23/8 Söndag - dagen efter...

Det är bara att inse fakta... man börjar bli alldeles för gammal för att vara ute och svira runt till fram på småtimmarna....

Straffet för att man hade en kul kväll igår - det var minsann att både jag och maken var helt ursega hela dagen idag. Som tur var så har jag inte mått illa - vilket är väldigt vanligt om jag dricker för mycket alkohol - lyckades hålla mig på rätt köl där i alla fall. Men varför bli så TRÖTT....

Jag är mycket imponerad över att maken lyckades med konststycket  att ta sig upp kl 8 i morse för att släppa ut pållarna. De hade dessutom rätt grimmor på sig och Oktawia hade flyghuvan på sig. Jag sov till 12!!!!! Vaknade av att jag var hungrig - vilket inte alls är ovanligt *fniss*. Så frukost satt fint och sedan så var jag ute och mockade och fixade stallet. Sedan gick luften ur mig totalt och jag hamnade i andra halvan av hörnsoffan. Maken hade lagt beslag på ena delen av soffan. Vi låg och slötittade på ett antal avsnitt av Soprano och sedan lite friidrott. Så där försvann resten av dagen...

Vid 17-snåret så fixade maken lite mat och efter det så fick jag lite krafter tillbaka. Orkade ta rätt på strycktvätten från igår och strök mina kläder. Skönt att slippa stå på morgonen när man ska iväg till jobbet och stressa med att fixa iordning det man ska ha på sig ;-).

Jag hade också tänkt ge mig ut på en liten ridtur med Oktawia idag, men att försöka få med trötta maken ut på en tur - det fanns inte med på kartan!

Istället så bestämde jag mig för att det fick duga med ett longeringspass. Är inte riktigt färdig ännu för att ge mig ut på vägarna helt solo med pållan. Det är rätt skönt om någon är med IFALL jag skulle trilla av....

Ut i hagen och hämtade pållarna. Det hade tydligen regnat på fm och Oktawia hade uppsökt någon lerpöl som bildats - för maken till lerig häst var ett tag sedan jag såg...



Som tur var så hade hon bara grisat ner sig på ena sidan. Inte riktigt lika jobbigt att borsta henne ren ;-). 30 min senare så var lera borta och hästen så ren att det gick att lägga på lite mundering på henne. Sedan ut i hagen igen för ett longeringspass.

Oktawia var riktigt lydig idag och lagom pigg. Lyssnade jättebra på rösten och vi tränade mycket på övergångar mellan gångarterna. Galoppjobbet över bommar tycket Oktawia var jättekul och hon fattade snabbt att hon skulle galoppera över bommarna och resten av voltvarvet så ville jag att hon skulle trava - behövde varken smacka eller proa...

Passet varade i 40 min, vara 20 min var longering och resten fram och avskrittning. Lagom när vi var klara så kom en hel flock med myggor så det var rätt skönt att kunna fly in i stallet.

När jag sedan var klar med Oktawia och en liten snabb omgång med borsten på Bianca så var det dags för pållarnas kvällsmat och nattning. Jag själv gick in och ringde ett par telefonsamtal och så hade jag fått sista beställningen för periodens Oriflamebeställning, så jag kunde också lägga orden.

Alltså - idag har vi inte fått mycket gjort, men men det är ju inte varje lördag man går på kräftskiva *fniss*. Nu är det i alla fall dags att göra klart för kvällen och inta ryggläge för att vakna pigg och utvilad i morgon bitti.

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0