15/3 Söndag - Vår!!!

Dagen började lite trevande vad gäller vädret, det var lite gråmulet och ruggigt till att börja med. Men så helst plötsligt....

SOLEN tittade helt plötsligt fram och det blev VÅR i luften!!! Man hörjde hur fåglarna kvittrade och det blev riktigt varmt. Dessutom så blev det så ljust ute så man knappt kunde hålla ögonen öppna *fniss*. Det ljuset är man inte direkt van vid ;-).

Snön från stalltaket och från backen rann i en strid ström ner mot stallet, så maken tog fram en pump och så fick vi pumpa bort vattnet mellan jämna mellanrum. Risken att det skulle rinna in i stallet var överhängande, vilket inte hade blivit så kul.

Pållarna stod och sov i ett hörn i hagen och njöt av solen. Hade tagit på Oktawia ett tunnt täcke och det var nog tur det.

Eftersom det var så varmt ute så passade maken på att släpa fram högtryckstvätten och spola av bilen och trailern den värsta skiten.



Hm, det var så pass varmt att man klarade sig utan jacka så här mitt på dagen. Lexi tyckte det var jättespännande med vattenstrålen och skulle försöka fånga den hela tiden. Jycken var rätt blöt efter stund... och fånga vattnet gick ju inte så bra ;-).

Jag var inne en vända och käkade lite lunch mitt på dagen. Tänkte först fortsätta med mitt kortpyssel, men fick inte tid. Däremot fick prylarna ligga framme på skrivbordet. Till Nalles stora förtret. Han fick ju inte plats...



Utan Nalle bestämde sig för att ligga i fönstret och tjura istället. Dörren stod öppen en stund, men han vågade inte riktigt gå ut. Säkrare då att ligga och titta ut genom ett fönster... ;-) Helst ville han ju ligga mitt bland mina prylar på skrivbordet, men det fick han ju inte ;-)



Strax efter 13 kom M2 med sin mamma och syster. Oktawia gick att fånga in rätt bra idag. Hon gick några vändor bara innan hon gick med på att infångas.

M2 gjorde iordning Oktawia och sedan var det in i trailern och in till ÖFK.

Inne på ÖFK var det en "ponnydag", men de hade sina träningar i gamla ridhuset så vi var i nya ridhuset. M2 fick knata runt rätt länge med Oktawia eftersom det var en ponny som behövde lastas från ridhuset och som INTE ville kliva in. Efter en rätt lång stund så klev den in till sist och M2 kunde sätta igång med sitt ridpass.

Oktawia var lite spänd i början. Men framför allt så var hon VÄLDIGT obekväm med att vi satt på en achenrem på tränset. Hon grejjar ju lite väl mycket med tungan när hon har tränsbett, så vi testade idag att sätta dit en achenrem. Det gick INTE. Bort med den och Oktawia funkade som hon skulle.

Att Otkawia gick lektion igår och blev ordentligt riden i fredags, syndes inte så mycket av i dag. Hon jobbade på bra, och hon såg riktigt, riktigt bra ut stundstal. Det märks att hon börjar bli starkare nu för att hon börjar komma upp i formen. Emellan varven kör hon upp huvudet, men man får koncentrera sig på att driva då. Så kraften kommer bakifrån. M2 fick också till några riktigt bra galoppfattningar på damen och galoppen börjar se riktigt rund och fin ut.

Eftersom det var varmt idag så var Oktawia rejält svettig efter ridpasset. På med fleecetäcken så fick hon skritta runt en stund. Tyvärr så var hon inte på sitt bästa humör när vi skulle lasta och åka hem. Backade intill ridhusdörren och det har ju funkat tidigare - men INTE idag *suck*. Hon skulle bara inte kliva in i trailern. Sprang baklänges, men framför allt så reser hon sig och slänger sig bakåt. Man har inte så mycket att säga till om då. Funkade inte med lina heller. Till sist så flyttade vi häst och trailer till ridskolestallet. Då klev hon rakt in. Förbannade hästskrälle *morr*. Att det ska var så förbannat svårt!!!

Nåja, lite lätt försenade styrde vi kosan hemåt. Oktawia var lugn i trailern när jag åkte hem med henne. Tyvärr så var trailern och bil inte så ren och snygg längre när jag kom hem eftersom tjälen håller på släpper. Om man säger så här... vår väg uppför vår kulle är rena leråkern!


Oktawia var fortfarande svettig när jag kom hem så efter lite borstning så letade jag reda på ett gammalt weahterbeeta täcker jag har som är helt otroligt bra uppsugningsförmåga och är ett andastäcke. På med det och så fick pållarna gå ut och käka sin em-mat i hagen. Jag plockade undan alla prylar och sedan gick jag in och käkade lite fil och müsli för det var det som huset hade att erbjuda ;-).

Hann bara vara inne och ta det lugnt i 30 minuter för sedan var det dags att åka tillbaka och nu var det ett dressyrmöte som jag skulle på. Där träffade jag M & M igen plus lite andra trevliga personer. Var hemma igen till kl 20.

Alltså kan man ju säga att det blev HÄST hela dagen i dag också *fniss*. Har INTE hunnit med nåt "vettigt" hemma, som t ex städa... får bli nästa helg. Då får det nog bli någon typ av storstädning för helgen efter då har ju maken födelsedag. Tror inte han vill städa då ;-).

Nu ska jag gå ut och plocka in mina små pållar och det är dags för kvällsmatningen. Sedan ska jag se om det är något intressant på TV, kanske kolla om jag har några kläder iordning tills imorgon ;-).

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0