6/9 Lördag - Regn, regn, regn

Jisses vad det har regnat idag :-O

Vi lyckades i alla fall med att hinna iväg i morse och hämta ett lass med hö (500 kg), få upp det på höskullen, INNAN spöregnet började.

Det kändes rätt skönt, det värsta som finns är ju att behöva lasta hö och det blir blött. Fick med mig analysresultatet, inte så lysande värden på detta partiet, får fodra upp med lucern och soja för att kvoten ska bli vettig. Lite mineraler behövs också. Förra året så var ju höt perfekt - kan ju vara perfekt år efter år ;-). Nåja, nu har jag analysen i alla fall och vet hur jag ska mata kusarna när vi går över på det nya höt.

Höbonden sa också att det bara var ett parti som hade lite sämre värden, det andra partiet har bättre värden men det får jag köpa av senare. 2,50 kr kg kostar höt numera i alla fall, en höjning med 50 öre sedan tidigare. Det är 3:e året jag handlar av samma bonde och med tanke på höjning av dieselpris och på gödsel. Så är jag glad att höjningen inte blev högre.

När vi var klara med hölastningen så fixade maken lunch medan jag fixade stallet. Det var skönt att efter mockning osv, lagomt komma in och maten var klar :-)

Maken fick för sig att han skulle ut i skogen och kolla efter svamp - i spöregnet. Jag ville INTE följa med. Roade mig istället med disken (min tur...) och sedan påbörjade jag jobbet med att minska ner berget med stryktvätt. Kom en bit på väg i alla fall. Kommer fyllas på i morgon igen *suck*. Var ju tvungen att tvätta lite idag.

Maken kom hem ett par timmar senare, blöt och med en mycket blöt hund - men utan svamp...

Det är nationella dressyrtävlingar hela helgen inne på ÖFK, planen var att åka in och kolla på sista klassen framåt kvällningen.

Innan jag skulle åka så gick jag ut för att ge pållarna em mat. Men regnet fullkomligt vräkte ner och pållarna typ galopperade in i stallet. Så de fick sin em mat inne och så var det med den utevistelsen för dagen. På med täcken så de skulle torka upp. De slutade i alla fall skaka bara de fick börja käka sitt hö.

Nä - det var INTE något trevligt väder ute. Inte ens hundarna ville vara ute idag. Katterna ska vi inte ens tala om :-O. Så långt från dörren som det bara går ;-)

Kom till sist iväg till ÖFK, fick se många fina ekipage :-). Kollade på en svår B:1 och det är alltid trevligt att se duktiga och fina ekipage. När det var cirka 1 timme kvar fick dock mina luftrör nog. En total hostattack mitt i ett dressyrprogram - och det var bara att ge upp. Det gav sig inte trots ett par doser Bricanyl och eftersom jag får typ "krupphosta" så ville jag inte skrämma slag på kusarna. Fick nöja mig med det jag sett. Ev åker jag in en sväng i morgon och kollar också. Om nu min förkylningsastma kan hålla sig i shack *suck*.

På vägen hem så svängde jag förbi affären och köpte med ostbågar som maken beställ. Nöjd blev han ;-)

Vid 21.30 gick jag ut och kollade till och pysslade med mina pållar. Sabina blev av med sitt fleecetäcke, hon var torr under och täcket dygnsurt. Oktawias "funktionstäcke" är helt suveränt. Hon var helt snustorr och det var täcket också. Så det fick hon behålla på över natten. Det var ruggigt ute... hoppas det blir lite uppehåll i morgon...

Pållarna var mest intresserade av mat i alla fall - stora kaniner är vad de är ;-). Äter och bajar - som maken uttrycker det ;-)

Nu är det dags att natta mig själv!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0