22/5 Lördag - Försommar och fullt ös...

Började dagen lugnt med frukost på stora balkongen utanför sovrummet. Först hade jag vart uppe och släppt ut hästarna, och sedan jagat hundar i trädgården i bara morgonrock - förbannade typer som inte kan ge fan i att reta grannens hundar. Sedan var det skönt att sätta sig på balkongen och ta det lugnt ett tag. Det var riktigt ljummet och skönt så det gjorde inte så mycket att solen inte sken för fullt.

Så småningom var det i alla fall dags att sätta fart. In med åkklipparen i  trailern och iväg till gräsklipparreparatören - igen... nåt fel med bränsletillförseln verkar det vara... inte bara smuts i förgasaren.

På vägen hem så åkte vi förbi Willys och köpte med lite gott till kaffet. Solen tittade fram mellan varven och det var utefikaväder idag :-).

Vi var hemma igen lagom till lunch och efter lite käk så blev det kaffe och wienerbröd ute under äppleträdet - det var skönt. :-). Börjar likna sommar ;-). Tyvärr kunde vi inte sätt och slöa hur länge som helst. Vid 15-snåret skulle M2 vara på ingång för att fixa iordning Oktawia till den stundande blåbärshoppingen. Innan dess var min plan att vi skulle hinna någonstans i köket...

Så var planen i alla fall... men så blev det inte....

Vi höll på i cirka 2 timmar och dividerade fram och tillbaka huruvida vi skulle göra i hörnet. Inte rakt åt nåt håll. Till sist hade jag bestämt mig för hur vi ska göra så et blir så lite åverkan på väggen som möjligt. Men längre än så kom vi inte. Förra helgen så gnällde T över att jag var en riktigt slavdrivare som puschade på jobbet hela tiden. Jaha - och vad händer när jag INTE är i närheten och puschar på då... Inte ett förbannade smack!!!

Alltså blev det inget gjort i köket idag heller, för efter 2 timmars tankearbete var T trött och var tvungen att vila resten av dagen... jippi... kommer sluta med att jag får ta ut snickare i alla fall - så som jag tänkt göra från början... *suck*.

M2 kom strax innan kl 15 och försökte göra iordning Oktawia, men det gick inte så bra. Oktawia var för dagen totalt superstressad och helt okontaktbar. Grannen har 2 av sina pållar går precis brevid min hage och den förändringen blev lite mycket för Oktawia. Utav någon anledning så ser hon det som sin stora uppgift här i livet att hålla koll på grannens pålla... och det kunde hon ju inte göra inne i stallet. Så i stället för att Oktawia rev stallet så bestämde vi oss för att åka in till ÖFK och göra iordning Otkawia där. Hon var i alla fall helt löddrig av svett pga stress så det gick inte att göra något hemma... att få in damen i trailern var inte alls det lättaste - hon hade helt fallit tillbaka och ville inte alls gå in i trailern. Fick ta på henne repgrimma och veva med ett rep. Då gick hon in - skönt att det funkar i alla fall.

Färden in till ÖFK gick bra i alla fall, Oktawia var lugn i trailern som tur var och när vi väl var framme 10 min senare så var hon helt lugn och svetten hade nästan torkat. Inga problem att göra iordning henne nu. Märklig häst...

M1 mötte upp vid ÖFK så pållan blev snabbt klar för en liten blåbärshoppning. M2 red fram runt SM-banan till att börja med.








Det räckte med 20 min uppvärmning runt SM-banan, Blåbärshoppningen var för ridskoleryttare på ÖFK, så det skulle bli framhoppning inna i ridhuset och Oktawia var ju typ uppvärmd innan vi åkte ;-)

Men nu var hon hur cool som helst...



Blev lite framskrittning i paddocken vid ridhusets gavel och ingång. Till sist så blev det dags för ekipaget att ge sig in i ridhuset :-)

Det var 5 ekipage som var inne samtidigt och en ridlärare som var ansvarig för framridningen. När så var dags för själva hoppningen så fick 4 ekipage stå i varsitt hörn och ett ekipage gjorde sin hopprunda.

Oktawia och M2 skötte sig jättebra - även om det blev lite mycket för mina och M1's nerver... Oktawia trodde blåbärshoppningen var någon typ av längdhoppning när det gällde vissa hinder - men helt otroligt nog så klarade hon att ta sig över :-O. Ekipaget gick runt felfritt på sin första clearround och fick en vit rosett :-D.

Här är en liten videosnutt från Blåbärshoppningen

Knappt att jag och M1 överlevde att titta på det hela... ;-)

Pållan såg tämligen nöjd ut efteråt och M2 var rätt nöjd hon också ;-). Notera det snygga ÖFK-schabraket ;-)

 



Och så självklart en rosettbild ;-)




Så här lugn och timid såg hon minsann inte ut innan vi åkte hemifrån *fniss*.

Innan vi åkte hem så blev pållan av med sadeln och skydd och M2 svampade av henne med vatten. Misstänkte ju att det skulle bli stressad häst när vi kom hem igen och mycket riktigt. När jag väl fick ur pållan ur trailern så var det total panik igen så det var bara att släppa ut pållarna i hagen och hon sprang runt som den tok och skrek efter grannens pålla. Resten av kvällen så har det varit ett sabla springande ihagen - att äta har inte funnits med på kartan. Fattar inte varför hon tycker det är så himla viktigt att hålla kolla på grannens pålla. Andra hästar när som nu när vi var inne på ÖFK - struntar hon totalt i. Hm, mycket skumt.

T fixade lite mat och vi kunde sitta ute och käka middag också, även o det nu var mer moln än sol ute - så var det rätt behaglig temperatur i alla fall. Jag tog sedan itu med mockningen för det hade jag inte hunnit gjort tidigare. Var klar med allt vid 20-snåret och tänkte då ta en promendad med Lex, men så slängde jag en blick på min örtagård... Himmel vad ogräset har växt!!! Så det ble vi stället en stor spade och så blev det krig med kvickrötter och brännässlor. En timme orkade jag slita med detta sedan sa ryggen ifrån... men jag kom en bit på väg när det gäller rensningen av örtagården.

Oktawia har hela kvällen sprungit rastlöst i hagen, men jag ska nu plocka in henne för kvällen och hoppas att hon inte river stallet....

I morgon blir det ännu mera slit... då ska jag hämta 1 ton hö...

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0