storm och regnade, inte mycket regn utan mer fint dis som for runt i vinden *burr*. Inget trevligt väder att vara ute i. Dock kan ju inte pållarna stå inne hela dagen - så det blev regntäcke på och ut i hagen. Mockade på fm och när jag var klar med stallet så ägnade jag mig en stund åt Prickans bebisar.

De är helt bedårande - 4 veckor gamla kattungar som tycker det är toppen när jag dyker upp i sadelkammaren :-)



Den absolut charmigaste är förstås den svart/Vita




De är nu bra sugna på att ta sig ur lådan, och den som var först var den jag minst anade




Helt plötsligt var den lilla grå/vita honan ute ur lådan, till och med mamma Prickan blev förvånad och undrade vad bebis gjorde på golvet!

Trots att jag la tillbaka bebisen i lådan så var hon över kanten med blixtens hastighet :-O




Nu hade hon kommit på tekniken så det var bara att överlämna bebisarna till mamma Prickan. Hon fick hålla kolla på sina ungar nu. Helt plötsligt så for alla 3 runt på golvet och då gav jag upp ;-)

När jag var klar i stallet så var det dags för lite lunch, idag blev det varsin omelett som maken fixade iordning.
 
Sedan så damsög maken, han hade gjort det igår också, men vovarna skitar ner rätt bra pga vädret. Jag torkade golvet, tvättade lite mattor också då de var urskitiga. Lilla Lexi fäller också rätt bra så jag gick ut med  henne för att borsta av henne. Det var fullt med päls som hängde löst på henne... så det blev en omgång med  borsten och efteråt så blev det full fart.

Lexi busade med Kayo på gruset yrde. Kayo hänger inte alls med i Lexis fart, men Kayo är pigg och försöker i alla fall. Dock inser hon sina begränsningar och jagar henne korta bitar. Försökte fånga dem på bild när de busade, men det var som förgjort. Det blev en bild när de hade lugnat ner sig istället :-)




På em så åkte maken ut i skogen för att leta efter trattisar, han tog med sig Lillan så hon skulle få lite motion. Jag var hemma och jobbade åt NRU ett par timmar. Var lite som skulle uppdateras på hemsidan och lite mail som skulle besvaras.

Lagom när jag var klar så kom maken hem. Lite trattisar hade han hittat.




Nu hade han lite att pyssla med, tog visst 1,5 timme att rensa ;-)

Lillan var helt slut efter 2 timmar i skogen




Hon satt med oss en stund när vi fikade. Sedan somnade hon helt utslagen i hallen ;-).

Maken upplyste mig om att grannens paddock stod under vatten efter allt regn. Eftersom det blev fint väder fram på em/kvällen, så blev det tömkörning hemma på gården. Lika bra att få det jobbet gjort innan det blev för mörkt.

Oktawia var lite stressad och laddad när vi kom ut på stallbacken. Mellanväggen till trailern var fortfarande uräcklig och hon vågade knappt gå förbi den där den stod lutad mot husväggen. Tömkörde runt på vår väg runt huset, upp och ner för kullen, 4 varv och vände sedan och tog åt andra hållet 4 varv i skritt som ren uppvärmning. Sedan blev det trav på volt nere på vår vändpland. Körde en hel del 8-volt och det funkade bra. Även lite galopp på liten volt fick vi till. Oktawia orkade faktiskt hålla galoppen ett helt varv och eftersom volten blir liten så räckte det jobbet. Travjobbade damen 15 min i ett sträck, sedan blev det jobb i skritt upp och ner för vår kulle. Tränade på att göra halt mitt i backen och sedan backa bakåt uppför. Funkade jättebra, lydig trots att det är jobbig. Dock bra jobb för att träna på bakkärran. Nu var damen lugn, trots att det blåste full storm :-O Jag var helt förvånad! Grannens hundar skällde och gjorde utfall när vi gick förbi deras staket, grannens hästar stod och också och glodde efter oss, uppe på vår gård höll man på att blåsa bort, men efter typ 20 varv runt vårt hus och kulle så var Oktawia hur cool som helst och brydde sig föga om mellanväggen till trailern. Avslutade jobbet med att skritta på vår gata på lång töm. Hur lugn och avslappnad som helst. Tömkörde i 50 min och det jobbet behövde damen.

Här står vi parkerade precis brevid mellanväggen.




Totalt avslappnad - äntligen ;-).


Pållarna blev omskötta och sedan fick de gå ut i hagen igen. Kl var bara 18 så och det var uppehåll - även om det blåste en hel del - men de kunde lika gärna vara ute ett par timmar till.

Innan jag lämnade stallet så gosade jag med kissungarna en stund till. Nu var de ute ur lådan allhopa och den lilla svarta kom farandes som ett litet troll.

En sådan här sötnos kan man ju bara inte motstå - Nalle är ett rätt bra namn, eller hur ;-)




När jag väl kunde slita mig så åkte jag upp till Garphyttan. Hälsade på min gruppchef inom Oriflame. Beställde fel katalogen med senaste leveransen så vi gjorde ett byte. Vi fikade en stund och pratade bort ett par timmar.

Kom lagom hem för att plocka in pållarna för kvällen. Kollade sedan på TV en stund och nu är denna dag slut ;-)

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0