22/2 Söndag - En vinterdag

Det hade kommit rejält med snö under natten. Snöandet fortsatt till och från under dagen. Först hyste jag hopp om att vi skulle komma iväg till ridhuset eftersom M & M skulle rida, men till sist så SMS:ade jag om att vi inte skulle riskera livet, varken pållans eller våra egna. Även om grannen plogar vår gata och vi kommer iväg med trailern hemifrån, så vet jag hur läget är uppe vid ridhuset - typ totalt oplogat och jag vill inte risker att köra fast med bil och trailer. Roligare kan man ha!

Har inte gjort så himla mycket idag egentligen. Försökt städa, så det har vi gjort till och från - lite lätt utspritt över hela dagen. Svårt att få fart när man egentligen inte har någon lust ;-).

På fm drabbades jag av lite pysselambition och pysslade ihop ett par örhängen. Köpte ju material förra helgen och örhängena var klara på någon timme. Skitsnygga - dock lite tunga - men man få ha dem på sig vid speciella tillfällen ;-)



Jag fixade mockningen av boxarna och lite pyssel med Sabina under tiden som maken fixade maten. Jag hann också börja med det lite lätt tunga jobbet att skotta av stallplan. Det finns inge värre än att skotta blötsnö - drygt en dm har det kommit och tung som tusan.

Var därför helt utsvulten när väl lunchen var klar - hade slitit hårt med skottningen ;-). Efter lunchen blev maken akut trött och var tvungen att vila ett tag. Till ljudet av hans snarkningar *fniss* satt jag och kollade igenom lite av filmmaterialet från tömkörningen den 17/2 och ridningen den 19/2. Lade ut några av filmer på Youtube, vilket tog hur lång tid som helst. Man får inte ha för bråttom när man ska ladda upp filmer ;-).

Men här kommer lite videosnuttar.

Tömkörning från den 17/2 i höger varv.  

Tömkörning från den 17/2 i slutet av arbetspasset.

Ridning från den 19/2 - tränar på att öka och minska voltet för skänklarna i höger varv. Jag är mest nöjd över att det går att jobba pållan i ridhuset trots att det är en kuse till som rör sig där.

Ridning från den 19/2 - samma som ovanstående, men i vänster varv.

 När maken vaknat till och jag var klar med uppladdning av filmerna så gick vi ut och fortsatte med det skottningsarbete jag påbörjat tidigare. Vi skottade av utanför dörren till huset och ner till stallet. Vår uppfart lämnade vi till grannen för att ta med monstermaskinen. Det var alldeles för mycket och för tung snö för att vi skulle klara av att skotta för hand.

Här är en bild av fåglarnas lilla bad... välbesökt på sommaren... lite lätt översnöad nu ;-)



Några som däremot roade sig hjärtligt i snön var Lexi och Kayo



De busade hur länge som helst. Att Lexi har energi - det vet vi! Men jag var faktiskt förvånad över hur länge Kayo orkade kuta runt i 40 cm snö :-O. De hade roligt i alla fall :-)



Som sagt - rejält med snö har vi! Min gammelmoster ringde idag för att höra hur vi hade det. De har snö i Småland också ;-). Maken och jag tillbringade en stund med att surfa runt och kolla på bilannonser på fm, en 4-hjulsdriven bil blir det i alla fall. Behövs med tanke på vårt läge... backen är inte rolig alla gånger...

När vi ändå var ute och roade oss så kom vi på att växthuset kanske behövde bli av med lite snö. Tyvärr hade ett par glasskivor gått sönder, men maken borstade bort den snön som var i alla fall.



Resten av em/kvällen roade vi oss med att städa, blev faktiskt klara till sist ;-). Oktawia fick vila idag också. Eftersom det snöat så himla mycket så körde det runt traktorer och plogbilar på stora vägen. Gick inte att göra något vettigt på vår vändplan för det var för mycket snö. Grannen kom och plogade lite senare på kvällen, så vi kommer kunna ta oss till jobbet i morgon i alla fall :-). Hade slutat snöa då och innan dess är det knappt någon idé att ploga ;-). Nu får vi hoppas att det inte kommer någe mer snö - räcker med det som kommit ;-).

Och vad har lilla busfröt Nalle sysslat med en dag som denna....

På fm så sov han



Mitt på dagen så sov han...



Samma visa hela em.... Nalle sov som en gris...



Här kan man verkligen snacka slökatt ;-). Gissa vad han gör nu - när det är dags att gå och knoppa för kvällen. Allt annat än sova!!! Han far runt som en vettvilling med sin råtta och man kan bara hoppas att han busar sig trött så det blir lugnt i natt *suck*. Finns rätt stor risk att  han fortsätter sitt race i sängen annars.... uppskattas inte av matte och husse...

Pållarna har nu blivit nattade och Sabina fått sin medicin. Buttan är inte lika lätt att ge henne som Metacamet, då butta inte är speciellt smakligt. Men med spruta och butta-pulvet blandat med vatten så går det att få i henne rätt bra. Tur att hon inte är större än vad hon är *fniss*. Hon ska ju ha medicinen en vecka till så det är ju bara att hon vänjer sig. På onsdag kommer hovis i alla fall och fixar fossingarna på henne. Sedan blir det väl i alla fall boxvila ett bra tag framför över den lilla damen.

Nu är allt klart för idag. Bara att softa en stund framför TV:n innan sängen kallar.

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: Karin

Klart Nalle vilar inför kvällens föreställning - maratonlöpning är ingen enkel gren.

2009-02-23 @ 12:35:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0