10/3 Tisdag - motion i snöväder

Idag snöade det igen :-( riktigt gråruggigt var det på fm, sedan började det falla små vassa äckliga snöflingor :-(. Var inställd på att jag skulle få ösa vatten som jag gjorde igår. Gömde skriva om det igår... framför min stalldörr så samlas det vatten... igår var pölen så stor att det inte räckte med att vara simkunnig. Det hade behövts en Ålandsfärja! Fram med skyffel och skottkärra. Fyra kärror vatten senare så kunde jag ta mig in i stallet hyfsat torrskodd.

Hade förväntat mig något liknande idag och det var det till att börja med precis när vi kom hem.... men när jag gick ut för att mocka och fixa stallet så upptäckte jag något som vi aldrig haft tidigare.

Snöras från taket.... Vi har ju tegeltak på vår gamla ekonomibyggnad och det har aldrig någonsin rasat stora sjok med snö.

Nu när jag kom ut så var det nästan 40 cm tjock kompakt lager med blötsnö utanför stalldörren. Vattnet var borta, men blötsnön var ju värre. Hur skulle jag nu komma in i stallet. Och vad hade hänt om jag vart istallet och Kayo suttit på sitt vanliga ställe utanför stalldörren!!! Hon hade dött!!!!

Maken kom ut och hjälpte mig att skotta bort blötsnön och eftersom det fortfarande var ett sjok med snö kvar på taket så fick vovvarna vara i stallet och inte hålla på och springa ut och in i stalldörren.

Jag hade i alla fall bestämt mig för att inte försöka slira upp till ridhuset i detta väder, totalt onödigt att riskera livet. Dock behövde pållan motion så jag bestämde mig för longering i hagen. Idag gick det att fånga in damen och hon följde snällt med in i stallet. Sabina är mycket bättre från sin fång  så hon sprang in.

Eftersom Oktawia varit lite vild vid intaget de senaste två dagarna. Så  kom maken ut och håll mig sällskap när jag longerade Oktawia - IFALL något skulle hända. Har man otur kan man ju snabbt bli omkulldragen eller översprungen. Så det kändes bra att han var med ute, även om han stod och tryckte mot väggen för att slippa få snön på sig ;-).

Jag ock Oktawia stod mitt ute i värsta snöyran, men det gick rätt bra. Otkawia var lydig och jobbade på trots att det vissa stunder snöade på tvären. Hade ingen inspänning idag eftersom hon fick ha täcke på sig, men hon sökte sig framåt neråt och jobbade bra i form. Fick träna på övergångar trav-skritt, lättare att starta till trav än att sakta av till skritt... ;-). Hon har "spring i benen", men höll sig ändå på matten och försökte inte göra något bus. Longerade 20 min och sedan så körde jag lite ledarskapsträning. Skadar alldrig att ta ett pass då och då, bra att lägga in när man ändå ska skritta av damen. När vi var klara så såg både jag och Oktawia ut som två snögubbar!!!

Efteråt så blev det lite massage och borstning - det tyckte Oktawia var himla skönt. Hon var lugn och tillfreds efter passet, så hon fick den motionen hon behövde i alla fall. Märks när hon inte är avrastad - otåligare än otålig... 

Blev lagom klar med pållarna och stallet till kvällsnattningen, så nu är pållarna klara för ikväll. Skönt att inte behöva gå ut något mera i detta väder.

Så nu ska jag kolla på CSI NY som maken spelade in åt mig igår när jag var iväg och red lektion. Det är väl ungefär så mycket kraft som jag har kvar till att göra. Alltså ligga i soffan och glo på TV ;-). Jag har ju dessutom den träningsvärk jag förtjänar efter gårdagens övningar... ;-)

Men först... Nalle hälsar till sin fanclub :-)



Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: Karin

Fancluben tackar - vad spanar Nalle på - käk på gång?

2009-03-10 @ 21:18:46
Postat av: Lizzie

Nalle håller span på husse som står och rör i en gryta ;-). Kan ju vara nåt ätbart på gång...

2009-03-11 @ 09:55:58
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0