21/12 Tisdag - Tokkallt...

När jag knallade i väg till busshållplatsen i morse så var det -18 grader... som tur var kom bussen i hufsad tid, men jag kunde knappt böja ihop benen för att klättra ombord på bussen ;-).

Sedan fick man ju vara glad att man kom fram till stan... andra gången vecka så funkade inte bussens fläkt, vilket resulterade att bussen framrutor var först immiga, men sedan frös det till is... hur chauffören såg nåt är en gåta!

Länstrafiken borde faktiskt se över sin bussar OCH se till att chaufförerna faktiskt kan köra buss i mörker på landet...

Var i alla fall inne på jobbet hela dagen så då behövde jag inte bekymra mig om någon kyla. Vid lunchtid så anordnade vår avdelning den årliga julgröten. Jag älskar ju risgrynsgröt så det var himla trevligt :-) Ena halvan av personalstyrkan fixade iordning inför lunchen (jag tillhörde dem som plockade undan).

Dukat och klart!




Förutom risgrynsgröt så fick vi också skinkmacka till :-)



Så roligt har vi haft på jobbet idag :-)

När arbetsdagen var slut så var det bara att ge sig ut i -18 grader... det var mindre kul... men hade sån himla tur att bussen kom efter bara ett par minuter - perfekt tajming ;-)

Väl hemma så var det återigen dags för en underbar vintermåne som lyste upp hela landskapet - det är helt otroligt vackert :-) tyvärr innebär det också att det är totalt tokkallt ute!!

Mycket vacker måne var det i alla fall...



Som vanligt fick jag i mig lite mat. Fixade med kattmat och kattlådor. Kattungarna är numera urbusiga och fått tag på en toarulle som var massakrerad... jag fick alltså lite att städa :-). Men de är så söta ändå ;-)

När jag var klar inne så var det bara att dra på sig 3 lager med kläder för att klara kylan. Vid 17.30-snåret så hade det sjunkit till -20 grader - Jippiii! Mockade, la på nytt strö, brottade loss is i hinkarna, fixade hästmaten och så in med pållarna. Var lagom klar med allt när M1 och P kom. Eftersom det var så himla kallt så tog vi med sadeln in till ridhuset och sadlade där. Däremot tjockt täcke på Oktawia och så in i trailern.

Så skönt med uppvärmt ridhus. Kunde sadla utan problem och man behöver inte rida runt med täcke på. Inne i ridhuset var det 2 andra ekipage på privatdelen, bra med utrymme med andra ord. Oktawia skötte sig hyfsat idag. Hon har ju alltid lite åsikter i börjran av ridpasset, men sedan funkade det bra. Gjorde riktigt bra galoppfattningar idag, även i den förvända galoppen. M1 red ett lite lättare pass för att pållan inte skulle bli allt för svettig med tanke på kylan. När vi kom ut från ridhuset så var det bara fördjävla svinkallt!!

Full fart hemåt och pållan blev omhändertagen. Serverade pållarna kvällsmaten och så fixade jag undan alla prylar i stallet och så in i stugvärmen. Kollade på termomentern -22 *burr*. Lillan fick tjocka täcket på sig för att inte frysa ihjäl när hon blev utsläppt för kvällsrastningen.

Kvällen avslutades sedan med en stor mugg saftglögg för att få upp värmen, lite telefonsamtal och så en stund framför TV. Nu är det i alla fall dags att förpassa sig till sängen, gick och la mig alldeles för sent igår. Så ikväll behöver jag komma isäng tidigare. I alla fall om jag ska orka med morgondagen ;-)

Så detta var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0