3/9 Torsdag - Spöregn

Lagom när jag slutade jobbet idag så kom regnet - totalt spöregn... maken skulle klippa sig efter jobbet så jag satt i bilen och läste en tidning till ljudet av regnsmatter... och tänkte på att pållarna blev blötare och blötare...

När vi kom hem var det bara att stoppa in pållarna i stallet - på med kombitäcket på Oktawia så hon skulle torka och de fick hö att käka på. Under tiden som pållarna käkade och torkade lagade jag mat och så käkade vi. Grekisk sallad med tonfisk blev det till middag och det var riktigt gott. Fast jag tycker ju all mat smakar smaskens ;-).

När det var klart med matbestyren så var det på med regnkläder och ut i spöregnet för att mocka stallet. Blir ju lite omständigare när pållarna står inne - men det funkar. Kan dock inte ha hundarna springa lösa i stallet eftersom jag har häst på stallgången när jag mockar en box. I stället får jag finna mig i att Lexi och Kayo sitter precis utanför dörren och kikar in genom dörrspringan i stalldörren och piper... 2 x schäfergnäll - det är nästan mer än vad man kan klara...

Dock åkte hundarna in i huset när det var dags för mig att göra iordning Oktawia för sitt motionspass. Då vill jag inte ha några pipande hundar utanför stallet utan vill kunna göra iordning pållan i lugn och ro  ;-).

Det blev en tur in till ÖFK idag, kom in ganska sent - kl 20.30 satt jag i sadeln, men det fick gå. När vi kom in i ridhuset så var det en ridskolegrupp som hade sin lektion. Maken var ju med och han har inte varit med in till ÖFK så många gånger eftersom vi klarar oss utan honom när M&M rider. Alltså vet han inte hur cool Oktawia har blivit med andra hästar... Pållan brydde sig inte ett dugg om att det var ett gäng storhästar som for runt i galopp i halva ridhuset. Jag behövde inte heller skritta runt damen för hand en kvart innan jag kunde sitta upp, utan nu kunde jag sitta upp direkt för hon var så lugn. Under själv ridpasset så brydde hon sig inte ett dugg om de andra hästarna. Hon tittade lite när det kom in en privatryttare till, men i övrgit ingen reaktion. Ridningen funkade hur bra som helst. Inge tjafs eller motstånd, kändes lite slö - men det kan ju bero på väder eller vad som helst. Tränade övergångar skritt-trav, sperpentiner 8-volter och på slutet även skänkelvikning, som funkade bra. När vi var klara så var vi helt själva i ridhuset och pållan hade inte ens märkt att övriga kusar lämnat oss. Så himla skönt att hon är så cool att rida i ridhuset! Även lastningen funkade kalasbra - knallade bara rakt in. Något man är glad över när regnet öser ner ;-). Både jag och pållan var nöjda med dagens insats :-D

Sedan hem - i regn och kolmörket - det är då man funderar på om man verkligen har lyse på bilen.... knappt man trodde det i alla fall...

Vi kom i alla fall hem lyckligt och väl. Pållan fick sin välförtjänta rykt och sedan serverades det kvällsmat och så var det roliga slut för idag.

Jag försökte sedan kvällsvalla vovvarna... men de ville inte alls vara ute i regnet - soffvärmen lockar mera ;-). Vilka jyckar va ;-)

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0