26/4 Tisdag - Besök vid Equi-Rehab

Idag blev det ingen sovmorgon. Upp kl 07:00 för att mata pållarna och så fixa mig själv. Kl 8 var jag i stallet och till Oktawias förvåning så blev hon inte utsläppt i hagen - utan fick finna sig i att bli borstad och få på sig benskydd. Det tyckte hon inte alls om. Precis när jag skulle lasta så fick jag besök av det ena av grannens barn. Vet inte vem som blev mest rädd, barnet eller Lillan. Men Lillan vågade inte ens titta på barnet när hon väl fattade att hon hade skrämt barnet. Lillan blev insläppt i huset. Tröstade John och så var det dags att lasta Oktawia.

Det gick inge bra, hon slängde sig åt vänster och försökte springa över mig. Tillbaka med hästkräket i stallet och så blev det till att flytta bil och trailer till stallet. Lite trixit att backa in till stallet eftersom jag var själv - men skam den som ger sig.

När trailern stod på plats utanför stallet så klev damen in i trailern utan problem. Kom således iväg på vår färd till Kvicksund - dock lite lätt försenad. Ringde min equiterapeut Monika Ledin och talade om att jag var nästan 30 min försenad, det var lugnt med hästar efter min utsatta tid. Så jag behövde inte stressa.

Var framme 10.45 och äntligen fick vi träffa ML - det är nästan 2 år sedan ML behandlade pållan så jag var lite spänd på vad hon skulle hitta på damen. Det största problemet var att få in Oktawia i behandlingslokalen - det var hästar där, konstiga maskiner, ett SPA för hästar bl a. Oktawia var minst sagt misstänksam, men följde med till den tilldelade behandlingsspiltan där vi inväntade ML.

Fick börja med att longera damen i ridhuset så ML fick se hur hästen rörde sig. Efter att ha sett hur hästen rörde på sig så var det dags att känna igenom hela kroppen. ML var mycket nöjd över hur pållan utvecklat sin muskulatur, den har typ blivit fördubblad sedan förra genomgången för 2 år sedan. Pållan har också musklat sig symmetriskt så det känns bra.

Sedan har ju Oktawia en snedhet i sin kropp pga av någon gammal skada. Denna skada gör att hon får spänningar i korset på höger sida. Dessa fick ML loss. Fick även loss spänningar på vänster sida.





Damen fick behandling med akupressur, sedan laserbehandling över spänningar i rygg, bakknän och rumpan. ML gick sedan loss på frampartiet och lösgjorde bogarna på pållan. Avslutade behandlingen med att behandla tungbenet och lossa lite nacken. Fick även laser där. När damen får laserbeh så somnar hon nästen ;-)

Fick också råd för framtiden. Vi ska fortsätta rida som vi gjort hittills. Dessutom ska vi lägga till att rida damen med nosen lite innanför lodplan för att tänja ut hennes överlinje. Det kommer Oktawia tycka är asjobbigt ;-).

Var klar vid 13-snåret och det var dags att åka hemåt igen. Men det tyckte inte Oktawia. Kliva på trailern var det sista hon tänkte göra. Jag fick gå tillbaka till behandlingshallen och be om hjälp. Oktawia blev placerad i en box i väntan på att en kille kunde hjälpa mig.

Den killen som hjälpte mig var en mycket lugn kille. Körde samma knep som Ronny Åhman, men i dag hjälpte ingenting. Har ett sto som är totalt stenhård i skallen - funkade inte ens med repgrimma *suck*.

Efter 2 timmar gav vi upp och letade reda på ett ställe där jag kunde backa intill så hon inte hade någonstans att ta vägen. Då gick damen raka vägen in i trailern - och vi kunde äntligen åka hemåt.

Oktawia visade noll respekt för oss - så nu är det hem och träna ledarskapsövningar IGEN. Kan lugnt säga att damen hux flux tagit kommandot totalt.

Det tog 1,5 timme och köra hem och jag var trött och hungrig. Hade ju inte fått i mig mat på hela dagen... När jag svängde av i stan för att tanka så ringde jag T och vi var på samma ställe. Han åkte iväg och köpte en pizzaslice åt mig när jag tankade bilen. Och så full fart hemåt.

Väl hemma så var det en lite glad shettis som fick återse sin kompis. Oktawia travade raka vägen ut i hagen och rullade sig. Började sedan beta.

När hästen väl var ihagen så smaskade jag i mig pizzan som T köpt med åt mig. Gud vad gott det var med mat. Pausade ett stund innan jag tog itu med att fixa stallet. Mockade och fixade hästmaten. Släpade över alla mina prylar från T's bil, som jag lånat idag. T och Lexi for iväg och jag var mer än trött ;-). Kvällen försvann genom att min syrra från Englad ringde och pratade bort ett par timmar. Har nu kollat på House och ska nu ge mig ut för att plocka in pållarna för kvällen. Kvällsmat vill de säkert ha ;-)

Så - det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0