26/7 Söndag - full fart

Eftersom maken och jag har semester så är vi ju uppe halva nätterna, resulterar i att vi sover fram till 9-9.30 - för mig är det semester. Att gå och lägga sig när man blir trött och vaknar när man är pigg. Idag blev det 9.30 som jag studsade ur sängen - redo för dagen! Frukosten intogs på altanen utanför sovrummet - lagom ljummen fm och inget regn. Gäller att passa på att sitta där och mysa.

Sedan blev det till att kavla upp ärmarna och börja jobba. Jag kollade av väggen i köket. Behövde fyllas upp ytterligare. Vill ju inte att kakelskivorna ska skeva hur som helst. Bara att blanda iordning mer husfix och rita upp vart det behövde fyllas upp. En timme senare var jag klar och det blev riktigt bra. Nu är det bara att vänta på att det ska torka.

Nästa projekt som står på min "lista" över "att-göra" saker under semester är ju att byta bakläm på min trailer. Skivan vi köpte förra veckan och stått i uthuset och väntat på att vi ska komma till skott. Nu var det dags att börja.

Idag kom vi så långt att vi delade skivan - så nu har jag en bit marinplywood på 1,50 x 1,48 som är till salu ;-) behöver ju bara drygt halva skivan jag köpte till baklämmen. Vi la upp skivan jag ska ha på pallbockar och maken hämtade slipmaskin och så ruggade vi upp ytan som ska vara utåt. Vi turades om att köra med slipmaskinen - jag orkar ju bara korta stunder eftersom jag förlorar känseln i 2 av mina fingrar på högra handen.  Kan inte hantera någon typ av vibrerande maskiner någon längre stund. Nåja, uppruggningen var snabbt fixad. Maken letade rätt på grundolja och så oljade jag in den nysågade kanten. Det var ju hur snabbt gjort som helst, men så ska det hela torka 1 dygn innan det går att måla. Om vi sedan har någon vit oljefärg kvar hemma återstår att se, annars får jag köpa någon liter i morgon. Grundfärg hittade maken i alla fall. Ska måla grundfärgen i morgon, sedan blir det nog till att måla med oljefärg minst 2 lager - blir väl till helgen som vi kan sätta dit skivan...

När vi var klara med förberedelserna av skivan så var det dags att käka lite lunch, fräscha till sig och sedan åkte jag in till ÖFK. Kl 13 var jag inbokad som funktionär vid New Forrest SM som gått av stapeln under helgen.

Var inne till ÖFK på utsatt tid, anmälde mig i sekretariatet och fick frågan om jag hade något emot att vara på framhållningen i stället för kiosken som var sagt från början. För min del spelade det absolut ingen roll, så jag gick iväg till framhoppningen och bytte av den kvinnan som var där.

Var vid framhoppningen från kl 13 - cirka 17 när tävlingarna var slut. Det gick bra, på denna nivån så är ju ponnybarnen hyfsat meriterade ;-).

Och mycket ponnyer har det varit - här är en vy från prisutdelningen efter sista klassen :-)



Det som var kul att se var alla varianter av New Forrest - det fanns alla varianter från små minifullblod till riktigt kraftiga små saker.

Var hemma igen vid 17.30 - käkade ett par smörgåsar och vilade en stund. Sedan var det bara att  ta itu med mina egna hästar. Pållan behövde motioneras idag :-). Det hade slutat blåsa och det var uppehåll och lite halvvarmt - bra väder för en utetur.

Tog in pållarna 18:30 och jag hann väl inte mer än stänga boxdörren om Bianca förrän hon la sig ner och somnade. Snacka om att hon passar på att vila när hon blir intagen ;-). Dessutom måste hon vara Sveriges coolaste shettisåring som blir lämnad ensam i ett stall.... Ingen tillstymelse att resa sig upp när jag leder ut Oktawia ur stallet utan hon fortsatte sova.

Kl 19:15 satt jag på hästrytten och vi gav oss iväg. Maken följde med på sin järnhäst och vi tog Rumboholmsrundan. Oktawia var lite seg i början, men efter halva rundan så vaknade hon till - som hon brukar göra. Hon var i all fall lugn och det gick att skritta henne på långa tyglar. Ingen tillstymelse till den stress hon visade vid uteritt för 1 år sedan.

När vi kom tillbaka 50 min senare så hade Bianca precis rest på sig - hon stod och plirade sömndrucket på oss och gäspade ;-). Efter att jag gjort klart  och svampat av Oktawia så blev Bianca ställd på stallgången. Nu var hon inte trött längre och hon tyckte det var jätteskönt att blir borstad. En riktig liten kelgris är hon :-).

Oktawia käkade sitt kraftfoder under tiden som jag pysslade med Bianca - sedan blev det utsläpp i hagen och det väntade höt. Nu var det helt vindstilla och inge regn, så damerna kan vara ute under natten utan problem.

Jag kom in  precis lagom till maten. Maken hade stekt fisk och kokat färsk potatis och var det lite nyttig blomkål till det hela. Lite sent att äta middag kl 21, men vi kommer ju vara vakna ett tag till ;-).

Dock kommer vi inte göra några stordåd direkt - utan det blir till att slappa framför TV:n resten av kvällen ;-)

Så detta var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0