22/3 Söndag - slappardag

Efter gårdagens storstädning av huset så har maken och jag tagit det lugn i dag och inte gjort så stor nytta. Skönt med sådana dagar också. Jag sov som en gris till kl 9, sedan tog jag det lugn hela fm. Vaknade med lite ont ihalsen - det är något skit som kommer och går. Har riktigt ont i halsen och känner mig risig någon dag och sedan släpper det och jag känner mig riktigt bra - och så kommer det tillbaka. Skulle ju vara bra om skiten kunde bryta ut ordentligt så man blir riktigt sjuk och sedan är av med det! Att det kommer och går är urtrist! :-( ska nog käka några knäckemackor med kaviar och hackad vitlök - det gör nog susen ;-).

Det har i alla fal snöat hela dagen idag  - så våren är för tillfället på lite reträtt ;-). Jag fixade stallet vid 12-snåret och sedan så kände vi för att ut och åka en sväng. Idag funkade minsann laddningen i bilen! Så det blev en tur ut till Marieberg. Vi började med att åka till Café garden och käkade räksmörgos - smakade mums. Efter fikat och mackan så tog vi en tur inne  på Almstedts blommor - börjar känna som om det är dags att försöka få lite "vårmys" och det slutade med att vi köpte en blå utekruka att ha på trappan, till den köpte vi påskliljor, pärllök och penséer. Vi åkte vidare till Mariebergs köpcentrum där maken gick till "tekniksidan" av köpcentret och jag gick iväg till Pandurol. Tänkte köpa påskstämplar till mina påskkort jag håller på med. Men tänk! Det fanns inte en endaste påsklik stämpel!!! Inte ens något som kunde likna vårmotiv. Personalen trodde det kunde finnas i butiken på stan - och dit hade jag inten lust att åka... Blev lite annat småplock som jag ska ha som dekor. Ska kolla med Pysseltrollet om hon möjligtvis har några lämpliga stämplar :-).

Vi tog också en sväng först till K-Rauta och sedan till Bauhaus där vi kolla på kakel till köket, men ingen av butikerna hade något som jag kände att jag vill ha i köket. Däremot fanns den varianten av vattenkran vi ska ha i köket, så det var bra.

När vi kollat klart så var kl 15:30 och det var hög tid att fara hemåt. Räkmackan hade för längesedan försvunnit och både jag och maken var helt utsvultna ;-). Så det blev full fart hemåt i snövädret för att laga middag. Sweet chili biff och pasta - kanongott :-).

Det som var kvar att göra idag så var det att ta itu med Oktawias motion. Idag var jag tvungen att komma iväg till ridhuset med henne så det blir någon ordning på saker och ting. Bilen behagade att funka som den skulle idag så efter maten gick jag ut i lervällingen och plockade in två snömonster. Nu frampå kvällningen sås nöade det ganska rejält. Vi kom ialla fall iväg till Ridhuset  i vettig tid. Kl 19 började jag med ett pass tömkörning. Hade tänkt rida, men min halssveda och värk i kroppen sa ifrån när det gällde dylika övningar. Tömkörning är ju inte helt ojobbigt det heller, men man får inte upp pulsen lika mycket som när man rider i alla fall.

Jag hann inte mer än börja skritta fram så kom det in ytterligare en häst. Oktawia tittade lite grann, men skötte sig bra för övrigt. Nu var det en unghäst som de kom in med och den var lite spänd i början, vilket smittade av sig på Otkawia, men inte värre än att jag redde ut det. Dessutom är det kanonbra miljöträning för pållan. Maken släpade fram några bommar som jag försökte få Oktawia att trava över - inte helt enkelt direkt. Hon vill ju helst smita förbi och vid några tillfällen så hann jag inte parera i tid. Damen är ju bekväm... ;-). Unghästen gick ut och vi blev själva - Oktawia funkade jättebra att jobba vidare med under tiden som den andra hästen gick ut. Kändes jättebra. Vi var själva en stund och jag började med lite galoppjobb i höger varv. När jag skulle börja jobba henne i vänster varv så kom det int 3 stycken hästar! Oktawia höll sig faktsikt lugn och jag passade på att köra galoppjobbet under tiden som de andra skrittade fram sina hästar. Oktawia blev lite laddad i ett par galoppfattningar, men lugnande ner sig efter typ 2 språng och jobbade sedan på hur sansat som helst. Det kändes helt otroligt skönt att jag kunde tömköra damen i galoppjobb samtidgt som 3 främmande kusar rörde sig runt i ridhuset - Ett enormt framsteg med tanke på hur hispig damen var för ett år sedan :-). Blir nog ordning och reda på min pålla så småningom :-).

När jag var klar med galoppjobbet så skrittade jag av henne för hand och det funkade också bra. Oktawia var hur lugn och avslappnad som helst trots att det nu for runt hästar om kring henne. Matte var mer än nöjd idag :-)

Det hade under den timmen vi var i ridhuset, kommit en hel del med snö. Gick dock bra att backa in till stallet och Oktawia klev snällt på och vi kunde fara hemåt. Fick lasta av nedanför vår kulle när vi kom hem. Vägen upp är ju tvärmjuk och lerig plus då att det kommit 5 cm snö. Har fullt sjå att få upp bara bilen... Samtidigt är det bra för Oktawia att slippa bli körd upp på gården eftersom man är tuvngen att ta värsta satsen med bil och trailer för att komma upp. Något hon INTE  uppskattar...

Var i alla fall klarl med pållarna och stallet lagomt tills det var dags att kvällsmata pållarna. Vips så var den söndagskvällen slut :-). Så nu är allt klart. Pållarna kvällsnattade och vovvarna är rastade för kvällen. Nu är det bara sängen som väntar. Tror jag skippar kolla på TV ikväll. Känns inte som jag orkar...

Har också en hälsning från Nalle till Nalles fanclub...

Nalle har idag sovit, terroriserat Måns, sovit, terroriserat Tussan och sovit igen... så inatt vem ska vi då terrorisera...

Godnatt från terroristen Nalle :-)



Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: Karin

Klar terroristblick - han verkar samla sig för nästa utfall :)

2009-03-22 @ 22:03:17
Postat av: Lizzie

Hi hi, strax efter jag tagit kortet så var det en stackars oskylig trasmatta som fick sig en omgång av terroristen ;-).

2009-03-23 @ 07:16:36
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0