6/8 Torsdag - Ridhuset

Idag var det sommar hux flux... inte lätt att hitta någon arbetslust i denna värme... ;-). På vägen hem från jobbet idag så gjorde jag ett snabbt stopp Granngården och beställde en vit grimma till Bianca - ett måste för utställning - det blev en vanlig i nylon eftersom hon växer, Kommer nästa vecka i alla fall. Får bli en vit lädergrimma när damen växt färdigt och det tar ju ett tag till ;-).

Hittade också ett ursnyggt pannband som jag bara var tvungen att ha :-O. Har inte varit sådär överdrivet förtjust i "blingbling" - men detta föll jag för - att det sedan  var 50 % rabatt på det gjorde ju inget heller ;-). En liten röd pannborste blev det till Bianca också ;-)


Maken hade inte hunnit fixa mat tills jag kom hem eftersom han haft sina föräldrar på besök under em. Maken vaxade svärfaderns bil så den blev fin.

Det gjorde inte så mycket att maten inte var klar, var inte sådär vrålhungrig pga värmen. Så vi lagade maten ihop så småningom. Satt ute och käkade mat - i skuggan! Sedan satt jag och nöjt av svalkan i skuggan och Tidningen Ridsport. När klockan närmade sig 18-snåret så var det i alla fall dags att göra lite nytta.

Kollade till pållarna i hagen för att se om de såg överhettade ut, men det verkade inte vara någon fara med dem.



Mockade stallet och fixade hästmaten, jag hann t o m gå runt och vattna alla blomsterlådor innan M1 och P dök upp kl 19.

M1 gjorde iordning Oktawia för ett litet hoppass i ridhuset vid ÖFK. Jag passade på att borsta Bianca under tiden. Band upp Bianca i hennes box och så borstade jag. Det gick jättebra, Bianca tyckte det var jätteskönt att bli borsta. Framför allt var det väldigt skönt att bli kliad på svansroten... insektsbett kan jag tänka mig....

Vi var inne vid ÖFK strax innan kl 20 och M1 började med att rida fram runt SM-banan - i alla gångarter. Idag verkade damen på mycket bättre humör. Piggare helt enkelt - trots värmen...

Sedan gick vi till ridhuset och material till 2 små hinder på varsin långsida plockades fram. Under tiden som P och jag fixade med bommar och hinderstöd så red M1 runt och idag var det inga fel på Oktawias framåtbjudning ;-).

M1 började passet med att trava över bommar på marken, sedan travhoppning varje hinder 3 gånger i båda varven och sedan blev det hoppning i galopp 3 gånger i båda varven.

Idag gick det jättebra. Inga problem med några galoppfattningar, vid hoppningen så börjar Otkawia förstå vad det hela handlar om och rättar sig själv när hon kom lite fel, hon "sög tag" mot hindret och verkade tycka det var riktigt kul.

Fick till rätt bra teknik också mellan varven :-)



På slutet tände Oktawia till lite och förvandlades till en "tiger" och det blev full fart - övning inför ev omhoppningsbana??



Så idag gick det kanonbra :-)

Efter avslutat pass så blev det avskrittning för hand runt omkring på området - vi gick på ställen där hon inte gått förut och det var inga problem. Hon knatade på som om hon var hur hemtam som helst...

Måste vara det snygga pannbandet som damen blev så nöjd med - eller hur?



När vi kom hem så var det dags för avsvampning. Använde lite cool off-schampo också. Ställde upp pållan ute som vanligt och slabbade vatten och schampo. Naturligtvis så bildades det en lite pöl med vatten... Oktawia är inte så förtjust i vattenpölar... brukar dock stå stilla vid uppbindningsringen. Men så fick hon syn på löddret efter schampot - och det ÄCKLET ville damen verkligen inte alls vara i närheten av. Så innan jag hann reagera ryckte hon sönder grimskaftet och jag hade en lös häst på gårn *suck*. Hon försökte ta sig in i hagen, men när det inte gick så gick hon in i stallet och in i sin box...

Jag fick hämta maken och han höll i Oktawia så jag kunde tvätta klart den andra sidan. Hon slapp minsann inte undan ;-). Sedan avsköljning och bort med allt lödder - SEDAN var det dags för den efterlängtade kvällsmaten för pållarna ;-).

När jag var klar med allt inne i stallet och kom in i huset så såg jag att maken slitit under tiden som jag vart ute med pållan. Han hade hunnit fixa till både dekorlist och bänkbelysningen *jippi*



Så skönt att äntligen ha lyse över diskbänken :-D

Nu ska jag i alla fall förpassa mig till sängen så jag orkar med veckans sista arbetsdag - fort har veckan försvunnit!

Men först... så här hittade jag Nalle tidigare i kväll. Han sov som en gris - helt utslagen!



Nalle är inte klok nånstans *fniss*.

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0