7/9 Söndag - Grått, grått

Idag var en sådan där dag när molnen inte lämnar backen. Totalt jämngrått och trots att det inte regnade hela tiden så dröp luften av vatten.

Idag fick pållarna ha på sig regntäcken trots att det inte var så kallt ute. Oktawia tycker nog täcken är nödvändigt ont, men ibland behövs det ju.

På fm så tog jag mig an stryktvätten - högen blev lite mindre - dock så försvann den inte helt ;-).

Under tiden som jag stod och strök så höll maken på och fixade med akvariet. Gjorde rent filtrena till pumpen, och så rensade han ur bland växterna.

Så nu ser man t o m att det är fiskar i akvariet :-D



När jag var klar med stryktvätten så var det dags att gå ut och fixa stallet. Då upptäckte jag att maken redan var ute, hade inte ens märkt att han försvunnit ut *harkel*. Han hade fått ett infall av jobblust och hade tagit upp hästbajs i hagen som han körde ut och la på dygnhögen.



Det tyckte jag var snällt gjort av honom. Hagen är ju inte så jättestor och mocka upp bajsställena behövs göras emellanåt. Jag fick ta över kärran så jag kunde mocka boxarna, för det hade han inten som helst lust att göra ;-). Det märktes att pållarna stått inne mer än vad de brukade göra. Oktawia hade rört runt rätt bra i sin box, men vad göra regnet vräker ner och man har två dygnsura och frusna pållar som vill in. Händer ju inte ofta i alla fall.

Maken var fortfarande kvar ute, han höll på och rensade undan döda träd ur hästhagen, som han sedan sågade upp i lämpliga längder. Våra kaminer behöver ju matas med ved när kylan kommer ;-).



Pållarna fick sin lunch i sin "hölåda". Oktawia är snäll och lyfter ut tussar åt Sabina, så Sabina kommer åt maten ordentligt ;-)



Trots att Sabina har sin munkorg på sig så kommer hon åt att plocka i sig hö.




Alltså ingen risk att den lilla damen svälter ;-)


Fram på sen em åkte jag in till ÖFK och kollade på Grand Prix-klassen. Många fina hästar och fina ritter. Träffade lite folk som jag inte träffat på länge, så även om jag åkte in till tävlingen själv så är man inte ensam när man väl är där :-).

Här Kristian von Krusenstjärna (stavningen??) under sitt program. "Spökhäst"?? ;-)




Då var det lättare att ta kort på kusarna när de stod stilla - från Prisutdelningen.




Resultaten hittar ni här >>

Var hemma igen vid 18.30 tiden. Maken hade fixat kvällsmat - kycklinggryta - som smakade mums, utsvulten som jag var ;-).

Efter maten var det full fart ut till pållarna. Nu mörknar det ju på snabbt på kvällarna och jag behövde motionera Oktawia.

Vi tränade på läxan idag. Longerade damen och tränade galoppfattningar. Oktawia var väldigt samarbetsvillig idag. Hade en helt annan energi i traven direkt från start, än vad hon brukar ha. Galoppfattningarna funkade klockrent och hon jobbade på jättebra trots att vi inte hade de bästa förutsättningarna. Får ju hållas i hagen eftersom jag inte har någon ridbana, och idag var det rätt blött och trist i backen och lite slipprigt. Ändå så lyckades hon hålla iordning på att fyra benen. Höll dock inte på så länge eftersom underlaget inte var det bästa. Hon hade jobbat på så ambitiös så 15 min longer var fullt tillräckligt. Skrittade för hand och tränade på lite halter och lekte lite "följa John". Hann precis jobba klart damen innan det blev för mörkt, och dessutom hade vi tur och det var uppehåll.

När jag var klar med Oktawia så fick Sabina sig en omgång med borsten. Hon mår mycket bättre från sin fång nu, ingen tillstymmelse till puls och det känns skönt.

När pållarna var nattade så var det dags att gå in och kolla en stund på TV. Dags för "Tyst vittne" - sedan är denna helgen slut!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0