19/4 Måndag - Vårköp

Efter jobbet så blev det en tur till Willys för att fylla på kylskåpet för några dagar. När vi var klara där så åkte vi till Lindells och T köpte cykeln han kollade på i lördags. Jag funderar fortfarande över detta med ny dator, men avvaktar ett tag till. Skulle väldigt gärna också vilja ha en ny cykel, men det får bli ett annat år... min funkar ju alldeles utmärkt :-).

T köpte en Sjösala Briggen, svart fin herrcykel, en 7-växlad cykel så nu kanske det blir till att börja cykla till jobbet ;-).

Nya pärlan... svarta faran istället för hans gamla röda fallfärdiga cykel...

Jag själv nöjer mig med att ha ett nytt framhjul på min cykel... som numera sitter som det ska ;-) Saknas gör bara givaren till min cykeldator... måste fixas!

Så efter att få i sig lite middag och jag var klar med mockning osv i stallet så blev det en liten cykeltur. Lite kyligt var det ute, men vindstilla och uppehåll. Rätt fin kväll för cykling med andra ord.

T var kaxig utav bara tusan när vi gav oss iväg. Vi cyklade upp till Latorp på stora vägen och vi fick upp bra fart på cyklarna direkt - nu har vi ju båda två 7-växlade cyklar. Snart var vi framme vid den lååånga Latorpsbacken... hur man klarar den backen är ett bra mått på vilken kondition och benstyrka man har ;-).

Vi kan säga så här... T var inte så kaxig längre... och plötsligt tog "bensinen" slut och jag fick cykla om honom för att kunna fortsätta mitt tempo. Och till min stora förvåning så tyckte jag inte backen var speciellt ansträngande :-). Jag klarade av att cykla på 4:an upp till halva backen och sedan 3:an tills jag var nästan ända uppe då blev det 2:an... tidigare år när jag börjat mina cykelturer, så har jag fått promenerat uppför backen. Visst var jag flåsig när jag kom upp, men inte alls helt slut och det var inga problem att fortsätta... T kom pustande efter men sa inte så mycket *fniss*. Vi cyklade fram till stationsbacken och då blir det ju nerförsbacke som heter duga och så in på den numera asfalterade banvallen - gick finfint att cykla på och efter 25 min var vi hemma igen :-). T ska absolut cykla till jobbet i morgon... återstår att se hur det blir med den saken ;-). Jag ska rida i morgonkväll och behöver ha lite ben då ;-)

Efter den lilla cykelturen så förpassade jag mig ut i sadelkammaren och tog itu med det delikata jobbet att göra rent och smörja läder... Det är inte klokt hur dammigt läder blir av ridhusridning... plus att hästen är bra skitig.... Så under en timmes tid pysslade jag med lädervård. Båda sadlarna blev rengjorda med sadelsåpa och sedan insmorda med läderbalsam, därefter fram med rena schabrak och sadlarna är nu redo för nya äventyr. Även Oktawias träns fick sig en omgång med sadelsåpa och läderbalsam. När jag var klar med lädervården var det dags för pållarnas kvällsmat. Hällde upp maten i boxarna, men inga hästar kom... ut och hämtade Bianca och lät sig infångas och blev placerad i sin box. Där fanns det ju mat så hon var nöjd och glad. Sedan försökte jag locka in Oktawia men hon var tämligen ointresserad av sin matte... utan det som pockade på hennes uppmärksamhet var grannens hästar... jag gick ut i hagen för att hämta damen... Istället för att matte plockar in häst till kvällsmaten blev det motion av liten matte. Oktawia for runt från ena änden till andra änden av hagen och hur jag än försökte valla hästkräket mot stalldörren så smet hon förbi mig. Oktawia spriner ju lite fortare än mig... till sist så gav jag upp, hjälpte ju inte ens att locka med mat. Så T fick komma ut och då stod hästkräket helt stilla och lät sig infångas och T undrade var problemet var *morr, morr*. Snacka om ögontjänare till häst....

Nu är i alla fall pållarna på plats i respektive box och allt är klart för natten. Jag har idag fått motion så det räcker och ska nu förpassa mig till soffan framför TV:n en stund innan det blir till att krama kudden.