22/6 Måndag - Ledig idag och tråkigt besked

Idag var både jag och maken lediga, kompensationsledig för att Nationaldagen var på en lördag. Vi försökte koncentrera oss på att städa huset, men tiden för när vi skulle åka iväg med Sabina till ATG kom vare sig vi ville det eller inte.

Men innan vi åkte så ville jag att den lilla damen åtminstone en sista gång i sitt liv skulle få käka lite gräs... Så innan vi lastade så stapplade vi till sommarhagen, ligger ju nära stallet som tur är.

Mums med gräs tyckte Sabina



Sötnosen i gräs till magen ;-)



När Oktawia fattade att Sabina var ute och käkade gräs så fick hon tokspel, så det blev inte så lång stund i gröngräset för Sabina, men lite fick hon tugga på i alla fall.

Vi fick in damen i trailern och så åkte vi iväg. När vi kom fram så var det hur mycket hästar som helst på ATG-kliniken, men det fanns en ledig box som vi kunde ställa Sabina i. Det var inte lätt att få henne dit, betonggolvet var inge skönt att gå på.

Det var fullt ös på ATG, så vi fick vänta 0,5 timme innan vi fick komma in. Det blev raka vägen in till röntgen eftersom vi knappt fick henne från boxen. Röntgade hovarna fram och snart fick vi domen.

Sabina har fått in bakterier i hoven pga lamellerna släpper från hovväggen vid fång. Det var ett mycket kraftigt bakterieangrepp i båda framhovarna - ända fram till hovbenet. Så inte undra på att Buttan inte har hjälpt!

Veterinären dömde ut Sabina på stående fot och gick för att kolla nödslakten. Veterinären kom tillbaka och berättade att det inte blev så enkelt som vi hade hoppats. Sabina hade enorma smärtor och behövde megadoser av smärtstillande fram tills att det skulle gå att ta bort henne. Vilket är tidigast onsdag!!! Veterinären ville absolut INTE att jag körde hem hästen för att sedan komma in med henne igen på onsdag. Han var av den bestämda uppfattningen att Sabina INTE klarar transporten fram och tillbaka. Dessutom kan jag inte ge smärtstillande intravenöst.

Så deras förslag var att lämna henne på ATG, de ger henne smärtstillande så hon inte har ont fram tills på onsdag då hon tas bort. Det kändes absolut inte kul att lämna henne där, men alternativet kändes ändå sämre. Hon fick smärtstillande direkt både i munnen och intravenöst i sådana doser som är allt annat än bra, men i nuläget så är det inte viktigt. Det viktiga är att lindra smärtan. De bäddade iordning en box så hon fick rejält med underlag och så efter ett tag kunde jag lämna henne där. Hon verkade nöjd med att ha en tuss med hö att tugga på.

Vi åkte hem med en tom trailer :-(

När vi kom  hem så var faktiskt Oktawia lugn och det kändes skönt att hon accepterade att Sabina inte var kvar i sin box.

Jag mockade rent i Sabinas box och det kändes oerhört sorgligt att den lilla damen inte kommer komma tillbaka. Men även om det är jättejobbigt, så var det MYCKET värre att se hur fruktansvärt ont hon hade i sina fossingar.

När jag pulat klart hemma så lyckades jag i alla fall ladda om. Behöver ju sällskap till Oktawia och jag hade hittat ett litet shettissto som verkade intressant. Maken tyckte vi kunde åka iväg och kolla och att vi tog med trailern ifall det kändes bra med den shettisen. Vi hade nämligen en bit att åka för att kolla på shettisen och då är det ju bra om man kan få med sig den på en gång.

Ringde och kollade med säljaren och förvarnade om att jag kanske ville ha med mig henne på direkten. Och så for vi iväg.

Efter 1,5 timme var vi framme uppe djupa Bergslagen. Och så träffade vi säljaren som hade hämtat lilla Bianca från sommarhagen. Det är en liten tjej som är 1 år och naturligtvis hur söt som helst. Det gick ju naturligtvis inte att motstå det lilla charmtrollet och hon fick följa med hem :-). Skrev in i köpekontraktet att jag ska ombesörja med veterinärbesiktning inom en vecka som ska vara u a, annars går köpet tillbaka. Det var inga problem att få med det tillägget så det kändes bra.

Och så blev det en resa på nästan 1,5 tim - vi åkte en annan väg hem ;-) behövde aldrig åka in till stan på hemvägen...

Här är charmtrollet Bianca - precis hemkommen till Kartorp.



Hon är jätteliten ;-)

Maken hade plockat in Oktawia från hagen så hon stod i sin box när jag kom in med Bianca i stallet. Oktawia blev alldeles till sig och trodde nog att det var hennes lilla "föl" som kom in i stallet. Hon hummade och gnäggade och försökte klämma in näsan mellan gallret för att komma åt och lukta på den lilla, men Bianca tyckte nog att Oktawia var stor och otäck för hon vågade inte gå fram och lukta. Hon tyckte höt var mer intressant.

En mycket nyfiken Oktawia



Så förhoppningsvis så har de två hunnit bekanta sig med varandra under natten, så vi kan släppa ut dem i morgon bitti utan att Otkawia jagar ihjäl den lilla ;-). Känns bra att ha hittat en kompis åt Oktawia i alla fall.

Helt utpumpad fick jag äntligen i mig lite mat som maken snabbt hade fixat iordning. Vi kom ju hem 20.30 så snacka om att den här kvällen försvann.

Nu är det i alla fall dags att gå och lägga sig ;-).

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: malin

:-( Vilken sorglig dag... Och så får ni ännu en sorglig dag på onsdag... Men vilken sötnos ni fått hem som kan lätta upp lite. Ser ut som Emir! ;-) fast han har växt till sig lite mer.

I alla fall så är det skönt att Sabina snart kommer till de evigt gröna ängarna där hon kan äta hur mycket grönt gräs hon vill utan att få det minsta ont i fossingarna!!!!!!! Kramar i massor!

2009-06-22 @ 23:33:15
Postat av: Karin

Så sorgligt med lilla Sabina men det finns ju ingen annan utväg när det är så här - snyft.

Kram

Karin

2009-06-23 @ 00:40:26
Postat av: minternet

Stackars lilla Sabina :-(

... som jag sa igår.... jag tänker på dig vännen.



Men OJ! vad söt lilla Bianca var! :-)

Jag kommer och hälsar på och kikar efter att jag har varit på High Chaparall :-)

2009-06-23 @ 09:12:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0