13/8 Torsdag - Tur till ridhuset

Idag hade Biancas vita utställningsgrimma kommit med tillhörande grimskaft :-). Grimman var inte så dyr, 50 kr, men grimskaftet :-O! 100 pix - bara för att det är ett vitt grimskaft!!! Tyvär så var Bianca totalt dygnsur pga allt regn och rätt smutsig - så det blev ingen provning av grimman idag... Utan alltihopa lades i en platspåse och hängdes upp, plastpåsen är till för att skydda mot damm och smuts ;-).

För övrigt så satte maken igång direkt vid hemkomsten från jobbet, med att göra sätta de sista beslagen på plats på trailern. Jag mockade boxarna under tiden. Det regnade hela tiden och maken var ju lagom glad över att hålla på och slita ute i skitvädret... ;-). Jag tog in pållarna vid 18-snåret eftersom M1 skulle komma kl 19. Pållarna fick lite hö och Oktawia ett svettäcke så hon skulle hinna torka. De verkade rätt nöjda över att få komma in som tur var - även om Oktawia passade på att dra iväg till andra enden av hagen vid intaget... matte fick också lite motion med andra ord ;-).

Sedan så bytte maken lampor på innerbelysningen på trailern. Vi kollade ju i går att det gick fram ström, vilket det gjorde. Men tror ni att det lös någe i innerbelysningen? Näe! Hur mycket jag än pillade och kollade så kunde jag inte lokalisera felet *morr*. Förbannad skit - köpa ny lampa!? Till sist så kollade maken på det och han fick nog någon typ av idé för han började grejja och han fann felet. Det var jordningen som var glapp. På med en bricka på ett strategiskt ställe coh vips så funkade innerbelysningen. SÅ skönt!

Äntligen är trailern i kördugligt skick. Ingen risk nu att pållan kliver igenom varken golv (bytt för 3 år sedan) eller bakläm ;-). Ett jättejobb har maken lagt ner på detta byte - totalt har det tagit 10 timmar.... :-O



Kl 18.30 kunde jag alltså gå in och laga mat - det blev blodpudding med "kesolingon" - gott och nyttigt M1 och P kom vid 19-snåret, men de sköter sig själva i stallet utan problem så jag kunde käka i lugn och ro samt pusta lite. Sedan var det full fart ut till stallet.

Idag så blev det en tur in till ÖFK. Oktawia tyckte nya baklämmen var oerhört äcklig att kliva upp på. Luktade konstigt  och märkte tydligt att det inte var som det brukar vara. Men efter ett par försök så SMÖG  hon försiktigt upp på den och in i trailern.

När vi kom ridhuset så började M1 med att träna till exteriörbedömningen på lördag. Både på att springa och på att ställa upp. Sedan så sadlades det och hon red ett dressyrpass. Idag så skötte sig Oktawia riktigt, riktigt bra :-). Hon var lite på hugget och motiverad till att jobba - det såg ut som om hon var riktigt bekväm med jobbet, trots att det var en ridskolegrupp på andra halvan av ridhuset. Även bekväm i galoppen och fick till flera riktigt bra galoppfattningar. Jag hade med mig videokameran, men det var för mycket surr på läktaren för att kunna filma ;-). Får bli en annan gång.

När vi skulle åka hem så var jag glad över att vi fått ordning på innerbelysningen i trailern, det började skymma när vi skulle lasta så lampan lös upp bra. Och när jag var hemma 21.30 då var det MÖRKT ute :-O. Himla skönt att slippa famla efter pållan i mörkret. Jag tror hon tyckte det är skönt att slippa åka i kolmörker också ;-)



Fotot taget utan blixt i kolmörket så lampan lyser upp rätt bra :-).

Pållan blev omhändertagen, sedan utfodring av hö som pållarna fick smaska på under tiden som jag plockade rätt på alla prylar och mockade ur trailern. Kraften serverade innan jag släckte i stallet för natten.

Var klar kl 22 - så enkelt är det att "göra slut" på en vardagskväll ;-) Tur man har nåt kul att sysselsätta sig med...

Nu är det i alla fall sängen som väntar...

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0