2/4 Torsdag - VÅR!!

Äntligen har våren kommit! Riktigt varmt och skönt har det varit idag - så skönt :-)

Fortsätter vädret så här, så har det snart torkat upp i marken. Hästarnas hage är fortfarande lerig - men har ändå blivit mycket torrare. Nu är det inte lera modell lerbrottning, utan bara mjukt i backen. I förrgår så stänkte det upp lera på benen när man gick i hagen, idag så fastnade inte ens stövlarna. Och pållarna njöt av solskenet.

Sabina fäller för fullt och ser helt raggig ut ;-)



Oktawia hade rullat sig ordentligt - bra med med täcke då ;-)



Pållarna hade besök av en fasatupp som flaxade runt och förde oväsen i hagen. Pållarna brydde sig föga över hans skränande. Samtidigt så är det lite av ett vårtecken att fasentuppen visar sig. Jag försökte fånga honom på närbild, men det gick han inte med på utan smet då ur hagen.



Strax efter 19-snåret kom M & M plus pappa P. Oktawia blev iordninggjort för ridtur i ridhuset på ÖFK och så in med pållan i trailern och vi for iväg. Vid lastningen hade vi ställt trailern en bit ifrån stalldörren pga av leran, men Oktawia accepterade avståndet och klev på snällt.

När vi kom till ÖFK så var det inga privathästar i ridhuset, endast en grupp som red letion från ridskolan. Oktawia var lugn och uppförde sig bra även när ponnyerna försvann ut ur ridhuset och strax efteråt kom det in en ny grupp med pållar. Hon tittade på de nya hästarna, men var inga stressad osv.

Ridpasset gick bra. Oktawai riktigt samarbetsvillig och skötte sig finfint. Galoppjobbet gick bra. Nytt för dagen var att från marken träna Oktawia att sätta under sig bakbenet men utmed långsidan. Först blev hon väldigt konfunderad, men fattade till sist. Nästa gång det ska göras så kommer hon förstå på en gång.

Oktawai är numera riktigt bekväm med att det rör sig en bunt med andra hästar i samma ridhus som hon själv. Blev inte ens stressad av att gruppen galopperade när hon typ skulle skritta.

Nu är ju inte min kamera den bästa att ta foton utan blixt i ridhus, men den suddiga spökhästen i mitten är Oktawia med M2 på ryggen. De andra spökhästarna är ridskolehästar :-)



Jag kollade i min dagbok från 2008 vad vi gjorde för 1 år sedan.

Då sysslade jag med ledarskapsövningar med Oktawia och fick hållas i hagen eftersom hon inte accepterade mig som ledare utan stegrade sig och försökte springa över mig. Den 30/3 förra året så var vi med om en riktigt resa där jag i princip slogs med hästen i 200 meter eftersom det hade kommit ikapp 2 ryttare bakifrån när vi befann oss på en promenad och dessa 2 ryttare red en annan väg och vände från oss. Oktawia skulle efter dessa två hästar och när hon inte fick det så blev hon komplett galen, försöke stegra sig, sparkade med frambenen och försökte bita mig. Att jag klara mig undan den händelsen utan att tappa hästen eller bli sparkad och biten är helt otroligt. Men sedan fick jag också hålla på och traggla ledarskapsövningar i en månad innan det gick att hantera henne utanför gården. Att ens tänka på att möta en annan häst fanns då inte med på kartan! Min dåliga axel mådde inte så bra efter den här händelsen iofs ;-)

Så jag är supernöjd över att Oktawia äntligen fungerar bland andra hästar och hon kan koncentrera sig på sin ryttare och inte allt annat ;-). Man kan knappt tro att det är samma häst.

När vi skulle hem idag så gick det bra att lasta. Behövde inte mota henne med en bom bakom rumpan ;-). Det märktes också att det var varmare idag än vad det varit tidigare för hon var rejält svettig och det blev till att värma lite vatten och svampa av henne - DET tyckte Oktawia var skönt :-).

Var klar med pållar och stall 22:15. I morgon är det vila för Oktawia och på lördag ska jag rida lektion - ska bli jättekul :-).

Nu är det sängen som väntar i alla fall ;-).

Godnatt!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0