1/1 Fredag - Nyårsdagen

Eftersom maken drack alldeles för många öl igår (som vanligt *suck*) så blev det jag, som inte drack typ nåt, som fick kliva upp i morse för att släppa ut pållarna. Trött var jag, kom ju i säng sent, men vad göra för sina kära små pållar. Bara att gilla läget och kravla sig ur sängen och släppa ut dem och ge dem frukost i hagen. Inte så kallt idag i alla fall. Sedan så käkade jag frukost i lugn och ro framför datorn och Bukefalos, men när jag slappat klart så kände jag att det var dags att ta tag i mitt stora rensningsprojekt. Har ett bord i trapphallen som var helt belamrat med kataloger, tidningar, allt möjligt annat som jag haft behov av att spara. Har inte rensat på 2 år... så ni kan ju tänka er resten...

Efter någon timme så hade jag sorterat upp allt i tre högar. Den minsta högen närmast i bild är det som blev kvar där jag har behov av att spara...



De gamla tidningen Ridsport från 2009 kan eldas upp i kaminen, men den stora högen till vänster är kataloger, tidnignar osv som är i glansigt papper - inge bra att elda med... det ska till pappersåtervinningen.

Sedan gick jag igenom högen med det som ska sparas. Maken fick ta rätt på sitt "skräp" och jag sorterade sedan ut alla tidningar. Har slängt en del tidningar, men jag har svårt att skiljas från gamla Allt om trädgård, Hästmagazinet och Må Bratidningar. Hur länge sparar ni på tidningar??? - Hittade några Hästmagazinet från 2001...
Efter lite letande så hittade jag några tidskriftsamlare som låg oanvända - de blev fyllda till bredden!!!



Frågan är ju bara vart sjutton göra jag nu av detta... är ju tämligen tvärfullt i mina bokhyllor *harkel*. Bar upp dem till sovrummet så länge så de kom ur vägen i alla fall ;-).

Till lunch blev det lite rester från gårdagens middag - smakade bra idag också. Efter att ha få i sig mat så gick jag ut och fixade klart med mockning och hästmaten. När jag ändå var ute så fixade jag lite med skottning. Det har snöat några cm i under natten och det var lika bra att skotta av det innan det blir tilltrampat. Sedan fick jag, efter lite tjat, även fart på maken så vi skulle kunna skotta bort snön på vår uppfart till vårt hus. Inga problem att åka med vår bil, men svårt när man har trailern hänger på. Den har ju lägre markfrigång och tar i snön. Inte alls lattjo lajbans... Maken skottade under ljudliga protester och gnäll *suck*. Det blir fan inte bättre för att man gnäller *arg*. När vi hållit på en stund så insåg jag att jag var tvungen att lämna honom ett tag eftersom jag vill hinna aktivitera Oktawia innan det blev mörkt. Lämnade spaden åt honom att fortsätta... Tror ni han gjorde det? Jag hann nog inte mer än stänga dörren till sadelkammaren så låg han i soffan framför TV:n *suck*.

Fan - vad trött jag blir. Måste jaga honom med blåslampa för att nåt ska hända över huvd taget.... *morr*

Aktiveringen av Oktawia gick bra i alla fall. Damen var aspigg - inte så konstigt med tanke på att hon stått i två dagar. Motionen idag bestod av longering i hagen  och 40 cm djup snö. Alltså hade pållan riktigt fina knälyft i traven ;-). Jag behövde inte heller komma med så mycket kommandon - pållan kunde själv idag. Alltså - det var inget fel på framåtbjudningen ;-). Men att galoppera i denna snö blev ju lite jobbigt till sist, så då fick jag faktiskt komma med en liten smackning emellanåt - för övrigt så jobbade hon på bra. Och efter totalt 30 min longer så såg damen riktigt nöjd och belåten ut :-). Förhoppningsvis kan jag rida pållan i morgon utan att riskera skenfärd...

Kunde till och med rykta pållan idag utan att frysa ihjälp - det var "bara" -7 grader istallet. Får se hur länge vi klarar oss innan nästa köldknäpp kommer - fram tills dess så får man passa på att borsta när man kan ;-).

Pållarna blev sedan åter förpassade ut i hagen tillsammans med em-maten och där fick de vara fram till kl 22 nu när jag tog in dem och serverade dem kvällsmaten. Resterande em och kväll har jag tillbringat med att plugga, plockat undan disk, tvättat, pluggat igen, och så kollat på TV som avslutning.

Så roligare än så här blev inte årets första dag :-) God fortsättning på er alla!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: Mirja

Jag sparar hästtidningar i minst 10 år ;-)

2010-01-03 @ 16:44:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0