27/4 Onsdag - Fler äventyr...

Tänk vad roliga saker man kan hitta på när man har semester så här en vanlig vecka :-)

Bara detta att kunna fixa mockningen på fm - himla skönt att få det gjort. Sedan var det dags för mig och pållan att ge oss ut på mer äventyr. Så vid 12.30 snåret så var det dags för pållan att kliva ombord på trailern igen. Tog inga chanser idag, utan det blev lastning direkt från stallet - damen klev då snällt in. Färden gick sedan mot Kvinnerstaskolan där jag bokat in tid med läraren för brukskörning. Pållan skulle få agera träningsobjekt till några elever för att se ifall pållan är inkörd eller inte.

När vi kom fram så fick pållan komma in i det tomma bruksstallet. Några ungdomar höll på att måla en remmalagsvag i samma utrymme, så det var lite mystiska ljud. Så det är med att ställa Oktawia i en spilta - det var bara att glömma. Hon gick in, men slängde sig ut igen. En av tjejerna stod och höll i henne på stallgången. Det funkade bra.

Läraren RW började testet med att hämta rep med en kedja på. Detta drog han över Oktawias rygg, på framben och bakben, runt benen. "Tappade" kedjan i betonggolvet m.m. Förde så mycket oväsen han kunde och drog med rep/kejda på alla konstiga ställen som gick på Oktawia. Det enda som hände var att Oktawia viftade på öronen när kedjan ramlade i golvet, men hon blev inte rädd för någonting. De testad med en skakel och drog med den över kroppen och på benen - Oktawia tittade lite och luktade på skakeln, men i övrigt ingen reaktion. Läraren och tjejerna var djupt imponerad över det coola halvblodet - tillhör tydligen inte vanligheterna :-).

Nästa steg blev att lägga på en sele. Det fick bli en loksele mest för att se hur Oktawia reagerade på tygnden. Hon stod som ett ljus när hon blev selad. Sedan gick en av tjejerna ut med pållan så vi skulle se hur hon reagerade när hon rörde på sig med selen.

Om man säger så här... ingen reaktion alls. Det var hur naturligt som helst att spatsera runt med en sele på sig ;-)



Snyggaste pållan <3



Så letades ett par skacklar fram. Först fick pållan kliva över dem och ställa sig "rätt". Hon fattade hur hon skulle göra. Vi testade med att lyfta upp skacklarna, trycke dem mot magen, tappa dem osv. Pållan hade fullt upp med att kolla på omgivningen ;-).

Så till eldprovet. Nu skulle hon röra sig framåt med dessa skacklar. Vi var två som höll i skackeländarna mot selen med hjälp av ett rep. På så sätt kunde vi snabbt släppa ner skacklarna ifall nått skulle hända. Läraren fick vara kusk, och en tjej fick hålla upp bakänden av skacklarna med hjälp av ett långt rep.

Och så bar det iväg. Pållan rörde sig framåt, tyckte det var lite konstigt, men gick lydigt framåt. Vi gick en runda på asfalten och förflyttade oss sedan bort till sandpaddocken. Vi gick runt några varv. Läraren provade att svänga åt lite olika håll, vilket gick jättebra. Så till sist var det dags att prova att släppa ner skacklarna så de släpade i backen. Det tyckte Oktawia var fullkomligt tokäckligt och fick panik. Bara att släppa repet och skacklarde for till marken snabbt som ögat. Så fort tryckte mot bakbenen släppte så blev Oktawia lugn. Det var inga problem att lyfta upp skacklarna igen, men bakänden var tvungen att hållas upp en bit. När den sänktes så blev hon skiträdd. Så tillbaka till bruksstallet. 

Lärarens omdöme om Oktawia är att hon helt klart är inkörd, men att det är väldigt länge sedan. Just detta med skacklarna mot benen är inte befäst. Men tränar jag på det och tar det lugnt och försiktigt så kommer poletten trilla ner snabbt på damen och hon kommer bli en rktigt fin körhäst. Han var helt övertygad om att hon blivit bra inkörd och också körd, men att hon glömt bort lite. Så då får man backa och träna lite från början, och han trodde inte det skulle vara några som helst problem. Oktawia var så cool när de drog rep och kedjer kring benen, så hade hon varit minsta lilla ovan eller bakskygg så hade hon sprattlat med benen överallt ;-). 

För övrigt så tyckte han att pållan var "en riktigt skitsnygg märr" - det blir man ju glad över att höra *fniss*

Så då var det bara kvar att åka hemåt. Testade att lasta ute där jag lastat av, men insåg att det inte skulle funka. Så in med pållan i stallet och jag fick backa intill stalldörren, och vips så var hästen inne i trailern ;-).

Nöjd och glad var det så full fart hemåt. Hade tänkt stanna till vid ICA-affären för att shoppa med lite bröd och mjölk, men det blev så himla varmt så jag ville inte lämna Oktawia obevakad i trailern. Efter prat med T så sa han att han kunde shoppa varorna åt mig och komma ut efter jobbet. Han skulle i alla fall ut och åka. 

Så jag var hemma igen vid 15.30. Ut i hagen med pållarna och jag själv gick in och fixade iordning mat åt mig. Fick bli en korvgryta. Var helt utsvulten och hade hont i huvudet. Efter maten mådde jag bättre och kunde ta itu med att fixa klart med alla prylar, mocka ur trailern, fixa hästarnas mat och strö deras boxar. Var lagom klar när T kom med min mat. Fin tajming ;-)

Han hade också shoppat med sig wienerbröd så jag satte på kaffe och vi fikade. Wienerbröden smakade smaskens, kaffet likaså ;-).

När T och Lexi åkt vidare så tog jag itu med lite trädgårdsarbete. Under en timme så slogs jag mot kvickrötter, maskrosor och brännässlor i min örtagård. Örtagården håller på att växer igen pga av kvickrötter oc brännässlor!! Märks att jag inte hann rensa något förra året. Det har jag igen nu... typ ;-).

Efter en timme sa ryggen ifrån så då fick spaden vila...



En "fyrkant" är klar, har ska jag plantera salvia. Min gamla har dött ut. Prydnadsgräset till höger ska förpassas till en rabatt de kommande dagarna. Blev nästan klar med en annan fyrkant, har under rensandet även räddat andra plantor som jag stoppade ner i krukor. Har ett gäng smultronplantor, kajp, citronmeliss, spansk körvel och oregano som nu ska få nya ägare :-)

Jag blev ju trött i ryggen så jag tog kameran och satt mig vid grinden till hästarna hage. Oktawia brydde sig föga om att jag satt där och glodde, men Bianca är ju nyfiken som få. Hon var bara tvungen att komma fram och titta vad tusan jag gjorde där på backen ;-)

 



Men jag hade ju inge mat med mig, bara en kamera... och det lilla millimeter höga gröna som är på väg upp - det är så gott så gott... ;-)



I trädgården huserar ju också "King of Kartorp" - Nalle!! Han har hittat en ny utkiksplats - skräphögen!



Gäller ju att hålla koll ;-)

När jag var klar i trädgården så fick det bli datorn en stund. Och nu ska jag kolla på Blue bloods på fyran och mycket mer än så kommer inte att hända ikväll.

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0