28/3 Lördag - födelsedag

Makens födelsedag i dag :-). Dagen till ära fick han kaffe på sängen  - alldeles för tidigt enligt honom men det fick han stå ut med ;-).

Planen för dagen var att åka in till stan och handla djurmat, lösa ut maken present och handla mat + smörgåstårta. På em var det tänkt att maken föräldrar och syster + sambo skulle komma på lite fika.

Tyvärr blev det lite ändrade planer, för på morgonen så snöade det rejält! Alltså en dm snö i går och så ännu mera snö på morgonen och inte plogat. Maken ringde till sina föräldrar och ställde in grattisbesöket. Ingen idé att riskera livet för lite fika. De kommer i morgon istället. Däremot så ställde vi inte in planen att åka till stan, det var helt soprent på mat till katter, hunda och pållar så jag var tvungen att i alla fall åka till Granngården. Dessutom var det eko i vårt kylskåp.

Så efter det att pållarna blivit utsläppta så var det full fart till stan, eller full fart och full fart.... slirade iväg hemifrån - jag körde och jag fick träna på halkkörning kan jag erkänna. Snömoddiga vägar fulla med blötsnö -  man fick trycka försiktigt på gaspedalen ;-). När vi kom ut till stora vägen så var den plogat och bara blöt, alltså inga problem att köra. När vi kom in till stan så hade det ymniga snöfallet vi hade hemma, förvandlats till regn!!!

Vi åkte först till Granngården där vi köpte spån - plus att jag fick med en bal papperstö av en säljare som var där. Kan ju alltid prova och se hur det funkar. Skulle tydligen funka alldeles utmärkt att blanda med spån i alla fall. Soja och fosforbalans till pållarna och så en stor säck kattmat. Sedan var vi klara på Granngården och vi åkte vidare upp på stan. Maken visste att mitt besök på stan hade med hans present att göra och han var mer än lovligt nyfiken när jag kom tillbaka och undrade vart det stora paketet var någonstans *fniss*. Men han fick allt vänta tills vi skulle komma hem ;-).

För att handla mat åt oss själva så åkte vi till Ica Maxi där vi irrade runt en stund. Jag hittar inge bra i den butiken... som  bara är väldigt stor. Men maken ville åka dit eftersom de alltid har färdiga smörgåstårtor där. Jag har påtalat att man nog ska beställa smörgåstårta för att vara säker på att få någon. Något som maken tyckt varit totalt onödigt... det hade behövts om man säger så - fanns inte en smula av någon smörgåstårta att uppbringa!!!

Åka upp på stan igen hade vi ingen lust med utan vi for förbi en annan stor Icaaffär på hemvägen - men icke - ingen smörgårstårta där heller. Det blev en operastubbe från sveas konditori - den håller sig tills i morgon och så fick det vara bra med det!

När vi var hemma igen så hade det äntligen slutat snöa, men det var mycket blötsnö på vår gata och vi hade fullt sjå att komma upp på vår kulle, slirade rätt bra! Får se hur länge den här onödiga snön ligger kvar.

När vi packat upp maten så fick maken gå upp på övervåningen en stund så jag kunde slå in hans present ;-) Hade lyckats mygla med en chockladkaka när vi var på Maxi, han såg aldrig den när jag betalade eftersom han var fullt upptagen med att packa :-). Tillsammans med chockladkakan så fick han en biljett till Chateau Grand Cru - ost och vinmässan på slottet. Och så fick han kortet jag pysslade ihop igår :-)

Maken blev jättenöjd över presenterna och tycker det ska bli kul att gå på ost och vinmässan.



Kommer bli en hård helg där i april. Fredag - återträff med klasskompisar från 9:an på Harrys, lördag - ost och vinmässa, söndag - dressyrtävling på ÖFK. Hm, blir nog till att ta någon semesterdag där för återhämtning, är ju inte 25 år längre även om  hjärnan inbillar sig det mellan varven *fniss*.

Efter alla bestyr på fm och nyfikenhet över present (eller om det nu är ålder *harkel*) så blev maken lite trött och behövde lägga sig och vila. Så jag gick ut och fixade stallet. Oktawai, vet jag inte vad hon sysslat med i natt, men hennes box så fördjävlig ut och bädden var hur blöt som helst. 3 dyngkärror fick jag köra ut på dynghögen - brukar normalt vara 1. Sedan fyllde jag på med det nyinköpta spånet och toppade med pappersströt. Spännande och se hur det funkar och hur det ser ut i hennes box i morgon. När jag mockat klart så såg det i alla fall väldigt fint  ut :-)



Skulle inte bli förvånad om det ser ut som om kriget dragit fram i hennes box i morgon bitti. Oktawia är en riktig skitgris i boxen... *suck*

När jag var klar i stallet så gick fick pållarna sin em-mat och jag gick sedan in och surfade en stund. Det var tänkt att vi skulle käka lite fläskfilé till middag och sedan lite ost och vin till kvällen. Jag var inte sådär jättehungring och maken låg ju och sov - så det blev ingen middag. Utan när jag började bli lite småsugen så väckte jag maken och så blev det istället ost och vin vid 18-snåret till nya Bond-filmen som vi köpte idag.



Osten smakade mums och vinet Musella som vi drack för första gången, var också jättegott. 2 timmar senare så var filmen slut och ostarna och vinet också slut ;-).

Bondfilmen (den senaste) var faktiskt rätt OK, den första med Craig som Bond tyckte vi var asdålig, men denna höll faktiskt måttet som Bondfilm.

Vi fortsatte att kolla på film - en svensk denna gång - och nu hade vi släckt ner hela huset. Man var väl med på "Earth hour".

Pållarna blev intagna kl 21.15 - och fick då kvällsmaten. Blöta täcken hängdes upp, och Oktawai fick ett torrt innetäcke på sig. Sabina har ju så lång päls så hon klarar sig bra inne istallet. Kollade av pållarna, ingen av dem verkar ha reagerat på vaccineringen i alla fall - och det är ju skönt. Oktawai får i alla fall vila några dagar pga vaccineringen.

Vovvarna blev rastade en sista gång och sedan så kollade jag på CSI.

Nu är det inte så mycket mer kvar av lördagkvällen. Har kollat på TV idag så det räcker för flera veckor framöver ;-). Nu när jag suttit framför datorn så har jag som vanligt haft Nalle som sällskap.

Nalle hälsar sin fanclub - som vanligt ;-)



Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: Karin

Får väl smyga in ett GRATTIS till födelsedagsbarnet!!!

Earth Hour var bra - somnade som en stock :)

Nalle vet att sköta sig - alltid i centrum!

2009-03-29 @ 00:46:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0