16/5 Lördag - Full fart

Vår nya bil har idag fått visa vad den går för ;-). Kl 9.30 for vi hemifrån för att åka iväg till min höbonde och hämta hö. Bonden vill tömma och städa ur sina lador inför nästa skörd och jag hade 1 ton hö kvar att hämta. Får in 500 kg i trailern - alltså blev det till att åka två gånger idag.

När vi åkte hemåt med första lasset så konstaterade vi att vår bil drog släpet bra. Märktes knappt att det var fullt med hö i släpet ;-). Väl hemma så var det bara att lassa upp höt - tur att maken är stark! Sedan iväg till höbonden på dirketen och hämta det sista höt. Vi var lite trötta när vi kom hem, men det var ingen idé att vänta - upp med höt på en gång. Lika bra att få det gjort när man ändå var i farten.

Sedan tog jag itu med mockning - maken fixade lunch under tiden. Det blev hemmagjorde hamburgare. Skönt att sitta i syrénbersån och käka mat :-). Det blåste lite, men där inne är det lä. Efter maten så tog maken itu med ett evighetsgöra så här års - klippa gräset... När han har klippt klart hela tomten, så är det ju dags att börja omigen eftersom det växer så det knakar. Han tillbringade alltså några timmar med den illaluktande maskinen ;-)

Jag fixade klart i stallet. Tog rätt på allt höboss som blev efter att vi lastat upp höt. Jag passade också på att göra rent trailern ordentligt invändigt. Torkade även av väggarna, vilket var välbehövligt. Jag målade ju om trailern invändigt för 2 år sedan. Maken har tyvärr kört skrot i trailern så det har blivit en hel del repor i färgen. Såg i alla fall bra mycket bättre ut när jag fick bort en hel del smuts efter pllan. När jag var klar med det så kollade jag runt lite i örtagården - himmel vad mycket jag har att rensa och gräva bort :-O Men upptäckte också att det fanns gott om rabarber :-). Alltså var jag bara tvungen att baka en rabarberpaj ;-).

Fram på em så åkte jag iväg en sväng till C's stall och spanade in hennes nya pålle. En fin brun pålle som verkar vara jättetrevligt. Kul att C äntligen hittat sin drömpålle :-).

När jag kom hem igen så höll maken fortfarande på med gräsklippningen. Nu tyckte jag att det var dags för en rast för maken så jag satte på kaffe och så fikade vi i syrénbersån - kan det bli bättre...

Kaffe, rabarberpaj i syrénbersån och så doftar det hägg i hela trädgården och solen skiner :-). Där satt vi och mös en stund ;-)

Gräsklippningen hade tagit ut sin rätt på makens krafter och gick in en stund för att vila på soffan. Jag hade fått lite energi efter fikat och bestämde mig för att börja med örtagården.

Jag har otroligt mycket smultron av sorten "Linne's 1700-tals smultron", de blir stora och smaka precis som vilda smultron. Sprider sig rejält och jag har en hel smultronmatta i min örtagård *fniss*. Sedan har kryddorna spridit sig hej vilt också. Där jag ska ha mina trampstigar växter det inte bara ogräs, utan även kryddor. Dess tycker jag är onödigt att de ska få hamna på komposten, bättre då att jag kan dela med mig av mitt överflöd. Brukar ta med mig till jobbet och det brukar inte ta lång tid förräns jag blir av med plantorna.

Jag började med att kantrensa framför örtagården.... efter 1,5 timme hade jag kommit ungefär 1/3-del av framkanten...



Resultatet blev rejät mycket ogärs till komposten, men även 2 lådor med plantor... mest smultron, men även citromeliss, spansk körvel, krysmynta, kajp, oregano och johannesört



Ska bara se till att de överlever så jag kan ge bort dem :-)

Efter att ha krypit runt på alla fyra i 1,5 timme så sa kroppen ifrån :-O. Gick runt och kollade på de övriga rabatterna... helt plötsligt så har förgätmigej slagit ut - över natten känns det som ;-).



När jag var klar med rensningen och rundvandringen i trädgården så hade maken kvicknat till liv. Vi kopplade på trailern på bilen (igen) och så ställde vi ekipaget mitt på gården. Nu skulle jag testa och lasta Oktawia. Hon funkar ju alldeles utmärkt att lasta ifrån stall eller ridhus. Har dock inte provat på öppen plan på länge - skulle ju vara pinsamt om jag kommer på lastträningskurs och det inte är några problem *harkel*.

Men jag behövde inte vara orolig. Oktawia visade visserligen inte upp hela sitt register, men så försökte vi ju inte tvinga in henne heller.

Men in i trailern - näpp dit går inte damen!

Hon har 2 lägen...

Parkerad - rör sig inte ur fläcken!



Eller kliva över matte och ut på vänster sida!



Maken fick också prova - samma resultat. Hade vi tagit fram linor osv så hade vi alla gånger haft en dam som slängt sig, stegrat sig eller sprungit baklänges... blir bra med Ronny Åhman-cliniken i morgon!

Oktawia fick nöja sig med att stå uppställd i stallet med öppen stalldörr under tiden som jag ryktade henne ordentligt - damen är en riktig dammhög. Så blir det när man inte har täcke på ute, men jag tar hellre lite damm än att jag har en överhettad pålla...

Oktawia gillar att stå och spana ut på gården :-)



Maken gick ju runt och klippte med en grästrimmer - honom var hon tvungen att hålla koll på ;-).

Sedan blev det inte så mycket mera gjort idag. Pållarna blev nattade och jag gick in och kollade på CSI Maimi - orkade inte kolla på Eurovionsschlagern, utan föredrar CSI ;-). Tänkte kolla lite på röstningen och se hur det gick för Sverige, men orkade inte hålla mig vaken ;-). Norge vann uppfattade jag i alla fall - trallvänligt låt så ett stort grattis till Norge :-).

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: minternet

Jag tar gärna emot både citronmeliss och smultron :-)

2009-05-18 @ 08:35:00
Postat av: Lizzie

Har miljoner med smultronplantor så det ska inte vara något problem. Citronmelissen frösår sig rätt bra också ;-)

2009-05-18 @ 10:13:04
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0