21/6 Söndag - Shopping

Blev ingen sovmorgon för mig idag - min tur att ge pållarna frukost, men det var rätt fint väder så det var skönt att komma igång tidigt. Eftersom det var så fint väder så åt vi frukost ute - första gången denna sommar, och då är juni nästan slut! Det är sådana här mornar man vill ha, så varmt och soligt att man kan äta frukosten ute. Skönt och bara sitta och softa en stund innan man tog itu med stall och hästar igen ;-).

Oktawia blev utsläppt när hon käkat upp sitt morgon hö. Jag passade på att mocka så det blev gjort. När jag skulle mocka Sabinas box så tog hon sig till Oktawias box inte fullt så stappligt som tidigare - faktiskt!

När jag var klar med stallet så var det meningen att jag och maken skulle storstäda huset.... men när jag var och kollade till Lisas och hennes bebisar - 4 st som är 4 veckor - så insåg jag att vi var tvungna att åka iväg och införskaffa bebismat. Alltså mjölk för riktigt små kattbebisar. Lisa är jätteduktig och ammar, men antagligen så räcker inte mjölken för bebisarna skriker hysteriskt hela tiden och så fort man går dit så är de på mina fötter och försöker snutta...

Alltså åkte vi till Marieberg och kl 11 när Djurens center öppnade var vi där. Bebismjölk till katter är svindyrt, men vad göra! Köpte också en leksak till kissarna. När vi ändå var i Marieberg så tog vi en tur in till Hjula och spanader runt. Maken ville kolla på gräsklippare eftersom vi måste köpa en ny. Vi fortsatte sedan till K-Rauta, kollade på gräsklippare där också. Vi kollade också på kakel till köket och nu har vi bestämt oss. Det blir ett vitt med fasade kanter. Finns motivplattor till som matchar. Detta kakel har jag kollat på i snart 15 år.... alltså ett rätt klassiskt kakel som inte blir omodernt ;-). Vi kollade också på Köksluckor, men hittade inget vi gillade båda två ;-).

När vi var klara på K-Rauta så ville jag in på Blomsterlandet. Det var ju fint väder och nu kände jag för att shoppa sommarblommor till blomsterlådorna. Knallade runt men hittade ingenting till rimligt pris. Tidigare har jag tyckt att Blomsterlandet varit billiga - men det är de INTE nu längre :-(.

Vid det här laget var vi hungriga så maken nappade på mitt förslag att åka Café Garden för att smaska på deras räkmacka - deras räckmacka är hur god som helst och till ett drägligt pris dessutom ;-). När vi hämtat krafterna så gick vi in på Almstedts blommor och här hittade jag sommarblommorna jag letat efter. Fyllde en vagn med petunior, hänglobelia, helicrysum, Lyckliga Lotta, Pelargon, silverek, afrikans margurit och så äntligen en Gurkplanta!!  Skuffen på bilen blev helt full med blommor *fniss*.

Vi avslutade vår rundtur med att åka till Bauhaus - kollade på gräsklippare igen, vi kollade också på material till dammen som ska grävas under semestern *harkel*. Jag kom i alla fall ihåg att köpa med planteringsjord hem för att få ordning på alla blommor jag köpt ;-).

Nu var det dags att åka hem - vi hade tillbringat 4 timmar på Marieberg :-O. Alltså blev det idag shopping istället för städning - något maken inte alls var ledsen för.

Här är alla blommorna vi kom hem med :-)



Innan vi gav oss ikast med att plantera alla blommorna så tog vi en välbehövlig fika i trädgården med kaffe och glass - det var inte helt fel ;-).

Leksaken jag köpte till kissarna - den blev väl mottagen! Den som var framme först och kände på "kvalitén" - det var Hobbe dé!



Rätt bra att matchat - eller hur? Leksak och katt har ungefär samma färg ;-).

Sedan blev det blommornas tur. Blomsterlådorna fylldes till hälften med gödsel, sedan planteringsjord och så i med blommorna. Jag hade räknat lite snabbt i huvudet hur mycket blommor jag behövde och jag fick hem blommor så det räckte - till och med till en urna!

Blomsterlådor på plats!






Så har jag 2 blomsterlådor till verandan som inte är uppsatta ännu. Maken ska måla smidet först.



Ser så trevligt ut att äntligen ha blommor i blomsterlådorna :-D. Förra året så slet jag med målning av fönster hela sommaren - så då blev det inga blommor. Med lådorna på plats börjar huset se ut som det ska ;-).

Under tiden som jag höll på och planterade blommorna så var Nalle ute, eller rättare sagt... han låg och tryckte under trappen....



Där hade han en väldigt bra plats att ligga och spana på omgivningen och ändå ha koll på vad vi sysslade med  ;-). Då är han minsann ingen tuffing...

Det blev ju även blommor över till en urna. Penseérna har för länge sedan gjort sitt - så krukan behövde nya blommor.



Kommer bli finfint där blommorna tagit sig ordentligt. Bottnade även här med hästgödsel - blommorna kommer växa bra ;-).

Avslutade planteringen med att plantera gurkplantan i växthuset. Nu har jag det jag ska ha i växthuset.



Grukan är den plantan i mitten, den kan bli rätt hög så den ska jag binda upp när den har växt till sig. De andra plantorna har tagit sig, chilin, paprikan och tomatplantorna har börjat blomma... bara att vänta på lite grönsaker så småningom :-).

Planterande tog tid och helt plötsligt så upptäcker jag att klockan runnit iväg. M1 borde vara på plats när som helst, och jag var tvungen att få i mig något att äta. Mycket riktigt, hann precis in så kom M1, men hon klarar sig ju själv i stallet så jag kunde få i mig lite ätbart innan jag gick ut igen. Vi for sedan till ÖFK med Oktawia för ett pass i ridhuset.

Oktawia var idag på bättre humör än när jag red i fredags. M1 jobbade damen på 8-volt för att få henna lösgjord, galoppen funkade rätt bra - kom några bakutsparkar i samband med galoppfattning, men M1 kunde rida igenom och pållan fortsatte att galoppera utan några mer försök till bakutspark eller att bryta av till trav. Oktawai såg i alla fall hur fräsch ut som helst. Avslutade passet med att skritta damen för hand runt SM-banan. Skritturen är bra för då hann hon torka upp den mesta svetten, dock var det ganska varmt i trailern för när vi kom hem så var hon rätt svettig igen. Så det var ingen idé att försöka borsta av henne, utan det blev en hink med ljummet vatten och ordentlig avsvampning.

Otkawia brukar ha svårt att stå stilla när jag binder upp henne ute, alltid är det något grässtrå hon ska försöka komma åt. Men nu när jag började glöta ner henne med ljummet vatten - Åh vad hon tyckte det var skönt. Hon stod halvsovande med hängande huvud och njöt *fniss*. Tur att djuren uppskattar omvårdnaden de får ;-).

Efter avsvampning fick hon gå ut i hagen igen och käka lite hö som hon hade kvar sedan tidigare. Jag mockade åt Sabina igen, det behövs ju mockning 2 gånger om dagen nu när hon står på boxvila. Den ev förbättring som man kunde skönja i morse var i alla fall som bortblåst :-(. Hon vägrade flytta på sig när jag skulle mocka så hon fick stå där hon stod och jag mockade runt henne. Fick upp allt bajs i alla fall. I morgon är det ATG som gäller i alla fall och så får vi se vad veterinären säger. Blir antagligen INGET positivt besked :-(.

Resten av kvällen har jag inte gjort så mycket. Käkat mat, maken fixade ner hö åt mig så jag kunde kvällsfodra pållarna. Gosat med kattungar, matat kattungar ;-).

Jo, just det - jag har idag gratulerat min duktiga Oktawia - hon fyller idag 11 år :-). Har även gratulerat min make som idag har namnsdag - sånt får man inte glömma bort *fniss*.

Så nu ska jag förpassa mig till soffan och kolla lite på TV. Maken kolla på K-special - jo ni läser rätt. Han är kultiverad också ;-) - kan ju bero på att K-special idag handlar om Hevy Metal *asgarv* .

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: minternet

Fin kisse! Modig kisse :-)

2009-06-22 @ 09:43:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0