1/1 2009 Nyårsdagen

Då är det nytt år - 2009 - började det nya året med att raggla ur sängen kl 8.00 för att ge mig ut i kylan och ge pållarna sin frukost *burr*. Det är vissa tillfällen som man undrar vad man sysslar med egentligen - i morse var ett sådant tillfälle! Dock gick det snabbt över när jag kom ut i stallet och möts av två stycken förväntansfulla hästnunor, hummar välkomnande - att det är enbart maten de är ute efter kändes inte så viktigt då *fniss* Man blir glad i alla fall.

Maken var inte så pigg - han passade på att ligga så länge som möjligt eftersom det var "min morgon" när det gällde pållarna. Till sist tog han sig ur sängen i alla fall, nu när pållarna går i sommarhagen för att inte bryta benen av sig, så hjälper han till att leda ut pållarna. Till stora hagen har jag ju direktutsläpp från stallet, men inte från sommarhagen. Visst går det att leda en häst i taget, men eftersom Oktawia inte är van vid det så blir hon fruktansvärt stressad över att komma ut i hagen först, eller få stå kvar i stallet när Sabina går ut. Har ingen lust att få nerrivna staket den här årstiden...

Det var strålande vackert väder i dag och ett par minusgrader. Så efter utsläppet så fixade jag stallet direkt, ville vara ute ett tag och få lite luft i mig.

När jag var klar i stalet så tog jag tag i bautadisken från igår kväll, det är helt otroligt hur mycket disk två personer kan få till med enbart en lite festligare måltid en kväll ;-). Till sist var köket åter i sin ordning. Jag kände att jag hade energi kvar att göra något mer nyttigt så jag gav mig i kast med städning av "kattrummet". Maken hade fixat sandlådorna och sopat golvet, men klätterställningen såg inte så rolig ut. Så in med dammsugaren och så gick jag lös på klätterställningen. Alla katter försvann ut i huset utom Zero... Han gillar inte Lexi... Utan Zero låg kvar på klätterställningen fast jag dammsög, och hade blickar kunnat döda så hade jag blivit till en askhög på nolltid ;-). Var ju tvungen att flytta på Zero när jag skulle dammsuga "hans" hylla - jisses då var jag inte värd många ören.

Som tur är så är Zero ingen långsint kisse. Så fort jag var klar med dammsugningen och kört ut den äckliga maskinen så var Zero på sitt vanliga kelsjuka humör ;-)



Han var helt klart nöjd med att ha fått sin plats städad ;-).

Jag skurade sedan golvet i kattrummet, dammet från kattsanden blir rätt äckligt när det lägger sig som ett fint litet dammlager över allt i kattrummet. Så det kändes bra att jag tog itu med städningen av kattrummet. Hinner med det alldeles för sällan *harkel*.

Under tiden som jag höll på i kattrummet så hade jag lilla Nalle satt på pass utanför och kollade vad jag gjorde. Vi har ju glasdörr ut till kattrummet så han hade full koll vad jag pysslade med. Och så fort jag gick förbi honom så knattrade motor direkt.

Hur mycket kan en katt spinna egentligen?



Bilden borde vibrera av spinnandet ;-)

När jag var klar med städningen av kattrummet, disk osv så blev jag rätt trött och det fick bli datorn ett tag och jag surfade runt - mest på Bukefalos förstås - där fastnar jag lätt ;-).

Maken låg och tittade på TV under tiden som jag surfade, hundarna låg vid mina fötter och sov. Nalle då - vad gjorde det lilla busfröt. Han var ju tämligen nöjd med att jag satt framför datorn och efter det att han tröttnat på att klänga över hela mig så somnade han också ;-)



Fram på em började jag i alla fall bli lite rastlös. Det börjar bli dags att ta tag i lite motionerande nu efter allt hysteriskt ätande.... Maken orkade inte följa med ut, så det blev jag och mina två schäfrar som gav oss ut på en lite promenad.

Eftersom vi har så stor tomt behöver vi aldrig gå promenad enbart för att rasta hundarna - de har hela stora trädgården till det. Så när man väl tar tag i kopplet och de fattar att det är promis eller bilåkande på gång, blir de helt till sig av lycka. Likaså nu - Kayo och Lexi visste inte hur fort de skull få bli kopplade så vi kunde ge oss iväg på vår promnad.

Att påstå att jag var ute och gick med mina två schäfrar är en sanning med modifikation - det var snarare så att det var två schäfrar som var ute och gick med sin matte *fniss*



När de går i "dubbelkoppel" så tävlar de i vem som kan dra värst - båda två ligger på som en rem i kopplet!



Lexi behöver bli mer koppeltränad, men det är bra att hon får med Kayo får hon är riktigt lydig och kan kommandona jag lärt in betydligt bättre än Lexi, kan ju bero på att det skiljer 8 år mellan dessa två damen ;-).

Några som hade totalkoll på vart vi vandrade iväg någonstan var mina pållar. Följde oss med blicken hela promenaden ;-)



Det var faktiskt jätteskönt att ge sig ut på promenad så här på em - hann precis vara ute en sväng innan solen gick ner.

Så här ser det ut på vår kulle där vi bor :-)



Vi var ute i 40 min, går en runda som går runt vår kulle. Så den biten som är bortanför allmän väg kan hundarna gå lösa. Något de uppskattade rejält - Lexi sprang som en dåre fram och tillbaka, men hade bra koll på vart jag var någonstans. Passade på att träna på inkallning och det funkade jättebra. Kayo lämnar ju inte min sida så där behövde jag inte träna så mycket ;-).

Var lagom hemma igen för att fixa iordning hästarnas mat och de fick sin em-mat ute i hagen. Sedan så var det dags för mig att dricka lite kaffe, maken ville inte ha så han slapp. Tog det lugnt ett tag. Pållarna fick käka sin mat ifred. Oktawias motion blev senare på kvällen. Eftersom pållarna inte rör sig så mycket i hagen just nu och ridningen blir det lite hipp som happ med. Att promenera med pållan släpper ju inte på överskottsenergin heller. Alltså åkte vi till ridhuset och Oktawia fick springa lös i ridhuset. Vi åkte upp sent för att vara säkra på att det skulle vara tomt ;-). Jag tycker lösgalopp är ett utmärkt sätt att träna galopp på kusen och dessutom får hästen tillfälle att röra sig ordentligen. Jag själv har så dålig kondis så jag orkar inte hålla igång Oktawia så länge i galopp som hon skulle behöva för att få sträcka ut ordentligt och få igång andningen i galoppen.

Under tiden som Oktawia knatade runt på fyrkantspåret så ställde jag ut "sockerbitar" i hörnen, innanför spåret, som lite stöd för damen att hålla sig ute på fyrkantsspåret. Oktawia fick skritta fram 10 min innan hon fick jogga igång i trav. Hon har ju blivit lösgalopperad tidigare så hon vet vad det hela går ut på. När hon hade joggat loss i trav i 10 min fick hon pusta lite i skritt innan vi började med galoppjobbet. Första 10 varven behövde vi inte driva på någonting alls, Oktawia rullade på i galopp i ett bra tempo. Inge brall eller bus, utan bara en jämn, bra galopp. Hon fick pusta i skritt någon minut innan vi tog galoppen i det andra varvet. Nu märktes det att hon var lite trött och vi fick stötta upp med drivning, men hon kämpade på ändå. En brall kom det nu som lite protest när jag smackade på henne ;-). Efter galoppjobbet fick hon varva ner lite i trav innan hon fick skritta av sig. Damen var inte så flåsig, men svettig så det blev fleecetäcke på unnan hon fick skritta av. Det var -8 grader när vi åkte till ridhuset så hon behövde ha täcket på sig för att inte bli för kall.

Fleecetäcket är en underbar uppfinning - helt otrolig förmåga att suga upp svett. Efter avskrittning på 10 min lastning och hemfärd, vilket totalt tog cirka 25 min - så var täcket vid hemkomsten blött på utsidan, men hästen var torr i pälsen.

Fick dock leta reda på ett lite tjockare stalltäcke eftersom det var -8 grader i stallet. Sabina har ju mycket mera päls än Oktawia så hon behöver inget täcke, dock fick Sabina mera hö så hon håller värmen med det.

Efter avskötsel osv så fick hästarna sin nattamat och jag kunde gå in i huset för att värma upp mig. Maken eldade i båda kaminerna så inne i stugan var det varmt och skönt :-)

Snart är det dags att nanna, men innan det ska jag se om det är något intressant på TV. Maken filmade Oktawias lösgalopp idag, men de filmsnuttarna läggs inte ut förrän i morgon.

Som en liten avslutande bild... Tyson - min 8 kgs klump har upptäckt Nalles favoritplats ;-)



Så kan det gå när man inte bevakar sina intressen ;-)

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0