15/8 Lördag - Exteriörbedömning

Jaha - så var det dagen D... Oktawias exteriörbedömning för att få reda på hennes svagheter och styrkor :-). Jag har varit hur nervös som helst hela veckan och funderat på vad jag gett mig in på egentligen - vet ju att damen har sina brister ;-).

Pållarna blev utsläppta strax innan kl 8 för att hinna vara ute en sväng. Oktawia hade legat och sovit i en bajshög hon var lagom snygg. Även om hon är mörk till färgen fick det nog bli ett bad på fm.

M&M kom vid 9:30 tiden och vi började med att bada Oktawia. Efter badet fick hon finna sig i att stå stilla på stallgången och få sin man knoppad - M1 gjorde jättefina "flyingeknoppar" så Oktawia blev hur tjusig som helst ;-).

Damen fann sig rätt väl i behandlingen, fösta gången hon blev knoppad och hon stod hyfsat stilla. Efter knoppningen så fick hon gå in i sin box och käka lite hö och vi andra gick in och tog en fika.

Sedan koll att alla knoppar satt kvar och sista finputs. Jag packade bilen med prylarna som skulle med. Nyputsat träns, ryktlåda, första förbands låda - i fall nåt skulle hända. Tjejerna åkte sedan in till stan för att plocka upp P och maken hjälpte mig att lasta pållan och vi for iväg i lagom god tid innan vi skulle vara framme. Det visade sig vara ett smart drag, för när vi var nästan framme vid bedömningsplatsen så lyckades vi missa avfarten och körde VÄLDIGT mycket för långt... efter lite telefonerande var vi snart på rätt väg och kom fram i tid i alla fall.

Först gick jag till sekretariatet och anmälde att vi kommit. Sedan lastade vi ur Otkawia för hon hade ingen som helst lust att stå i någon trailer.... ;-) Nytt ställe och MASSOR med andra hästar och fölisar... hur skulle damen reagera?

Hon nästan flög ut ur trailern och sedan var hon typ lite lätt spänd ;-). Men hon flippade inte ur totalt och försökte inte sno några föl eller springa till andra hästar ;-)

Precis urtagen ur trailern och nyfiken på omgivningen...



Sedan var det bara till att vänta... vi var på plats 30 min innan vår beräknade starttid, men domarna låg efter 20 min... det blev ännu längre ju fler föl som bedömdes. Så M1, som skulle visa Oktawia åt mig, knallade runt med Oktawia på området och det gick rätt bra, även om Oktawia helst ville sitta på M1's axel ;-).

Vi fick i alla fall träffa "mättanten" rätt omgående - det visade sig att Oktawia var 165 cm i mankhöjd, inte 164 som jag trott - säkert 1 cm höjning av mankhöjden pga av ren spändhet *fniss*. Hon drog ändå av 1 cm för skorna...

Efter en LÅNG väntan så blev det alltså äntligen vår tur. En timmes väntan för att få en bedömning som varade under 3 minuter ;-).

Oktawia är ju 11 år så jag hade begärt speciellt att få poängssättning på henne  - inte enbart en klassindelning och omdöme. Jag är ju också väl medveten om att pållan inte på nåt sätt är någon "Elithäst" - hon har sina brister helt enkelt - men jag hoppades på minst 35 poäng i alla fall.

Så här gick exteriörbedömningen i alla fall:

Typ: Välproportionerlig häst av god storlek  - 8 poäng
Huvud, hals, bål: Vackert huvud, välformad något brett ansatt hals, bra sadelläge, långt kors - 7 poäng
Extremiteter: Tät, inåttåad vä fram, hjulig bak - 7 poäng
Skritt: Avspänd, ganska rörlig - 8 poäng
Trav: Taktmäsig, markbunden, oelastisk för dagen - 6 poäng

Summa: 36 poäng = klass II.

Jag är jättenöjd med bedömingen, framför allt är jag faktiskt glatt överraskad över att hon fick 8:a på typen. Det hade jag inte förväntat mig. Jättenöjd med att hon även fick bra på skritten. Traven hade damen kunnat visa liiite bättre - men det är ju en bedömning för dagen.

Nu har jag i alla fall klart för mig vilka hennes styrkor och svagheter är den dagen det är dags att börja leta efter en hingst åt damen :-)

Oktawia precis bedömd - det var inte lätt att få henne att stå stilla för ett litet foto ;-)



Och så har Oktawia även fått sin första rosett  och det gick faktiskt att sätta den i tränsen, ingen reaktion från pållan ;-D



När vi var avklarade med fotograferingen så var Oktawia verkligen supertrött på allt ståhej och ville bara hem! In med damen i trailern, och så kunde vi packa i hop för dagen och fara hemåt. Nu hittade vi ordentligt också ;-).

Väl hemma så var det bara att plocka ur de fina knoppar ur pållan man, avborstning och sedan ut med damen i hagen - den traven hon uppvisade då!! DEN skulle hon ha visat vid bedömingen *fniss*. Varken markbunden eller oelastisk... ;-). Damen drog sedan ej rejäl repa i hagen med Bianca efter sig - SÅ skönt att äntligen vara ute i hagen igen. Sedan kunde man beta ;-).

Innan jag plockade rätt på alla prylar i bilen så gick jag in och fixade mat till mig och maken. Maken följde ju med på bedömingen och höll på att avlida av total uttråkning *fniss*. Det var tydligen också väldigt ansträngande för han blev väldans trött ;-).

Efter maten så fick jag åter energin och tömde bilen på hästprylar - allt tillbaka på rätt ställe. Sedan så mockade jag och fixade hästmaten - tog totalt 1.5 timme innan jag var klar med allt.

Så resten av kvällen ska jag inte göra något speciellt. Maken har köpt en ny Harry Potterfilm - kanske nåt att titta på. Lite matt är man nu efter denna dagen.

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: minternet

Grattis igen vännen!

Du har verkligen en jättefin häst och hon var såååå duktig. Det var kul att se :-)

2009-08-15 @ 20:38:38
Postat av: Lizzie

Tackar! Så kul att kunna åka ut på en "tävlingsplatst" och damen sköter sig :-D.

2009-08-15 @ 20:47:38
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: Malin

Grattis! Synd att jag inte kunde se er live men som vanligt sätter jobbet käppar i hjulen...

2009-08-16 @ 09:38:23
Postat av: Lizzie

Malin: Tackar! Arbete är en legal ursäkt ;-)

2009-08-16 @ 18:46:55
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: Erika

Fin häst! =)

2009-08-17 @ 10:30:52
URL: http://thoressons.blogg.se/
Postat av: Lizzie

Erika: Tack :-)

2009-08-17 @ 11:34:11
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0