8/11 Söndag - Ridlektion

Upp kl 8 för att käka frukost och sedan göra iordning mig själv. Ut till pållan vid 9.30 för att göra iordning henne för ett pass med instruktör ÅE. Eftersom vi skulle iväg på fm för en gång skull så var det ju ljust ute - mycket märkligt tyckte Oktawia som först inte tyckte att det var så himla kul att närma sig trailern. Efter en kort stund så insåg hon i alla fall att det samma gamla vanliga trailer och klev snällt in. Funkade alldeles utmärkt med att stå stilla i trailern under tiden som jag gick runt och knäppte fast kedjan. Bara att träna på och se glad ut, till sist så kommer jag nog kunna lasta henne själv :-).

Kl 10.30 satte ridlektionen igång i alla fall. Pållan var på mycket bättre humör än förra söndagen *fniss*. Fick jobba mycket med att forma damen, tänka på takten i traven och så jobba med mig själv. Det där med kroppskontroll är ju inte helt enkelt ;-). Jag lutar mig för mycket framåt, har för långa tyglar och får händerna i magen. Händerna har fortfarande en tendens att fladdra och fara, men är i alla fall bättre stundtals. Även om pållan var på bra humör idag så fick jag i alla fall rida ordentligt, för hon rör ju inte på sig frivilligt direkt. När jag jobbar henne på volt i höger varv så viker hon halsen inåt och bogar sig in - skitsvårt att komma tillrätta med. I vänster var så blev hon alldeles för rak och jag är ju svagare i vänster höft och mitt vänstra ben vet jag inte vart det var någonstans idag - verkade leva sitt eget liv i alla fall...

Är i alla fall stolt och nöjd över att ha fått till bra galoppfattning - inte alla, men åtminstone en blev riktigt bra :-). Känns som om det äntligen börjar lossna. Jag börjar få lite bättre koll på kroppen och då blir jag inte så spänd i galoppen - funkar ju bättre när jag slappnar av ;-).

Här är en länkt till lite från dagens träningspass! 

När lektionen var färdig och pållan var avskrittad så var det bara att åka hem igen och vi var hemma lagom till pållarnas lunch. När pållarna fått sin lunch serverad så var det dags att fixa till oss själva. Efter ridlektionen var jag tvungen att fylla på med energi! Mockningen och stallet fick vänta...

Vi hade dessutom besök till svärföräldrarna inplanerat på em. Så efter maten var det dags att fräscha till sig och ge sig iväg till Kumla. Stannade till vid blomsterlandet först och köpte med en blomsterbukett till svärfar - det är han värd på fars dag :-).

Besöket i Kumla tog sedan resten av em. Tog en liiiten bit tårta till kaffet - men det märktes att jag vant mig vid ett liv utan socker för den tårtbiten blev nästan för mycket. Men det är ju bara fars dag en gång om året ;-).

När vi kommit hem igen så tog jag itu med stallet. Mockade och fixade iordning hästmaten. Pållarna fick sin em-mat och vatten påfyllt. Prickan, kissen i sadelkammaren, var i stort behov av klappar så det blev en del. Skulle egentligen behöva städa sadelkammaren för Prickan har en förmåga att ställa till, men det orkade jag inte med idag.

Istället blev det till att fixa middag åt oss själva. Grillad fläskfilé och ungsrostad potatis - mumsig värre :-).

Efter maten tog jag rätt på lite torr tvätt efter gårdagens omgång med tvättmaskinen. Tog rätt på stryktvätten på en gång och när det inte är så himla mycket, ja då tar det ju inte så mycket tid... ;-) Tänk om jag kunde vara så smart jämt *fniss*.

Jag har också hunnit jobba åt Gränsbrytning ett tag, men nu är det kväller och dags att plocka in pållarna. Lilla Bianca ska få sig en omgång med piggborsten - det tror jag hon behöver - den lilla pälsbollen ;-). Ska vara klar till kl 21 i alla fall då det börjar en film på 4:an som jag tänkte avsluta dagen med.

Roligare än så här blev inte dagen alltså - hann inte med att köra undan några lövhögar - får bli nästa helg istället.

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0