7/8 Fredag - Tropisk hetta

Helt plötsligt var det fredag! Jisses vad veckan försvann :-O. I dag ville maken ha tillgång till bilen så han fick vackert kliva upp på morgonen och skjutsa mig till jobbet ;-). Han måste ju i vilket fall som helst börja vänja sig vid tidiga mornar eftersom han ska börja jobba på måndag *fniss*.

Dagen försvann i ett nafs - helt otroligt att man klarar av att få något gjort med tanke på av värmen... Har rätt OK temperatur på jobbet så hjärnan funkar - att man sedan inte har världens bästa arbetslust - det är ju en annan sak. Min chef och jag var till Ikea mitt på dagen och fyllde på förrådet av muggar och glas i personalens matsal. Fanns knappt några muggar kvar så det behövdes nya. Så där fösvann lite av dagen hux flux.

Maken kom kl 15.30 och hade med sig Oriflamevarorna som kommit med posten idag. Packade snabbt iordning det jag skulle leverera till min kompis K och så var det full fart till hennes jobb och prylarna hamnade hos respektive ägare. Det var några av dem som börjar sin semester på måndag, det var därför det var lite bråttom att leverera varorna.

När vi var klara så for vi iväg till 3-butiken och jag lämnade in min mobil som gått sönder. Jag tar för givet att det går på garantin eftersom den bara är 6 mån och lite längre ska en mobil hålla.

Innan vi åkte hem så blev det ett besök på Willys och lite förnödig till helgen köptes hem. Det har varit åtgång på bröd, mjölk, smör och ost nu när maken varit hemma själv *harkel* - vadå levt på mackor....

Väl hemma så blev det lite lunch sedan kaffe i skuggan. Sedan släpade maken fram hängmattan åt mig - har inte vart läge att använda den på hela semestern - men idag så passade det rätt bra. Dessutom var det en kisse som gärna ville vara hos matte så jag fick sällskap i hängmattan.

Lilla Kajsa som annars inte är så där direkt mattesjuk - ville gärna ligga ihängmattan med matte...



Att hon tyckte det var tryggt och bra att ligga på mattes mage berodde nog mest på att Lexi var ute - och som hade superkoll på mattes sällskap ;-). Hon låg så nära hängmattan hon bara kunde göra...



Hängmattan är himla skönt ställe att ligga och slappa på - rätt trevlig utsikt - att stirra rakt upp i en klarblå himmel... 28 grader varmt ute och helt vindstilla.. att då ligga i äppelträdens skulle är ett bra avslut på en arbetsvecka... ;-)



Helt plötstligt kom Nalle smygandes, han hade fått span på att matte hade en honkatt. Han tyckte det var lite skumt med hängmattan... fattade inte riktigt var Kajsa var någonstan för han såg henne inte - bara kände lukten av henne...



Sedan så vågade han smyga fram till hängmattan och titta över kanten - och se där är ju hon med den intressanta doften :-)



Jätteförsiktigt smyger han också upp till matte i hängmattan luktar så försiktigt, försiktigt på Kajsa...



Kajsa låter Nalle lukta på henne någon minut, men till sist så tycker hon att han blir alldeles för fräck och närgången - smack så satt det en klo i näsan på Nalle och han fick allt finna sig att vara på gräsmattan igen *fniss*. Inget snack alls om vad Kajsa tyckte om uppvaktningen ...



Hon ville inte att matte släppte upp dylika slynglar något mera.... och så fick det bli. Nalle fick hålla sig på gräsmattan. Kajsa blev nöjd igen och vi tillbringade en timme i hängmattan görandes ingenting. Under tiden som vi låg där så höll maken på med att byta däck på en skottkärra, hundarna sprang och skällde på grannens hundar *suck* och hästarna lekte "ta fatt" i hagen - hur man nu kan orka det i värmen... Men till sist vå var det dags att kravla sig upp för matte behövde mocka efter pållarna. 

Tropiska hettan höll i hela kvällen och jag höll på att svettas bort i stallet. Maken hjälpte mig med att sätta upp en klimatta åt Bianca. Hon har insektsbett i svansroten som kliar och det är bättre med klimatta än att hålla på och klia sig i hinken. I natt hade hon nämligen bajsat i sin vattenhink - så hon var rätt törstig vid utsläppet... Pållarna vick komm in vid 20-snåret.

Bianca började snart med att försöka klia rumpan mot vattenhinken. Jag gick in och vände på henne, backade intill mot klimatten och så puttade jag lite försiktigt på rumpan på henne så hon kände att det gick att klia sig där. Om man säger så här... hon fattade galoppen illa kvikt *fniss*.

Jag trodde hon skulle klia ihjäl sig... ;-) Hon tyckte det var SÅ skönt och klimattan måste vara rätt skönt får hon märkte när hon hamnade utanför och flyttade sig tillbaka till klimattan då ;-)



När jag gjorde iordning Oktawia så såg jag att hon hade tappat en framsko - typiskt - nu kan jag lägga ner planerna  på uteritt under helgen. Damen är extremt ömfotad så rida ut med en framsko på grusväg - det är bara att glömma.

Så idag fick det bli ett pass longering i hagen. Under tiden jag skrittade fram Otkawai för hand så plockade jag rätt på bommarna och la ut galoppbommar åt damen.

Longeringspasset gick bra, Otkawai var lydig och lyhörd för rösten. Enda problemet var att det var miljoner myggor ute samtidigt som oss. Inte helt lätt att hålla koll på Oktawia, låta blir att trassala in sig i longerlinan och hålla kolla på en longerpisk i mina försök att veva med armar och ben för att jaga undan myggen....

Longering i trav gjorde vi på plan mark, när vi skulle börja med galoppfattnignar så blev det bomövning. I vänster varv tyckte Oktawia att det var lite jobbigt att galoppera, men när vi jobbade i höger så behövde jag knappt säga galopp - räckte med en mycket tyst smackning så fattade hon jättefina galoppfattningar.

Avskrittningen skedde under en mycket rask promenad, jag först och så Oktawi bakom mig med huvudet i min rygg  och tryckte på för att jag skulle gå fortare. 5 min stod vi ut - sedan blev det bara för mycket med myggen. Vi brukar ALDRIG ha mygg så jag fattar inte varför det är sådan invasion nu för.

Det var skönt att komma in i stallet - där var det inga myggor... även om det var lite varmt...

Pållan blev avborstad, fick sedan sitt kvällshö. Jag ägnade mig en stund åt Bianca och borstade av henne - det tyckte hon var skönt, men jag tror att allra mest gillade hon när jag kliade hela hennes svans med mina naglar.... Efter pysslet med Bianca så blev det även hö för den lilla fröken. Jag plockade undan alla prylar och pållarna fick sitt kraftfoder. Bianca får ju pyttelite befor för att hon ska äta upp mineralerna.

Stallkatten Prickan tycker det är skönt att slippa sina bebisar och passade på att sova i stallet istället för instängd i sadelkammaren...



Och sova sådär skönt - det ska jag också göra snart. Ska bara ta ett besök i duschen, kolla på Rebus - sen är det sängen som gäller :-).

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0