17/4 Lördag - Full fart

Lite sovmorgon blev det. Kl 8 var jag uppe och knatade ut till stallet och serverade frukost till två väntande pållar. De fick idag äta sin frukost inne eftersom M1 och P kommer vid 9.30 för att en liten uteritt på Oktawia.

När jag kom in i huset igen så satte jag mig vid datorn, skulle bara kolla en grej lite snabbt innan frukost... tyvärr så krånglade burken idag så det gick inte alls att gör något lite snabbt. Till sist fick jag lämna datorn för att hoppa in i duschen och sedan äta lite frukost. Körde sedan en omstart på datorn och då funkade det lite bättre, men ville inte riskera några filer så innan jag gjorde något mer med datorn så körde jag backup till den externa hårddisken jag köpte förra veckan. Back-upkörningen tog en stund och under tiden så satte jag och T igång med operation storstädning av huset... mycket välbehövligt om man säger så!!! Hundar, katter och hästar fäller vinterpäls så det står härliga till. Alltså päls överallt - högt och lågt... lite jobbigt...

Jag började damma övervåningen, T satte igång med dammsugningen. Jag tog hand om lite tvätt som skulle vikas och plockas undan och sedan blev det damning av vardagsrummet. Plockade undan lite pysselprylar från matsalsbordet - mitt pyssel med presentaskarna är inte klara, men jag kommer inte ha tid med det på ett tag så då blir det undanplockat för stunden.

När M1 och P kom tillbaka från uteritten så gick jag ut och pratade lite med dem. Allt hade gått bra trots kraftig blåst. I morgon blir det en tur in till ÖFK för Oktawia och M1.

T hade fortsatte med dammsugningen av vardagsrum och resten av undervåningen, dock hade jag inte dammat det rum som var av mest behov av damning... nämligen mitt kontor - kändes som om det befann sig 3 kg katthår på mitt skrivbord... men här gjorde vi ett litet break i städningen. Först lite lunch i form av tomatsoppa och sedan for vin in till stan.

Först blev det ett besök vid Multitech för att kolla på en laptop åt mig - där finns en som jag är intresserad av och som passar min numera reviderade budget... ska dock fundera några dagar... är ändå mycket pengar...

Sedan blev det ett stopp vid Lindells och där fanns faktiskt en cykel som skulle passa T och som inte kostade en totalt förmögenhet... han ska också fundera ett par dagar. Vi åkte sedan ut till Marieberg och jag hoppade lite snabbt in på Onoff för att kolla datorerna där... inget av intresse... vidare till Grizzly för att kolla på klätterställning till katterna. Nuvarande klätterställning är helt sönderklöst och dynor osv hänger i trasor... Hittade inget som jag gillade på Grizzly. Iväg till nästa djuraffär, alltså Djurens center. T passade på att gå in på Hjula under tiden som jag gick in på Djurens center. Här hittade jag vad jag ville ha. I stället för en megastor klätterställning så köpte jag 2 st halvstora... Den ena klätterställningen var redan ihopskruvad och den andra låg i en kartong, fick vänta en  stund innan T var klar på Hjula så vi kunde bära iväg med klätterställningarna till bilen.

Nu blev det ett stopp vid Café Garden där vi stärkte oss med Kaffe och Räkmacka - riktigt mycket folk var det på fiket idag. Fler än jag som hittar dit numera ;-).

Innan vi åkte hem så blev det dock ytterligare ett besök. Biltema har öppnat en ny affär och jag var lite nyfiken... Här fanns det massor av roliga saker :-).

Med hem följde alltså en burk träolja eftersom det är dags att olja in alla utemöbler. Nu när jag börjat cykla en del så har jag märkt att mitt framhjul inte är fräscht - kullagret har börjat ge sig och det knakar och brakar. Så när jag såg att det fanns ett cykelhjul kvar med navdynamo och att det kostade 429 så blev det ett sådan och självklart en passande framlykta till cykeln. En ny fasadflagga fick också följa med hem eftersom den gamla blåste sönder förra året. När denna shopping var avklarad så styrde vi kosan hemåt.

Dagens shopping! Fasadflaggan väntar vi dock med att sätta upp eftersom det idag blåser full storm!



Klätterställningen har knappt komma in i huset förrän det låg en belåten katt i den...




Och så var det bara att fortsätta med städningen. Eftersom jag köpte nya klätterställningar till kattrummet så åkte den gamla äckliga saken ut. Och så blev det totalsanering av kattrummet... tog mig 1,5 timme att skura väggar, fönster, dörrar och golv på vår veranda som får vara katternas tillflyktsort. Katter är egentligen rätt äckliga djur... förstår inte hur de lyckas med konstycket att bajsa långt upp på väggarna!!! Men nu är det ordentligt rent och de nya klätterställningarna är placerade i varsitt hörn. De katter som var inne accepterade klätterställningarna på direkten ;-).









Nu borde kissarna vara nöjda - renskurat kattrum och nya klätterställningar :-)

Vid 19-snåret så hade var vi hyfsat klara med städningen - i alla fall så mycket som vi orkade med idag. Egentligen skulle badrummet behöva skuras ordentligt... men det får bli en annan dag ;-). När skakning av mattor och filtar var avklarat i stormen så tog jag itu med mockningen - hade ju det kvar fortfarande.... rejält trött i armar och axlar var jag efter mitt skurande av kattrummet, idag var det inte snack om någon snabbmockning med andra ord... Det tog en timme att bli klar med båda boxarna, mat fixades och vattenhinkar rengjordes och fylldes på med fräscht vatten. Pga stormen så gick jag vid 20.30-snåret ut och hämtade in pållarna från hagen. De fick lite hö att tugga på och ska serveras resten av kvällsmaten senare.

Själv blev det en stunds välförtjänt vila framför datorn... ska nog kolla lite på TV nu om jag inte fastnar framför FB ;-). Nåt ätbart behöver jag i mig också känner jag ;-) och ut i stallet en vända till senare för att ge pållarna kvällsmat.

Roligare än så lär inte kvällen bli och det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0