7/6 Söndag - ridlektion

Ingen lång sovmorgon för mig idag. Maken stod för morgonfodring av pållarna, men jag var tvungen att kravla mig ur sängen vid 9-snåret i alla fall. Kl 11.00 var ridlektion för ÅE inbokat inne på ÖFK. Så det var bara att kliva upp och göra sig i ordning, käka frukost osv. När jag var klar så var det dags att gå ut i stallet och göra iordning pållan för färd inåt ÖFK. Borstning och på med utrustning. Under tiden fixade maken med trailer och bil så när jag var klar med hästen var det bara att lasta. Pållan var jätteduktig idag och klev in utan tvekan och utan att maken behövde vifta med något rep.

Vi kom in till ÖFK så jag hann skrita fram i lugn och ro innan ÅE var på plats. Började ändå passet med att jobba damen i skritt - inte så enkelt som man kan tro. Oktawia vill inte riktigt ta stöd för bettet, utan höll på med att grejja lite med munnen och la huvudet på sned, fick tips på hur jag skulle hantera det och så fick vi det att funka bra.

Travjobbet gick bra till att börja med pållan har bra takt och rytm, men när det blir lite jobbigt så vill hon gärna springa med huvudet rakt upp. Damen går inte fram ärligt för hjälperna, utan jag fick driva rätt bra för att rida igenom motståndet. Till sist så lyckades jag med det och få henne gå i en bra form. Det stora problemet är inte pållan, utan det är att jag inte orkar ordentligt. Behöver få bättre "ridkondis", men det är bara att kämpa på. Idag kunde jag i alla fall sitta ner i traven ett helt varv på fyrkantsspåret innan magmusklerna gav upp och blev som gelé i hela kroppen - får jobba med nedsittningen en bit i taget. Oktawia accepterade i alla fall att jag satt ner i traven, tidigare har hon blivit stressad.

ÅE sa också att Oktawia musklat på sig fint och det är inte alls konstigt om hon börjar protestera mera nu om hon tycker saker och ting blir jobbigt. Nu har damen lite muskler att sätta emot med.

ÅE tyckte också att det börjar bli kul med Oktawia, för nu går det att jobbar ordentligt med henne. Damen accepterar att man rider igenom motstånd, och det utan att honi blir förbannad och protesterar. Det går att komma till riktig ridning på damen ;-). Som vanligt var jag helt slut efter ridlektionen, men tyckte ändå att jag hade bättre koll på kroppen idag, i alla fall större dele av ridlektionen. Fladdrade inte runt lika mycket som jag brukar göra. När vi var klara och skulle åka hem så uppförde sig pållan exemplariskt vid lastningen och klev rakt in.

Länk till dagens ridlektion


På vägen hem så åkte vi rakt in i värsta skyfallet och fick köra jättesakta och när vi kom hem så väntade vi en stund tills det värsta regnet gett sig. Inte så kul att kliva ur bilen och bli totalt dygnsur på 2 sekunder. Pållan stod ju snällt och stilla i trailern tills det var dags att få komma ut.

När jag var klar med pållarna och släppt ut dem så fixade jag klart i stallet. Var inte klar förräns 13-snåret - vips så hade hela em försvunnit. Jag hade hoppats att maken skulle ha fixat lunch under tiden jag mockade, men det hade han inte tänkt på. Så det blev snabblunch i form av kaffe och macka. Fick duga det också ;-).

På em så gick jag igenom det maken filmat under ridlektionen. Det är SÅ bra att filma när man rider. Min kroppsuppfattning är inte i närheten av verkligheten om man säger så ;-). Väldigt bra att se det på film, händerna fortfarande oroliga - även om det är mycket bättre. Varför jag drar upp hälarna är för mig en gåta... men men bara att jobba på.

Sedan satt jag och slösurfade en stund innan jag gick ut en vända. På em var det uppehåll, även om det inte var så himla varmt ute. Inte direkt väder för att grejja ute tyvärr, men i alla fall skönt att lufta sig lite.

Maken och jag satte sedan igång med att städa huset. Längsta tiden bestod av att plocka undan en massa tidningar och skräp. Försöka bringa reda i röran på mitt skrivbord och damma undan katthår *harkel*. En viss kisse har en förmåga att håra ner mitt skrivbord.

Städningen tog sin lilla tid och framåt kvällningen blev vi klara. Ett snabbt telefonsamtal till Pyssletrollet för diskussion om klassträffen nästa lördag. Skulle ha ringt för länge sedan, men mitt minne är ju inte det bästa alla gånger... ;-). Efter telefonsamtalet så har jag också hunnit med att jobba någon timme åt Gränsbrytning.

Det som är kvar för kvällen är nu att gå ut och plocka in pållarna för natten och ge dem kvällsmaten. Lexi och Lillan ska få sin sista kvällstur också.

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0