2/9 Lördag - på benen...

Helt otroligt nog så vaknade jag och hade INTE ont i skallen, varken av min neuralgi eller migrän. Inte heller förkylningen var så farlig idag. Nästan så jag kände mig riktigt pigg. Det var ett tag sedan det inträffade en helg ;-).

För att inte utmana ödet så tog jag det lite lugnt efter att jag släppt ut pållarna. Efter dusch och frukost fick det bli lite datorsurf innan jag tog itu med dagens stora uppgift. Att spackla trapphallen på nedervåningen.

Det var mest tapetfogarna som behövdes spacklas. Några gamla sprickor satte jag glasfiberväv över och spackalade. Men i övrigt så var väggarna rätt bra. Trapphallen på undervåningen är inte stor, 6 kvm kanske - men det tog sin lilla tid i alla fall. När jag var klar så var det lagomt att äta lite lunch. Spacklingen är inte övermålningsbar förrän i morgon så jag kan inte göra något mer idag i alla fall i hallen.

På em dök T upp och eftersom det var OK väder ute så slet han hårt med grästrimmer och fixade hela min vinterhage och allt överskottsgräs runt stallet - såg riktigt trevligt ut sedan. Jag passade på att fixa stallet i lugn och ro. Mockade hästarnas boxar, fixade klart med mat och vatten. Gosade med kattungarna och fixade deras sandlåda, mat och vatten.

När jag var klar i stallet så knallade jag över till grannen och hämtade Party light ljusen som jag beställde för ett tag sedan. Börjar ju komma in i den årstiden nu när det blir mysigt att tända ljus lite varstans i huset ;-).

När jag kom hem igen så slet T fortfarande med grästrimmern - tog hela em att fixa min hage - så jag fixade lite mat och hann käka klart till strax innan kl 16. Placerade mig därefter i soffan i 2 timmar och kollade på dressyren från Ryttar-VM - det var küren som visades och det var total dräggelvarning över hästarna *suck*.

Under tiden som jag låg och slappade i soffan så åkte T och Lillan iväg till skogen för att plocka svamp och de hittade en del.

När dressyren var klar och T var tillbaka så blev det lite aktiviteter för mina egna pållar. Aktiviteterna för dagen var inte speciellt ansträngande för Oktawia, utan engagerade mig, T och inte minst Bianca i större utsträckning...

Ponnyn behöver komma igång med motionering... och jag vill ju kunna ha med henne som handhäst när jag är ute och rider. Dock är det ju inte bara att hoppa upp på Oktawia och ge sig iväg med ponnyn på släp. Vet ju inte alls hur varken Oktawia eller Bianca reagerar.

Så träningen idag gick ut på att kolla hur Oktawia reagerar med att ha Bianca "på släp". Vi började med att bara promenera runt med. Jag med Oktawia och T med Bianca, och T tvingande Bianca att gå nära Oktawia och hänga med i Oktawias skrittempo. Sedan så gjorde vi som så att jag tog Bianca i grimskaft som jag höll mot Oktawias bringa för att tvinga Bianca komma närmare Oktawia och verkligen hänga med i tempot. Bianca hade ett grimskaft till i sin grimma som T höll i, ifall det skulle bli kalabalik och jag tvungen att släppa.

Dock funkade det utan problem. Nästa steg blev att lägga Biancas grimskaft runt Oktawias hals och jag höll - ingen knut - och så gick vi. Och vi gick och vi gick och vi gick. La in svängar till höger och vänster. Oktawia var hur duktig som helst. Visade ingen som helst irritation över att ha en ponny på släp - utan det var mer som om det var hur naturligt som helst. Bianca däremot tyckte att det blev jobbigt och slängde lite lite huvudet, men det var bara att hänga med ;-). Vi höll på i 25 min, mer klarade inte Bianca av - hon var lite lätt flåsig - men framför allt så räckte det rent mentalt för den lilla fröken.

Kändes som ett bra pass. I och för sig så var ju jag svettigare än hästen, men hon verkade också nöjd med sin arbetsinsats ;-).  Att kunna ha med ponnyn på släp är ju jättebra motion för den lilla. Risken att hon smällfet är ju stor annars ;-).

Pållarna fick stå inne resten av kvällen och jag tillbringade resten av kvällen framför TV:n.

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0