28/9 Tisdag - ridhuset till sist...

Efter jobbet så skjutsade jag T till lägenheten, tog en snabb fika och sedan så for jag hemåt. Ska ha hans bil under tiden som min bil är hos farbror Bildoktorn. T får hålla sig till cykel ;-).

Efter lite mat så tog jag itu med mockningen och fixade hästmat och vatten som vanligt. Låg i rätt bra fas i mitt schema. Planen för dagen var att åka in till ÖFK och rida ett lite lätt ridpass på pållan och så hinna hem och vara klar tills dess att dr House börjar på TV...

Efter mockningen någonstans sprack mitt upplägg...

När det var dags att ta in pållarna för att göra iordning Oktawia för en tur till ridhuset, så har det ju tidigare funkat att skramla lite med kraftfoder. Då har båda pållarna snällt kommit in i stallet.

Jag skramlade och skramlade med kraftoder. Ropade och visslade (funkar också i vanliga fall), men inga hästar. Till sist så var det bara för mig att knalla ut i hagen för att kolla vart de var - om de var kvar i hagen. Sommarhagen är ju på 1 hektar - inte så stort egentligen - utom idag...

Pållarna var längst bort och i varsitt hörn av hagen. De glodde på mig när jag kom knallades med en skramlande kraftfoderskopa... men ingen ansats av någon av dem att komma till mig. Jag insåg däremot direkt att jag inte skulle ha en chans att fånga någon av dem. Hästarna rörde på sig till sist, bara för att gå åt ett helt annat håll än där stallet låg... båda två skrittar fortare än vad jag kunde röra mig framåt. Jag efter med min kraftfoderskopa... men ingen av pållarna verkade vara hungriga *suck*. Det var bara till att vandra runt i min hage, som vid detta laget var enormt stor. I detta läget hade det varit helt OK med en hage i storleken 16 kvm! Till sist så blev i alla fall Bianca lite väl nyfiken på mitt kraftfoderskramel. Shettis som hon är så kunde hon till sist inte motstå mat :-). Det blev ett kraftigt tag i Biancas pannlugg och så in i stallet. Då följde i alla fall Oktawia med. Behöver jag säga att jag kom iväg sent till ridhuset...

Tur att damen var snäll och klev i trailern på en gång ;-). Satt i sadeln gjorde jag kl 20:15...

Ridpasset funkade bra, i alla fall om man ser det ur Oktawias synvinkel. Hon skötte sig bra, även om hon tyckte att övningen med att acceptera ställning i nacken på långsidorna var väldigt knepigt. Bättre att böja hela halsen! Men se, det ville inte matte. En ställning i enbart nacken, först rakt fram och så "öppna" - funkade bra till sist - vi gjorde den övningen endast i skritt. Vi tar en gångart i taget så att säga... För övrigt så funkade travjobbet bra och även galoppen, det som fallerade var mattes stela gamla kropp - inget man kan belasta kusen för. Sammanfattningsvis så gick ridpasset bra. Hästen gjorde det hon skulle och matte skötte sig bra utifrån omständigheterna förkyld, medelålders och stel kvinna ;-).

När vi skulle åka hem så skötte sig pållan exemplariskt. Trots att det var en annan häst som lämnade oss vid ridhusetdörren och det var kolsvart ute, så klev hon snällt in i trailern på en gång :-). Duktig liten pålla.

Var hemma igen strax innan kl 21.45 - att titta på dr House kunde jag alltså fetglömma... Bara att ta hand om pållan och plocka rätt på alla prylar och kvällsfordra. Trailern blev rengjord, varför måste hästskrället skita varje gång hon kliver in i trailern?? Behövde i alla fall inte haka av trailern - den ska med in till stan i morgon. Efter jobbet så blir det en tur till sågen...

Nu var jag nästan klar för kvällen så när som kvällsrastningen av vovvarna. Han titta lite på nyheterna - hm, undrar om det är någon idé att ha TV alls... gör bara att jag kommer alldeles för sent i säng...

Det, mina vänner, var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0