27/3 Fredag - Semesterdag

Kändes otroligt skönt att få lite sovmorgon idag :-). Kl 8 klev jag upp istället för 5.45 som jag gör när jag jobbar, kände mig skönt utvilad när jag vaknade :-)

Maken hade ju matat pållarna innan han åkte till jobbet så jag gick ut direkt och släppte ut dem. Veterinären kunde ju komma vilken tid som helst under dagen och det var ingen idé att ha hästarna stå inne tills dess. Oktawia blir bra rastlös ;-).

Efter dusch och frukost så var det dags att lyssna av veterinärens telefonsvarare för att få reda på vilken tid han hade planerat in besöket hos oss. Mellan kl 10-11 skulle han komma till Kartorp. Meddelade maken detta eftersom han var tvungen att vara hemma under veterinärbesöket och hjälpa till lite. Helst hade han velat slippa, men jag kan ju inte gärna dela på mig ;-).

Veterinären kom strax innan kl 11. Vi började med att ge Sabina lugnande. Egentligen behöver damen lite lugnande för att kunna få sprutan med lugnande men det gick bra när veterinären väl hittade en åder ;-). Är ju lite svårt på en häst som blir superspänd... In i boxen med Sabina så den lugnande sprutan fick verka ordentligt och så började vi med Oktawia.

Den här gången så testade vi att INTE ge henne lugnande. Veterinären provade att titta henne i munnen och det gick bra. Maken fick hålla i munstegen och jag fick hålla i tungan - för det vägrar maken att göra *fniss*. Oktawia hade en liiiten haken på höger sida som behövde åtgärdas, och så hade en desto större på vänster sida. Oktawia gapar ju lite när hon har tränsbett i och så har jag sett att hon börjar lägga huvudet på sne, lägger det åt vänster sida. Ska bli spännande och se om det blir någon skillnad nu efter att tänderna är fixade. En vaccinering mot hästinfluensa blev det också och sedan var den pållan klar.

När skulle ha ut en sovande Sabina i stallgången fick maken putta och jag dra för att få henne att röra benen ;-). Sabina hade ett ovanligt hake på sina tänder som behövdes ta bort. De satt på underkäken främre tanden istället för på övre tanden. Den lilla damen har lite underbett! Veterinären åtgärdade det som han kunde och så sa han att jag skulle hålla koll på hur hon äter eftersom det finns en möjlighet att det är en liknande hake längst bak och den är i sånt fall tvungen att tas bort på klinik. Behöver inte alls vara bli så och det var ingenting nu, men med tanke på underbettet är det sådant som kan bli. Sabina fick också vaccination och så blev hon åter inputtad/indragen i boxen. Pållarna fick stå inne i 1,5 timme efter veterinärbesöket så Sabina vaknade till ordentligt. Oktawia fick hö att äta, men Sabina fick vackert vänta.

Sabina - lite lätt drogad ;-)



När jag gick in så hade vädret förvandlats till snöstorm *burr* - VART är våren!!!

Efter att ha ätit lite lunch så ringde jag ett telefonsamtal och beställde maken present - ska hämtas i morgon fm. Han är allt lite nyfiken *he he*

Till födelsedagspresent så behövs ju ett lite gulligt grattiskort, så jag tillbringade em - i sällskap av en sovande Nalle - med att knåpa ihop ett fint litet kort till maken.

Nalle har inga hämningar - ligger och sover på stämplar och färg ;-)



Efter ett par timmar pysslande med kort till maken så var jag nöjd över resultatet - eftersom han inte läser min blogg så kan jag utan risk visa hur det ser ut ;-)




När jag var klar med kortet så var det dags att göra lite nytta. Fixade disken och sedan tog jag tag i stryktvätten - som växt till en enorm hög. Men eftersom jag suttit på min rumpa ett par timmar så var det bara nyttigt att stå upp och stryka lakan ett par timmar. Lika bra att få det gjort - vi kan ju inte ha matsalsbordet fullt med stryktvätt i morgon när vi ska sitta där och fika *fniss*.

Ett fint litet torn av nystrukna pålakan som maken sedan förpassade till linneskåpet :-)



När maken kom hem från jobbet vid 16.30 tiden så hade det kommit ungefär en dm snö - det är ju inte klokt! Pållarna ville ha em-hö så jag var ju tvungen att ge mig ut i snöstormen. Vovvarna fick vara ute en stund och de såg ut som små isbjörnar efter ett tag ;-). Kayo ville inte vara ute länge - mest för att jag gick in ;-)

Snöig vovve ;-)



Dock så var hon snabbt med mig ut igen vid 19-snåret när jag gick ut för att ta in pållarna. Tyckte det räckte med snö för deras del då. De stod i alla fall och tryckte bakom några träd och ville mer än gärna komma in. På med torra täcken och lite hö att tugga på. Nu hade det nästan slutat snö och det var på gränsen att det regnade. Och vad gör man då... fram med snöskyffeln och skottar snö. Det var blötsnö och tungt som bara den, men jag skottade rent framför stallet, till dynghögen och uppfarten från stallet. Den delen som är viktigast för mig ;-). Det tog en timme och efteråt var jag helt slut och hur varm som helst.

Nu fick det räcka med ansträngningar för idag. Placerade mig i soffan och kollade på Lets Dance - hejjade på Magnus och det visade sig vara rätt dansare att hålla på ;-)

Var ute kl 22 och kvällsnattade pållarna och då var det i alla fall inge snö på gång. Mildväder som det är så kan man ju hoppas att det snart är borta.

I morgon fm ska vi in till stan och fixa smörgåstårta till födelsedagsfikat - hoppas vägarna är farbara. Behöver även göra ett besök till Granngården och köpa hästmat och kattmat. Så det kommer vara fullt ös i morgon fm :-)

Alltså bäst att gå och lägga sig nu så man orkar med morgondagen ;-)

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0