5/8 Onsdag - Trött...

Onsdagar är värsta dagen på hela arbetsveckan.... utav någon anledning är det den dagen som jag ALLTID är svintrött - så också idag. Det var inte ett dugg kul att behöva kliva upp i morse, men vad göra... bara att gilla läget. Tur man har flextid och kunde flexa lite på morgon. Skönt att inte behöva stressa när kroppen är seg och ovillig. Maken däremot - han var morgonpigg - trots semester! Han tyckte det var lika bra att kliva upp tidigt idag eftersom jag bokat in veterinären idag och maken skulle få hjälpa veterinären med pållarna. Onödigt att jag tar ledigt och åker hem mitt på dagen, när maken redan är  hemma. Jag hade däremot plockat fram hästpassen och gjort iordning minneslap åt maken ;-).

Veterinären var inbokad pga att det är dags för Biancas vaccinationsspruta nr 2 och så ska hon även chip-märkas. Eftersom Otkawia är så himla seg att rida så kom jag igår kväll på att det kanske är bra om veterinären även gör en liten hälsokoll av henne när han ändå kommer. Så jag ringde veterinären på telefontiden och frågade om han hade tid att klämma in Oktawia också - det hade han.

Veterinären var hos oss mellan 10-11 och maken ringde sedan och rapporterade hur det gått. Bianca skötte sig exemplariskt. Inga problem med vaccinationssprutan, när hon skulle få chipet så var veterinären tvungen att raka henne - hon hade ryckt till lite, men stod stilla utan problem. Ingen som helst reaktion på chipmärkningen heller. Blir mer och mer imponerade av denna lilla shettisåring - hon beter sig ju bättre än många vuxna hästar *fniss*. Att hon klarade klippmaskinen är jag mycket imponerad över - hon har aldrig blivit klippt med maskin tidigare.... Hur som helst, nu ska jag bara skicka in papper om chippningen till avelsföreningen sedan är det ur världen.

När det gäller Oktawia så gjorde veterinären en vanlig hälsoundersökning, lyssnade på hjärta och lungor, tittade på slemhinnor osv. Allt var fullt normalt och han tyckte Oktawia såg tämligen välmående ut, men för säkerhets skull så tog han också ett blodprov för att ta ett blodstatus på henne. Han ringer mig sedan när provsvaret kommer. Har hon en infektion i kroppen så syns ju det på antalet vita blodkroppar. Men det är skönt att veta att hon inte har något rassel på lungorna osv i alla fall.

Jag har idag också lagt på ett brev till en utställning i september. Det blir Bianca som får åka iväg till Köping och visas. Blev så glad när jag hittade en utställning som är inom rimligt avstånd från hemmet - ska bli kul!

Em på jobbet gick i sakta mak - det var OTROLIGT tryckande luft och man verkligen längtade efter ett ordentligt åskväder.När jag åkte hem så var det uppehåll vid jobbet, när jag kommit ett par km så åkte jag in i ett ordentligt regnväder och det regnade värre och värre. Till sist så åkte jag 40 km i timmen och såg knappt någonting :-O. Kändes som om det var ungefär 1 dm vatten på vägen och jag var glad att jag satt i en bil med hög markfrigång... När jag var nästan hemma så slutade det tvätt regna och hemma kom det inte en droppe.

Maken tog nycklara och försvann direkt hemifrån - tror han tycker det är lite tradigt att gå hemma själv och inte ta sig någonstans *fniss*. Han hade i alla fall varit snäll och fixat middag så det var bara att sätta sig och äta :-)

Efter maten så blev det kaffe ute i trädgården och boken "Gåtornas palats". Hade inte mycket kvar att läsa och boken var så spännande så jag var bara tvungen att läsa färdigt - det tog en timme.

Efter bokläsningen hade jag fått lite energi - spänning är bra - så mockningen blev snart gjort och jag fixade hästmaten när jag ändå var i stallet. Maken hade kommit hem igen - vart iväg och köpt sig Aftonbladet - och stod i körsbärsträdet och plockade körsbär. Blir nog saft den här gången :-).

När allt var klart med stallet så tog jag tag i detta med köksjobb. Idag var det dags för fogningen. Ett riktigt kladdgöra och jobbigt som bara tusan i värmen. Kändes som om vi hade 100 grader i huset *pust*.

3 timmar senare så var jag klar och nu börjar det äntligen likna något :-D

Fogade vid spisen och fläktskåpet idag.



Från kökssoffan ser man hela den biten som vi renoverat i vårt kök



Lite skillnad va, mot hur det såg ut tidigare ;-). Andra halvan av köket får vi nog fixa nästa år. Det är ju inte helt gratis heller med köksrenoveringar... fan - bara kökskranen kostade 1600 kr :-O

Orkar kanske att få upp dekorlist och bänkbelysningen innan helgen ;-). Blir i alla fall storstädning av hela huset till helgen - kommer inte ihåg när vi städade sist *harkel*.

Har också hittat en ursnygg hängare i smide som vi ska ha på väggen och hänga prylar på. T o m maken tyckte den var snygg - järn och metall vet ni - det är ju hans grej *fniss*.

Pållarna var jag ute mitt i fogningen och tog in vid 21-snåret. Det har nämligen börjat krylla av mygg framåt kvällningen och pållarna var inte ett dugg svårövertalade att komma in. De stod längst nere under träden, men när de hörde att jag gick ut så kom de uppåt stallet. Så när jag öppnade stalldörren så stod de och stampade och ville in ;-). Lilla Bianca börjar få bättre kläm nu på vart hon bor. Tidigare ville hon följa med Oktawia in i hennes box, ville inte gå själv in i sin egen box. Nu stannar Bianca utanför Otkawias box, kan vandra runt lite på stallgången, men är sedan lätt att få in i sin egen box. Snart så kommer hon gå raka spåret in till sin egen box ;-).

Nu ska jag i alla fall gå och knopp - lätt nöjd med dagens bedrifter :-)

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0