3/10 Lördag - Pay & Ride...

När klockan ringde kl 05:50 var det ingen pardon - bara att kravla sig ur sängen och ta sig ut till stallet... *gäsp*. Till och med hundarna såg förvånade ut och dessutom var det svinkallt ute, -2 grader! Kändes som -15 minst :-O.

Pållarna fick sitt morgonhö och själv gick jag in för att fixa ordning på mig själv och käka frukost.

M&M + P kom vid 7-snåret, inte så kul för M1 att stå i mitt svinkalla stall och knoppa Oktawias man - men knopparna blev jättefina. Däremot så fick väl Oktawia en köldchock och började frysa, så vi fick slänga på täcke och in i boxen med hö. Inte bara vi människor som tycker att det blev vinter helt plötsligt.

Hö funkar ju som rena kaminen på hästar och snart så hade Otkawia slutat frysa och M1 kunde fortsätta att fixa iordning pållan till dagens "träning under tävlingsliknande förhållanden" - en Pay & Ride på Kvinnersta!

Lastning och körning gick bra. Framme på plats så visade vi upp vaccinationsintyg för pållan och sedan så lastade vi ur. Första gången Oktawia var på Kvinnersta, och det gick jättebra. En jättenyfiken Oktawia var det som skrittade runt på parkeringen, men rätt cool med tanke på omständigheterna.

Medan vi andra höll på att frysa ihjäl så red M1 fram Oktawia och pållan skötte sig exemplariskt. Oktawia blev lite spänd när det var en annan svart häst som kom in på framridningsbanan och som blåste upp sig och höll på. Det tyckte Oktawia var lite konstigt, men hon blev själv inte rädd eller försökte hitta på något rackartyg. Damen hade inte fixat detta för 1 år sedan!

På framridningen gick funkade även galoppfattningarna hur bra som helst, damen verkade tycka att livet var toppen ;-)



Snart blev det M1 och Oktawias tur att ta sig till ridhuset där "tävlingen" var. Det var samma domare som vi haft vid programridningarna också. Jag förpassade mig upp på läktaren för att kunna filma ritten :-)

M1 och Oktawia i LC:1-programmet!

Dagens övningar gick ju hur bra som helst! Inga sparkar mot skänkeln eller bakutsparkar, utan galoppfattningarna funkade. Till och med domaren noterade skillnaden *fniss*. Pållan är fortfarande lite ostadig och låg i formen - men det har blivit en fantastisk skillnad bara sedan i våras. Då var denna typ av ridning inte ens möjlig!!! Dagens program fick ihop 57 %, vilket jag tycker hur bra som helst för att vara en första start på en "tävling" :-D.

Det gick också bra att lasta när vi skulle hemåt. Pållan var trött och pinknödig ;-). Färden hemåt gick också bra och hon stod stilla i trailern hela vägen hem.

Vi var hemma igen strax innan 11 och när vi lastat ur och kom till stallet så blev det en snabb borstning för då ville Oktawia ut. Ett regntäcke med fleecefoder blev det på eftersom hon frös i morse. Shettisen har ju tjock päls så hon klarar sig bra ändå.

Det första Oktawia gjorde när hon kom ut i hagen var ju naturligtvis att slänga sig ner i backen och rulla sig....



Efter att ha rullat sig ordentligt så var det en mycket nöjd pålla i hagen!

 

Efter att ha fått koll på vart Bianca höll hus, så blev det full fart i hagen ;-)

 

 

Jag tog itu med att plocka ordning på alla prylar, sedan så fixade jag mockningen av boxarna. Skönt att få det gjort när jag ändå var ute i stallet. Var klar med allt lagom till lunch och jag hade hoppats att maken hade fixat lite käk, men icke. Han hade förpassat sig till soffan och den har han inte lämnat många gånger idag *suck*.

Alltså fick jag lite snabbt fixa lunch eftersom jag var helt utsvulten och behövde få mat i mig. Blev en ungsomelett med keso och paprika - smakade mums.

Under em så började det regna och det var alldeles för ruggigt väder för att göra nåt ute, även om skulle behöva plocka in lite utemöbler osv. Istället så kände jag för att pyssla lite. Och när jag väl fått fram alla prylar och satt igång så fastnade jag i pysslet hela em :-O.

Vad har jag då pysslat med idag ;-). Jo, det blir lite kort men temat "vän". Lite kuligt att göra andra kort än bara födelsedagskort osv. Eftersom jag är lite fibblig i min högerhand pga tendiniten så tar småpryttlarna lite tid, men jag är nöjd med resultatet :-)



Mitt korttillverkande gjorde ju dock saker och ting lite jobbigt för kissarna... mitt skrivbord var liksom upptaget av mig och mina prylar ;-).

Måns, han tryckte upp sig i fönstret...




Tussan nöjde sig med duken på köksbordet...

 

Nalle hade hållit sig ute hela em, så honom behövde jag inte konkurrera med när det gällde mitt skrivbord. Men så framåt kvällningen hade han tydligen tröttnat på regnet och kom in som ett träskmonster. Han fick INTE vara på mitt skrivbord.... Nalle tjurade ihop, men det dög att äta mat i alla fall...

 

 

Jag kan ju inte ha en blöt katt springa runt blev mina fina kort ;-)

 

Vid 18.30-snåret gick jag ut för att fixa lite hästmat. Såg då att Oktawia frös igen så det var bara att plocka in pållarna. Pållan var inte blöt på ryggen, täcket hade hållit tätt, men rejält blöt och kall på halsen. Så det blev fram med det tjocka hellyhansentäcket - nu ska väl hästkräket inte frysa... ;-) och så ett par kg hö. Bianca, som såg ut som ett träskmonter, hon frös inte alls. Hö fick hon i alla fall så eftersom det är lite kallare nu. Dags att börja ge 4 mål mat om dagen nu i stället för 3...

 

Mycket mer än så här kommer inte att hända idag. Ska ut vid 22-tiden och kvällsnatta pållarna. Kolla lite på TV, men i övrigt så blir det en lugn kväll.

 

På återhörande i morgon alltså :-)

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: Karin

Vad roligt att det gick bra på Kvinnersta och att Måns hittat hem igen! Förstår att han myser inomhus - förståndig kille!

2009-10-03 @ 23:43:37
Postat av: Malin

Kul att det gick bra på "tävlingen"!! :-)

2009-10-04 @ 08:51:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0