26/4 Söndag - Städning och ridning

Städning och ridning - det är ungefär det jag har hunnit gjort i dag ;-).

Huset var i stort behov av en ordentlig städning, det var 2 veckor sedan sist och med 3 hundar och ett gäng katter - kommentarer överflödiga ;-).

Det var inget att be för - bara att sätta igång direkt efter frukost. Jag fixade dock stallet först under tiden som maken diskade. Skönt att få mockningen gjord så jag kunde koncentrera mig på att bringa ordning på vårt hem.

Det som tar mest tid är allt plock. Mitt skrivbord såg ut som ett bombnedslag och bara sortera upp allt tog sin lilla tid. Tillbringade sedan en lång stund med att damma kontoret. Blir mest damm och katthår här. Sot och damm från kaminen. Katterna fördrar att ligga på mitt skrivbord och detta rummet är ju det rum som jag tillbringar mest tid i när jag är hemma. Alltså - mest skit samlas här ;-).  Kök och badrum är också sådana utrymmen som tar lång tid att få ordning på, medan resten av huset går hufsat snabbt. TV-rummet på övervåningen lämnar jag över till maken med varm hand - han har miljoner med prylar och tidningar - så han får damma och plocka själv med sina prylar ;-). Det har också varit hyfsat bra väder så tvättmaskinen har gått varm också. Men nu är tvättkorgen tom - och ett berg med ren tvätt att ta rätt på ;-).

Som sagt - Nalle gillar mitt skrivbord - även när det är rörigt ;-)



Vi fick avbryta städning på em eftersom jag hade ridlektion inbokad med ÅE. Vi hade hallen och badrum + toa kvar, så vi hade ändå hunnit med det mesta.

Tog in Oktawia 14.30, damen följde villigt med in. Det var några äckliga små flugor som satt i en stor klump på bringan - små blodsugande flugor. Oktawia tyckte det var skönt att bli av med dem... Dags att ta fram 4Ess salvan... Oktawia hade rullat sig ordentligt så det tog evigheter innan hon var ren. Hur mycket jag än borstade så dammade det bara... en svart häst som är full i damm... ni kan ju gissa resten.... Om man säger så här - det är snart dags för ett bad av pållan....

Färden gick idag till ÖFK's ridhus eftersom det var tävlingar på det gamla vanliga stället. Det var premiär för mig att rida pållan själv på ÖFK, så det var lite spännande. För att utmana ödet så satte jag dessutom på henne det vanliga tränset med tränsbett. Alltså INTE hackamoret som jag ridit med det senaste året. Någon gång är jag ju tvungen att klara av att rida damen på tränsbett, och ska jag prova så är det ju bra att prova när jag rider för instruktör. Maken svimmade nästan när han såg att det satt ett bett i munnen på pållan *fniss*. Skenfärd och kast med liten matte var ungefär vad han såg framför sig... ;-)

Hur som helst - ridlektionen gick JÄTTEBRA och jag kan rida pållan på vanligt tränsbett. Fungerade alldeles utmärkt.

Jag får rida lite annorlunda än när jag har hacket på, men det är bara positivt. Måste tänka på mina "oroliga" händer hela tiden - så någon gång kanske jag får dem under kontroll. Jag upplevde att Oktawia välvde sig mer i ryggen när jag travade - man har ju lite mer "finlir" med tränsbett än med hack. ÅE tyckte det var jättebra att jag tog det vanliga tränset idag så det kändes bra.

Oktawia skötte sig mycket bra under ridlektionen. Jag har fortfarande problem att hålla koll på kroppen, framför allt när jag blir trött. Så småningom så har jag väl fått tillbaka kondition och vikten gått åt rätt håll. Det blir lättare då ;-). För tillfället har jag icke befintliga magmuskler och då är det svårt att hålla ordning på överkroppen... men men - det hade kunnat vara värre. Oktawia verkar ju i alla fall vara tämligen nöjd med att ha mig på ryggen - annars så hade nog damen protesterat med all säkerhet. Maken filmade som vanligt, helt suveränt att kolla på efteråt. Har en förmåga att tippa framåt och så händerna som är allt annat än stilla. Bra att se det själv! Har i alla fall lagt upp ett par filmer på youtube som inte är allt för anskrämliga ;-)

Travjobb i början av lektionen. Fyrkantspår och stor volt.

Travjobb i slutet av lektionen. Här har ansiktet antagit en annan ansiktigsfärg ;-). Maken kallade mig för "tomaten" - jag förstår ingenting. Sysslar här med en övning som går ut på att rida stora mittvolten, vid mittlinjen göra en volt utåt. Hur svårt som helst! Dessutom så kom det in en främmande häst i ridhuset. Naturligtvis så blir jag urstressad och lite paralyserad. Glömmer bort att rida helt enkelt och pållan passar på att glo på den andra kusen istället för att koncentrera sig på jobbet. När jag fick iordning på mig själv så gick det bättre i alla fall ;-). Eftersom jag varit med om några riktiga stegringar när det kommit in nya hästar i ridhuset - nu är det snart 2 år sedan - men det sitter ändå kvar. Släpper väl så småningom.

Jag var i alla fall mycket nöjd med ridlektionen, ÅE också. Pållan går nu bra från början av lektionen, inte bara de sista 5 minutrarna som det kan vara annars. Stundtals går damen RIKTIGT bra - gör jag bara rätt och sköter mitt - så jobbar pållan på alldeles utmärkt :-).

Lastade från ridhuset och så gick färden hemåt. Pållan fick sig en ordentlig omgång med ryktborste för att få bort allt damm. Och vad gör den otacksamma kusen - när hon släpps ut i hagen så slänger hon sig genast ner på backen. Vips är hästkräket fullt med damm igen *suck*... hästar.... ;-)

Medan jag gjorde klart i stallet så fixade maken käk. Inte bara hästarna som var hungriga... även vi behövde fylla på. Behövdes för att orka göra klart städningen.

Framåt 19-snåret började i alla fall saker och ting falla på plats. Jag satte mig och jobbade åt NRU dryga timmen. Under tiden hade jag sällskap av Nalle som nu låg och snarkade på mitt nystädade skrivbord :-)



Efter jobb så surfade jag runt lite. Skönt att sitta och ta det lugnt en stund ;-).

När jag sedan gick ut för att plocka in pållarna vid 21-snåret så var de redan inne. Maken hade tagit in dem - på eget initiativ. Tydligen ville kusarna in ;-). Mat hade de inte fått i alla fall så det ville de gärna ha.

Nu är i alla fall den här  söndagen slut, ska kolla lite på TV en stund innan det blir till att dyka i säng.

Det var allt för idag!

/Lizzie



Kommentarer
Postat av: M 2 ;)

kul att du red på vanliga bettet. gick ju bra det där :)

2009-04-26 @ 23:18:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0