25/4 Annandag påsk - Mera trädgårdsarbete...

Trädgårdsarbetet fortsatte även idag. Började direkt på fm när min arbetskamrat SO kom och hämtade ett lass med välbrunnen hästgödsel. T kom också på fm för att hjälpa mig med mina urnor. I samma veva kom M1 med en kompis - fullt med folk alltså. Lillan skötte sig bra bra trots att det var folk som hon inte kände. Nonchalerar man henne totalt så blir hon inte rädd. Hon tycker ju att det är lite otäckt med människor som hon inte känner.

M1 red ut en sväng på Oktawia och hennes kompis lånade min cykel. Bra med sällskap när man rider ut.

När SO var klar med gödseln så for hon hemåt och jag satte igång med att jobba vidare med min syrénberså. Grävde upp ett gäng syrénskott och planterade in dem i bersån där det var lite tunt med syrenplantor.

När M1 kom tillbaka från ridturen så gjorde jag ett break från bersån. Fixade också mockningen av boxarna när pållarna var återbördade i hagen.

Det blev också lite lunch mitt på dan, janssons och lite kokta ägg - mätt blev vi i alla fall. Och efter maten hade jag energi att fortsätta med arbetet när det gällde min syrenberså...

Behövde häva på gödel i bersån, men först så rensade jag bort en massa ogräs som tagit fäste på ytan av min dygnhög. 5 skottkärror med dygna gick sedan åt till bersån. Detta arbete höll jag på med mitt på dan, så jag höll på att smälta bort i värmen. T hade vart snäll och tagit fram lite utemöbler åt mig. Han var nog med att provsitta dem också ;-). Avslutade arbetet med att gräva bort en förbannat massa brännässlor som växte i bersån, både i syrenerna och i själva sittytan. T klippte sedan gräset i bersån, eller gräs och gräs - mest ogräs är det! Det sista jag gjorde var att vattna de omplanterade syrénskotten. Nu är det bara att vänta på att det hela ska växa :-)

Efter detta hårda arbete så var det dags för en välförtjänt fika. Det bästa med att ha tagit ner de höga syrénerna är att nu har jag lite utsikt från platsen med utemöblerna. Ja, bortsett från en gammal ful grill då *fniss*



Det var i alla fall himla skönt att sitta i skuggan ett tag ;-)

T släpade sedan fram högtryckstvätten och tvättade klart betongurnorna åt mig. Det är dags att måla om dem så de blir snygga nog att plantera lite blommor i dem ;-).

Lilla betongurnarn innan ommålning.



Även de stora urnorna klara för ommålning.



Dryga timmen senare så var alla tre urnorna ommålade. Ev så blir de målade en gång till i morgon.



Min vovve Lexi for runt när jag målade urnorna - men kunde ligga stilla också ;-)



T tyckte nu att det räckte med arbete för dagen, så han och Lexi hoppade in i gamla Volvon och for till lägenheten. Jag får ha Hondan i morgon eftersom jag ska iväg med häst och släp.

Jag fortsatte ett tag till att pula runt i trädgården. Grävde upp mer brännässlor - ett evihetsgöra... Har tydligen väldigt bra jord för just brännässlor! Jag fixade också klart med hästarnas mat, gjorde iordning höpåsar och kraftfoder. Fixade även iordning lite med det som jag behöver ha med mig i morgon. Skönt att ha det förberett.

Avslutade en helt underbar dag med att ta en promis med Lillan Var ju fortfarande varmt ute vid 19-snåret på kvällen så jag hade ingen lust att gå in eller ork att göra något mer i trädgården. Det var skönt att gå en promis i kvällsolen. När jag kom hem igen så hann jag lagom in när telefonen ringde och vips så hade en timme försvunnit. Avslutade kvällen med att gå ut och plocka in pållarna. Borstade av Okawia lite lera så nu är hon bara dammig ;-). Kvällsmaten serverades och jag själv förpassade mig in i huset och soffan. Hann till och med se början från CSI - lagom avslutning på denna dag.

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0