3/3 Tisdag - snöglopp

Har haft full rulle på jobbet idag, nu börjar det ösa på med uppdrag som jag ska vara ansvarig för - men det är bara hur kul som helst. Det jag blir mest förvånad över är att det jag får i uppdrag att utföra som rör att sätta fart på andra medarbetare faktiskt utförs. Än så länge utan större protester också. Ibland är det bra att komma helt ny och säga vad jag behöver för underlag för att utföra ett uppdrag,  inte veta alls något om en massa tjafs från tidigare. Nu börjar vi från början liksom. Får se hur länge det funkar ;-). 5 olika jobb har jag hållit på med idag - ungefär samtidigt också. Så när maken kom och hämtade mig vid 16-snåret så var jag helt slut. Tur att jag kan slagga till i bilen på vägen hem ;-).

Efter middag och kaffe så hade lite krafter kommit tillbaka och vid 18-tiden gick jag ut i stallet för att fixa mockning och hästamaten. Maken kom ut vid 19-snåret och slängde ner hö åt mig och hjälpte mig att ta in pållarna. Sabina får ju gå in själv från sin sjukhage. Eller gå och gå.... idag var det fullt race ut från sjukhagen galopperade runt som en vilde. Maken som hade kopplat fast Oktawia hade naturligtvis fullt sjå att få in henne i stallet, hon blev ju lite exalterad av Sabinas bus. Till sist var båda damerna inne i stallet och jag kunde ta itu med att göra iordning Oktawia för lite motion.

Först så passade jag dock på att kapa hennes man. Den har växt hur mycket som helst sedan jag klippte den (tror det var i senhöstas). Täckte nästan hela halsen och det blir inte snyggt på henne. När jag var klar så var manen en handsbredd bred, vilket passar Oktawia mycket bra. När jag var klar med manen så blev det borsting och utrustning på för longering, alltså gjorde och inspänningstyglar.

Tyvärr så har snögloppet gjort att vår gård och stallplan är en enda stor snösörja. Att ens försöka få iväg hästen i en trailer fanns inte ens med på kartan idag. Bara att anpassa sig efter vädret och det fick bli ett pass longering ute i hagen i snön i stället. Har lampa som jag tänder så jag ser vad jag gör och det funkade faktiskt rätt OK. Snön gör att  underlaget inte blir allt för dåligt. Oktawia såg fräsch och pigg ut. När hon var uppvärmd så försökte jag träna på övergångar mellan skritt-trav. Till trav gick det bra, det var värre bevänt med avsaktningarna till skritt... Oktawia var alldeles för pigg för att bryta av från trav och skritta - det tog hur lång tid som helst med kommande för avsaktning innan hon slutligen var i skritt. Bara att jobba på och se glad ut ;-). Tog det som att hon var pigg och arbetsvillig. För det var inget annat tjafs, inga bus eller försök att smita undan jobbet. Höll på i 30 min så damen i alla fall blev avrastad, men hon var rätt trött när vi var klara och lite svettig under gjorden. Snön gjorde nog sitt till...

Blev klarl med pållan till kl 20:45 så det var bara att kvällsfordra och natta pållarna när jag var klar. Slipper ranta ut en gång till ikväll med andra ord.

Och vad kan lilla Nalle ha hittat på idag då. Med tanke på hans otroliga energi när vi kommer hem från jobbet så borde han ligga och sova som en gris hela dagen. Har dock börjat fundera på om han håller igång hela dagen också....

Han lilla råtta var hel i går kväll när vi gick och la oss.  Nu kan man lugnt säga att den är i stort behov av avancerad "veterinärvård" - om det ens hjälper *fniss*



Råttan är misstänkt "slaktad" ;-).

Nalle försökte också nu under kvällen att tuffa till sig mot Tyson. Men Nalle insåg att Tyson faktiskt spelar en annan division än han själv.... men man kan ju fundera över uttrycket katten på råttan... här är det katten på katten på katten....



Roligare än så här blev det inte idag :-)

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0